פרשת הברחת היהלומים: חברת LLD מנסה להגיע לסיכום עם המשטרה בנוגע לשחרור חשבונות הבנק שלה

נכון לעכשיו, ישנם פערים בין הצדדים בכל הקשור לצורך בקבלת הסכמת הבנקים לשחרור חשבונות הבנק

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

האם חשבונות הבנק של חברת LLD שבבעלות איש העסקים לב לבייב, העומדת בלב פרשת הברחת היהלומים לכאורה המכונה "יהלום שחור", שהוקפאו על ידי המשטרה - ישוחררו?

בהודעה שהגישה החברה היום (ג') לבית משפט השלום בראשל"צ (השופט גיא אבנון), עדכנה החברה את ביהמ"ש כי כחלק ממאמציה להגיע להסכם עם המדינה (היאחב"ל) בקשר עם שחרור חשבונות הבנק שלה, היא מוכנה לקבל חלק מדרישות המשטרה שהועלו במסגרת התגובה שהגישה המשטרה לבקשת החברה לשחרור תפוסים.

כך הודיעה חברת LLD כי היא מוכנה ליטול על עצמה התחייבות מרצון שלא להגדיל את מסגרת האשראי המובטחת במלאי הספציפי שנתפס ע"י המשטרה עם פרוץ החקירה הגלויה בראשית חודש נובמבר השנה, מעבר ליתרות החובה כפי שהיו בעת תפיסה הנכסים והקפאת חשבונות הבנק.

בנוסף הודיעה החברה לביהמ"ש, כי בכוונתה לקבל החלטה ברוח דומה להודעה זו, בדירקטוריון החברה, וכי בכוונתה לעדכן את הבנקים הרלוונטיים לצו התפיסה בדבר החלטת הדירקטוריון לכשתתקבל.

יחד עם זאת, לא הכול ורוד, ועדיין לא ברור האם ביהמ"ש ייעתר לבקשת החברה. זאת, בין היתר, לאור העובדה שהחברה לא נענתה לכל דרישות המשטרה ובכלל אלה: כי החברה תמציא לעיון המשטרה וביהמ"ש אישור הבנקים למהלך זה. במילים אחרות, המשטרה דורשת, כי בטרם ישוחררו החשבונות, תציג LLD בפניה אישור מעת בנק דיסקונט ובנק איגוד (בהם תפוסים החשבונות) אשר יהווה הסכמה מטעם הבנקים להודעת החברה.

בהודעתה מהיום, מציינת החברה, כי דרישת המשטרה, המבקשת את הסכמת הבנקים, מקדימה את המאוחר, ולמעשה יוצרת מצב ובו המשטרה מבקשת להכריע כבר עתה "בטענות אפשריות עתידיות של הבנקים כטוענים לזכות ברכוש שנתפס על ידי המשיבה (המדינה - מ' ש'); טענות שמקומן להתברר בשלבים מאוחרים יותר במסגרת ההליך, ככל שיימצא בסיס לחקירה המתנהלת בימים אלה נגד המבקשת".

לדברי החברה, המיוצגת על ידי עוה"ד שרון כהנא, ממשרד עמר, רייטר, ז'אן, שוכטוביץ ושות', נוכח העובדה כי מדובר בבקשה "לסעד חירום" וכן על מנת שיתאפשר לחברה לחזור בהקדם לפעילות שוטפת ובכלל זו: תשלום לעובדים וספקים, מתבקש ביהמ"ש לאמץ את התחייבות החברה, ולראות בה לבד (ללא אישור הבנקים) כמספיקה לשחרור חשבונות הבנק שנתפסו. לחלופין ביקשה LLD לקיים דיון בבקשה שחרור חשבונות הבנק.

"יהלום שחור"

מרכז פרשת "יהלום שחור" עומדת חברת LLD שבבעלות לב לבייב ובני משפחה נוספים שלו, אשר בבעלותה מפעלים ברוסיה. זבולון לבייב, בנו של לב לבייב, עבד ב-LLD במשך 13 שנים, מתוכן כיהן כמנכ"ל החברה כ-4 שנים. במסגרת החקירה נעצרו 9 חושדים, ונחקרו 6 חשודים נוספים ללא מעצר, רובם עובדים של חברת LLD. כל החשודים שנעצרו שוחררו ממעצר.

נציג המשטרה, רפ"ק גל צ'סנר, תיאר את התנהלות החברה שבבעלות איש העסקים לב לבייב כחברה ה"מתנהלת כארגון פשע, תוך שימוש בבלדרי יהלומים שמבריחים יהלומים כמו אחרוני בלדרי הסמים. החברה משבשת ומשמידה ראיות".

הפרשה החלה עם שליח שנתפס לפני כחצי שנה בנתב"ג כשעל גופו יהלום בשווי כמיליון שקל, וכיום סובבת סביב חשדות להברחת יהלומים בהיקף 300 מיליון שקל והשמדת ראיות. במסגרת החקירה בוצעו תפיסות רכוש בשווי עשרות מיליוני שקלים מהחשודים שנעצרו וגם מאלה שעדיין לא נעצרו ומבלים את זמנם בחו"ל - בהם לב לבייב, שנחשב לאחד החשודים המרכזיים בפרשה ולמי שניהל לכאורה את האופרציה הפלילית הנחקרת. לב לבייב נדרש בימים אלה לחקירה עקב החשדות, ואולם הוא מתגורר בימים אלה במוסקבה שברוסיה, וככל הנראה אינו מתכוון להתייצב בישראל לצורך חקירתו.

על-פי החשד, תחת שרביטו של לב לבייב ניהלו החשודים שנעצרו מערך משומן היטב שפעל במשך למעלה מ-15 שנה בקו שבין רוסיה לנתב"ג וגלגל סכום של מאות מיליוני שקלים. המעורבים חשודים בכך שהבריחו לישראל יהלומי גלם וליטשו אותם בארץ כדי למוכרם בחו"ל, וכן כי הכניסו לארץ יהלומים מלוטשים שנמכרו בישראל. על-מנת שיוכלו "להלבין" את אותם יהלומים מוברחים, הוציאו וקיבלו המעורבים, על-פי החשד, חשבוניות פיקטיביות שלא שיקפו את שווי היהלומים במלואם.

חזקת החפות: כל החשודים בפרשת הברחת היהלומים, ובהם זבולון לבייב, הם בגדר חשודים בלבד במעשים המיוחסים להם. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, ולכן החשודים הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין.