צלצול השכמה: יצרני השעונים המסורתיים עובדים על גירסאות חכמות כדי להיאבק באפל

מותגי יוקרה כמו TAG Heuer ופוסיל עובדים בעיקר על שעונים היברידיים, שמציעים תכונות הייטק באריזה מסורתית

השעונים החכמים של אפל / צילום: רויטרס
השעונים החכמים של אפל / צילום: רויטרס

יצרני השעונים שהופתעו מהצלחת השעון החכם של אפל מנסים כעת להסתגל לטעמים המשתנים של הלקוחות שלהם על ידי התקנת תכונות הייטק בשעונים מסורתיים.

מותגים כמו TAG Heuer ,Swatch ופוסיל עובדים עם יריבות של אפל כמו אלפאבית-גוגל ואינטל כדי להציע שעונים חכמים משלהם או גרסאות היברידיות שמציעות פונקציות חכמות אך שומרות על העיצוב המסורתי.

המכירות העולמיות של שעונים שווייציים ירדו בהתמדה אחרי השקת שעון אפל ב-2015, והירידה הואצה גם בגלל הירידה במכירות בסין (כתוצאה מהמסע נגד השחיתות במגזר הציבורי). למרות עלייה בשנתיים האחרונות, בעונת החגים האחרונה הן נעקפו על ידי מכירות השעון החכם של אפל לראשונה בהיסטוריה. בנקUBS צופה שמכירות שעוני אפל יעלו בשנה הבאה ב-40% ל-33 מיליון יחידות. החברה צפויה למכור 8.8 מיליון יחידות ברבעון הרביעי השנה, אומר פרנסיסקו ג'רונימו, מנהל מחקר בחברת אינטרנשיונל דאטה, IDC.

"שוק השעונים העולמי עבר הלם וזה מדאיג אותנו", אמר דאבונג קים, מנהל "קואופרטיב השעונים" בדרום קוריאה, בראיון ביריד השעונים הגדול בעולם בהונג קונג בספטמבר.

מכירות השעונים החכמים עקפו את מכירות השעונים המכניים ב-2016, ומכירות השעונים ההיברידיים עלו ל-7.5 מיליון יחידות בעולם ב-2017 מכמעט כלום שנתיים לפני כן, לפי חברת מחקרי השוק יורומוניטור אינטרנשיונל. היקפי המכירות של שני סוגי השעונים צפויים להכפיל את עצמם עד שנת 2020, לפי תחזית החברה.

אבל הפער הדיגיטלי הולך ומתרחב, כאשר שעוני אפל מסדרה 4 שהושקו בחודש שעבר כוללים מערכת התרעה כאשר בעל השעון נופל, ופונקציה שמזהה אי סדירות בפעילות הלב. אנליסטים אומרים שהתכונות הללו מיועדות לפלח האוכלוסייה שמתנגד בדרך כלל לשינויים הטכנולוגיים - הלקוחות המבוגרים יותר.

כמה יצרני שעונים מסורתיים מנסים לעבור לשעונים חכמים, אבל רבים מהם מתמקדים בהיברידיים. בדרך כלל אלו שעונים ללא צג מגע. במקום זאת, הם פועלים במתאם עם טלפונים חכמים באמצעות יישום מיוחד, ומתריעים על קבלת מסרונים או שיחות באמצעות רטט, אורות מהבהבים או תנועת מחוגי השעון. באמצעות חיבור בלו-טות', המשתמשים לוחצים על כפתורים בשעון כדי לשלוט במצלמה של הטלפון ובפונקציות המוזיקה שלו.

TAG Heuer הוא אחד המותגים היוקרתיים שנלחם באפל באמצעות שעון חכם משלו, מודיולר 41, שגרסה משודרגת שלו הושקה מוקדם יותר השנה. השעון זה הוא פרי שיתוף פעולה עם אינטל וגוגל. יש בו מעקב אחרי כושר גופני,GPS ומערכת תשלום ללא מגע.

ז'אן-קלוד ביבה, מנכ"ל TAG Heuer, אמר שלדגם ההיברידי יש הצלחה "מפני שהוא נראה ומרגיש כמו שעון אמיתי, אבל עם כל המידע שצריך". TAG Heuer שייכת לקבוצת LVMH, שאינה מפרסמת נתוני מכירות שלו.

הדגם הזול ביותר של מודיולר 41 נמכר בכ-1,200 דולר. יצרני שעוני יוקרה חשופים פחות לתחרות מצד אפל, אבל יותר מותגים כאלו מפתחים שעונים היברידיים כתחנת ביניים לשעונים חכמים מלאים, אמר ג'ירונימו מ-IDC.

מותג היוקרה השווייצי Hublot מתמקד בשעונים במהדורות מוגבלות עם שותפים מסחריים. הוא מכר 2,018 יחידות של השעון החכם "ביג בנג רפרי" למונדיאל של 2018. השעון הזה הכיל התרעות על שערים שנכבשים במהלך משחקים, והחזון שלו הוא להתחבר למכוניות ספורט יוקרתיות כדי להציג נתוני ביצוע שלהן ולפתוח מרחוק דלתות.

היצרנים השווייצים שפועלים בסביבת המחירים של אפל - מחיר שעון מסדרה 4 מתחיל ב-399 דולר - מרגישים את נחת זרועה של התחרות. מספר החברות עברו להפסד בקצה התחתון והאמצעי של השוק עולה, לפי נתוני פדרציית יצרני השעונים בשווייץ.

פוסיל גרופ, היצרנית מריצ'רדסון, טקסס, שמוכרת גם תחת מותגים נוספים, היא הגורם הדומיננטי בשוק השעונים ההיברידיים העולמי, עם שליש מהמכירות שלהם בעולם. הקבוצה השיקה השנה כ-25 שעונים חכמים חדשים תחת מותגים כמו אמפוריו ארמאני ודיזל. הפונקציות כוללות מעקב אחר פעימות לב ואת טכנולוגיית גוגל תשלומים.

הנהלת פוסיל חשבה שהשעונים ימצאו חן בעיני לקוחות צעירים, אך התברר שיש גם התעניינות מצד קונים מבוגרים, אמר גרג מקלבי, מנהל האסטרטגיה הדיגיטלית בחברה.

סוואץ' גרופ, אחת היצרניות הבורסאיות הגדולות, השיקה את השעון האחרון שלה עם טכנולוגיה חכמה ב-2017 - סוואץ' בלאמי 2, שמאפשר למשתמשים לבצע תשלומים דיגיטליים. החברה מסרה בשנה שעברה שהיא מתכננת לפתח את מערכת ההפעלה שלה לשעונים, Swatch OS, ולהשיק את המוצרים הראשונים שיתבססו עליה בסוף השנה הזו או השנה הבאה.

זו אינה הפעם הראשונה שתעשיית השעונים השווייצית בת מאות השנים ניצבת בפני איום טכנולוגי. עליית שעוני הקוורץ היעילים והזולים יותר מתוצרת יפן בשנות ה-70 פגעה באותו אופן במכירות של שווייץ.

לא כל היצרנים מתכננים להתחרות. פיתוח שעונים היברידיים אינו אופציה בטוח המחירים שלנו, 170-570 דולר לשעון, אמר תומאס סבידרסקי, מנהל היצרנית המשפחתית אדריאטיקה. "אי אפשר להילחם מול אפל או סמסונג, כי נייצר משהו דומה ופחות טוב. אין לנו סיכוי", הוא מסכם. 

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא גלובלי ושוקי עולם?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988