גזית גלוב נהנתה ברבעון השלישי משיפור תפעולי - אבל הסתפקה ברווח נקי של מיליון שקל בלבד

תוצאותיה הכספיות של החברה נפגעו משחיקה בשער הריאל הברזילאי ומקנסות על פירעונות מוקדמים של חובות יקרים • מתחילת השנה מציגה גזית גלוב הפסד כולל של 703 מיליון שקל - בין השאר, בהשפעת מכירת יתרת ההחזקה בחברת ריג'נסי • החברה רכשה בחודש שעבר את קולנוע רב חן בתל אביב ואת סניף בנק לאומי בדיזנגוף סנטר בתמורה כוללת של 102 מיליון שקל

שחיקה זמנית בשער הריאל הברזילאי  מול השקל, וקנסות על פירעונות מוקדמים של חובות יקרים, הובילו את חברת גזית גלוב להציג ברבעון השלישי של 2018 רווח נקי של 1 מיליון שקל בלבד, והפסד כולל של 160 מיליון שקל.

בסך הכדל הציגה החברה בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה הפסד נקי של 413 מיליון שקל, והפסד כולל של 703 מיליון שקל, ותוצאות אלו הושפעו לרעה במחצית הראשונה של השנה ממכירת יתרת ההחזקה בחברת ריג'נסי האמריקאית.

הריאל הברזילאי נחלש מול השקל לקראת הבחירות לנשיאות בברזיל
 הריאל הברזילאי נחלש מול השקל לקראת הבחירות לנשיאות בברזיל

גזית גלוב עוסקת באמצעות חברות בנות בהפעלת קניונים ונכסים מסחריים אחרים באירופה, בקנדה, בברזיל, בישראל ובארה"ב. החברה מחזיקה בנדל"ן פרטי בבעלותה המלאה בברזיל ובישראל, שולטת בחברות האירופיות הציבוריות סיטיקון ואטריום, וכן מחזיקה ב-31.3% ממניות חברת FCR הקנדית, שמניותיה נסחרות בבורסת טורונטו.

על תוצאות הרבעון השלישי השפיעה כאמור ירידה של כ-5% בשער הריאלי הברזילאי מול השקל, שנבעה מחששות בנוגע לתוצאות הבחירות לנשיאות בברזיל, ושגררה עימה הוצאה של כ-150 מיליון שקל. עם זאת, בעקבות ניצחונו בבחירות של המועמד ז'איר בולסונארו, שנחשב לחביב המשקיעים הזרים, כבר הספיק הריאל לרשום זינוק של 9.5% מול השקל מתחילת אוקטובר, ועניין זה אמור לתמוך בתוצאות גזית גלוב ברבעון הרביעי.

כמו כן פעלה החברה ברבעון השלישי למחזר חובות באמצעות פירעון מוקדם של חוב ישן בריבית גבוהה ורכישה של אג"ח בבורסה, וזאת כנגד הנפקת אג"ח חדשות וארוכות יותר בריבית נמוכה יותר. פעולה זו הובילה ברבעון השלישי להוצאה חד-פעמית של 150 מיליון שקל, אולם תניב בהמשך חיסכון של כ-40 מיליון שקל בשנה בהוצאות המימון.

קודם לכן, מכרה כאמור החברה במחצית הראשונה של 2018 מניות של חברת ריג'נסי האמריקאית בכ-4 מיליארד שקל. מכירה זו הניבה הפסד שיערוך של 613 מיליון שקל, והובילה כאמור להפסד הגבוה בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של השנה.

עם זאת, בכל הקשור לפרמטרים התפעוליים בתחום הנדל"ן, ממשיכה גזית גלוב להדגיש את ביצועיה הטובים. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2018 גדל התזרים מנכסים נטו (NOI) ב-3.9% ל-1.25 מיליארד שקל, וזאת כאשר מנטרלים את ההחזקות בריג'נסי שנמכרו, ואת אלו ב-FCR שעתידות להימכר לפי האסטרטגיה המוצהרת של גזית גלוב. לעלייה ב-NOI תרמה בעיקר הצמיחה בפעילות בברזיל, שם צמח ה-NOI מנכסים זהים ב-9.9% מתחילת השנה.

ברבעון השלישי לבדו צמח ה-NOI של גזית גלוב (ללא FCR) ב-0.5% ל-418 מיליון שקל לעומת הרבעון המקביל. נוסף על כך, מציינת החברה כי שיעור התפוסה בנכסיה טיפס בכ-1.2% ל-96.5%, וזאת בהשוואה לסוף ספטמבר 2017. ה-FFO (תזרים מפעילות השכרה) ירד ברבעון השלישי ב-7% ל-170 מיליון שקל, אולם עלה ב-16.4% אם מנטרלים את השפעת ההחזקה בריג'נסי על תוצאות הרבעון המקביל אשתקד.

לדברי חיים כצמן, מנכ"ל גזית גלוב ובעל השליטה בה, החברה מציגה שיפור מתמשך בתוצאות התפעוליות, עם עלייה נוספת בתפוסת הנכסים ועם עלייה מתמשכת בשכר הדירה שהיא גובה מלקוחותיה. "אנו ממשיכים ביישום האסטרטגיה שלנו להגדלת רכיב הנדל"ן הפרטי, מכירת נכסים שאינם נכסי ליבה ורכישת נכסים במיקומים שאינם בני-תחליף שיניבו לנו תשואות עודפות לאורך זמן".

מיחזור חוב ב-2 מיליארד שקל

כצמן הוסיף כי מתחילת השנה מיחזרה גזית גלוב יותר מ-2 מיליארד שקל של חוב לזמן קצר עם ריבית ממוצעת של 5.5%, בחוב לזמן ארוך הנושא ריבית של כ-2.78%. המהלך יביא לדבריו לחיסכון של כ-40 מיליון שקל בשנה בהוצאות המימון, וזאת תוך הארכת מח"מ החוב מ-4.1 שנים ל-4.6 שנים.

"אנו ממשיכים לשמור על רמת נזילות גבוהה, וליום המאזן היו בידי החברה וחברות בבעלותה המלאה יתרות נזילות וקווי אשראי מאושרים ובלתי מנוצלים בהיקף של כ-4 מיליארד שקל ונכסי מקרקעין לא משועבדים בהיקף כ-5.1 מיליארד שקל", הדגיש כצמן.

גזית גלוב נסחרה היום בבורסה לפי שווי של כ-6 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה רשמה תשואה (מתואמת) שלילית של כ-13% מתחילת השנה. זאת, כאשר הערך הנוכחי הנקי (NAV) של החברה עמד היום על 6.8 מיליארד שקל, על פי השווי הבורסאי של החברות הבנות הציבוריות.

עוד ציינה החברה בדוחותיה, כי היא ממשיכה ביישום האסטרטגיה להגדלת רכיב הנדל"ן הפרטי והתמקדות בנכסים דומיננטיים בערים מרכזיות. נכון למועד פרסום הדוח, שווי ההחזקות הפרטיות בחברה מהווה כ-38% מסך השווי של נכסי החברה בסולו מורחב, לעומת כ-32% בתחילת השנה.

רכישות נדל"ן להשקעה בחברה ובחברות בבעלותה המלאה הסתכמו במהלך הרבעון השלישי ועד למועד פרסום הדוח היום, ב-422 מיליון שקל. רכישות אלו כללו את רכישת הנכס The Edge בברוקלין ב-173 מיליון שקל, וכן רכישה של נכסים בישראל: נווה גן ברמת השרון ב-30 מיליון שקל, מרכז מסחרי סביון שבסביון ב-117 מיליון שקל, וכן רכישות של בניין קולנוע רב חן בכיכר דיזנגוף ושל סניף בנק לאומי בדיזנגוף סנטר תמורת סכום כולל של 102 מיליון שקל.