בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד Airbnb: "הפליה חמורה, פוגענית ומקוממת במיוחד, על רקע מקום מגורים"

בתחילת השבוע הודיעה Airbnb שהיא מסירה 200 נכסים הממוקמים בהתנחלויות מהאתר שלה • כעת הוגשה התביעה הייצוגית הראשונה לאישור על ידי תושבת היישוב קידה, שהציעה חדרי אירוח דרך האתר

Airbnb / צילום: Shutterstock
Airbnb / צילום: Shutterstock

בקשה לאישור תביעה כייצוגית הוגשה נגד Airbnb בטענה להפליה חמורה. הבקשה הוגשה בעקבות החלטת החברה, שפורסמה לפני 3 ימים, להסיר 200 נכסים הממוקמים בהתנחלויות. היה זה רק עניין של זמן עד שיצאו לדרך ניסיונות להעביר את הנושא לזירה המשפטית. גם שרי הממשלה, בהם איילת שקד, יריב לוין וגלעד ארדן, קראו לבעלי הנכסים לתבוע את Airbnb והיום (ה') הסנונית הראשונה יצאה אל הדרך.

בבקשה נטען כי "הסרת הגישה או הגבלתה רק למודעות של דירות המוצעות להשכרה בהתנחלויות המצויות ביהודה ושומרון, מהווה הפליה חמורה, פוגענית ומקוממת במיוחד, על רקע מקום מגורים ועל רקע ארץ מוצא והשקפה, ולכן על בית המשפט לקבוע כי Airbnb אינה רשאית להסיר או להגביל את הגישה למודעות או דירות הממוקמות בהתנחלויות ישראליות".

המבקשת היא תושבת היישוב קידה וגם היא הציעה חדרי אירוח דרך Airbnb עד לאחרונה. טענה נוספת שהיא מעלה בבקשה היא שבעלי הנכסים לא קיבלו התראה מוקדמת על כוונת החברה להסיר נכסים הממוקמים בהתנחלויות ולמעשה היא שמעה על הנושא מכתבות שפורסמו בתקשורת. "מבחינת Airbnb, חשוב היה הרבה יותר לרוץ לתקשורת ולספר על החלטתה, במקום ליידע קודם כל את האנשים שהיא עומדת לפגוע בהם או אפילו להתריע בפניהם על כוונתה לעשות כן".

Airbnb היא חברה פרטית, ונזכיר כי בהודעה שפרסמה היא נימקה את המהלך בכך ש"קיימות עמדות מנוגדות ביחס לשאלה האם חברות צריכות לעשות עסקים בשטחים כבושים שנתונים למחלוקת היסטורית בין ישראל לפלסטינים. החוק בארה"ב מתיר לחברות כמו Airbnb לבצע עסקים בשטחים אלו. בו בזמן, רבים בקהילה העולמית סבורים שחברות לא צריכות לעשות שם עסקים כי הם מאמינים שחברות לא צריכות להרוויח מאדמות שאנשים נעקרו מהן". עוד צוין כי ההחלטה התקבלה אחרי דיון והתייעצות עם קהילת המשתמשים בדירות ועם גורמים מומחים.

לטענת המבקשת, ההחלטה התקבלה בעקבות לחצים שהפעילו גופים שונים הקוראים לחרם על ישראל, ובראשם הארגון האזרחי "כרם נבות" (שנתבע גם הוא כצד לבקשה) המהווה לפי הבקשה, חלק בלתי נפרד מתנועת ה-BDS.

עוד נטען כי "בניגוד לאופן המיתמם בו מנסה Airbnb להציג את הדברים, כאילו מדובר בהחלטה הנוגעת 'לאזורי סכסוך', הנובעת מבדיקה קפדנית ונקודתית של כל מקרה לגופו, בפועל מדובר במדיניות המכוונת אך ורק כנגד מי שמתגורר בהתנחלויות בישראל באזור יהודה ושומרון". המקור לטענה זו היא דירות שמציעה Airbnb באזורי סכסוך אחרים בעולם דוגמת צפון קפריסין, מחוז אבחזיה בגיאורגיה, טיבט ועוד - כפי שגם סוקר בכתבתו של אסף אוני ב"גלובס".

לצד הטענה להפליה, מציינת המבקשת את החשש לפגיעה בעתיד הכלכלי של כל מי שמשכיר יחידות אירוח או דירות הממוקמות ביהודה ושומרון.

הבקשה הוגשה באמצעות עוה"ד אביאל פלינט, אסף שובינסקי וחן שומרת ממשרד יוסי לוי ושות', בשיתוף ד"ר חגי ויניצקי, ששימש כחבר חבר ועדת ההסדרה במשרד המשפטים לאיו"ש, ומחבר הספר "דיני מקרקעין והמשפט הבינלאומי ביהודה ושומרון".