בניגוד להבטחות: תוכנית נטו עסקים קטנים לא מתרוממת

אף שהממשלה התחייבה לגבש את תוכנית העזרה לעסקים קטנים ובינוניים עד יוני, עד כה הוועדה המיוחדת לנושא בראשות מנכ"לי משרדי האוצר והכלכלה לא הגישה מסקנות

שי באבד / צילום: אלון רון
שי באבד / צילום: אלון רון

הצגת התוכנית נטו עסקים קטנים, שאת גיבושה מובילים משרדי האוצר והכלכלה והתעשייה ממשיכה להתעכב, וזאת באופן שמעורר אכזבה ותרעומת בארגונים היציגים של העסקים הקטנים. מדובר בתוכנית שהיקפה כחצי מיליארד שקל והיא כוללת סל רחב של הטבות, בעיקר במס, למען הגברת הפריון וכושר התחרות של העסקים הקטנים והבינוניים.

   מה כוללת התוכנית
  מה כוללת התוכנית

העבודות לגיבוש התוכנית החלו בתחילת השנה, אז הממשלה החליטה על הקמת ועדה בראשות מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה שי רינסקי ומנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד. בוועדה חברים גם נציגים מטעם הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים; רשות המסים; רשות ההשקעות; אגף התקציבים ואגף החשב הכללי באוצר.

עם הקמת הוועדה, נקבע כי המלצותיה בנושא יוגשו עד חודש יוני, אך הוועדה התכנסה עד כה פעם אחר פעם, בחנה את מצב העסקים הקטנים והבינוניים בישראל, שמעה את ראשי הארגונים היציגים שמייצגים את המגזר ולא הגישה המלצות. 

בסוף אוגוסט האחרון "גלובס" חשף את עיקרי ההמלצות שאליהן התכנסו חברי הוועדה, שעוררו תקווה במגזר העסקים הקטנים שבמשך שנים ארוכות העוסקים בו מרגישים שהוא החצר האחורית של המשק הישראלי: פטור מלא מתשלום מע"מ לעוסקים זעירים, תוך הרחבת ההגדרה של עוסק זעיר למי שמקיים מחזור שנתי מרבי של עד 150 אלף שקל; הכרה בפחת מואץ, כך שלבעלי העסקים יעמוד תמריץ להטמיע מיכון וציוד מתקדמים; הכרה בפחת מצד רשויות המס; צמצום מספר תשלומי המס מצד העסקים; מתן 'גמלת אבל' לעובדים עצמאיים כדי לשפות אותם על שבעה ימי אבלות במקרה של מות קרוב מדרגה ראשונה ועוד.

בארגונים העסקיים בירכו על התוכנית המתגבשת, וגורמים שמעורבים בה הבטיחו אז כי 'מיד אחרי החגים' התוכנית תהודק, תוצג לשרי האוצר והכלכלה והתעשייה, משה כחלון ואלי כהן ואלה יתקצבו אותה ויוציאו אותה לדרך.

500 אלף
 500 אלף

אלא שאנחנו כבר חודשים 'אחרי החגים' והתוכנית שבעלי העסקים הקטנים מחכים לה כבר זמן רב, טרם הוגשה. "צוחקים עלינו", אמר היום ל"גלובס" אחד מחברי נשיאות הארגונים העסקיים, "זה לא נראה רציני, זה נראה יותר כמו מריחה ומסמוס גדול: משרדי הממשלה עשו על העסקים הקטנים 'סיבוב', הרוויחו כותרת על הצהרת כוונות אבל לא עשו מאז כלום".

נשיא התאחדות התעשייה והמלאכה, יוסי אלקובי ביקר בחריפות את התנהלות משרדי הממשלה בנושא ואמר כי "מזה זמן רב מדי שעשרות אלפי בתי מלאכה ותעשייה ברחבי הארץ מחכים שהתוכנית תקודם. הזרמנו לוועדה אין ספור רעיונות וכיוונים שנוגעים לסוגיות שמעיקות על מגזר העסקים הקטנים כמו הרחבת הנגישות של יצואנים עקיפים להטבות מתוקף החוק לעידוד השקעות הון, גישה למכרזים שמפרסמת המדינה, מימון ועוד אבל התוכנית תקועה. מגזר עסקי שלם מחכה ומחכה ובינתיים ממשיך להתמודד מדי יום עם קשיים ואתגרים רבים. אנחנו מבקשים ליישם את התוכנית לאלתר, ולא להיות חלק ממערכת בחירות כלשהי שכן עבור אלפי עסקים זאת שאלה בבחינת להיות או לא להיות".

אלקובי הוא לא היחיד שממורמר מאופן התנהלות משרדי המדינה בתוכנית נטו עסקים קטנים. "אנחנו במרחק פסע ממהלך שלו מחכים עסקים רבים כבר שנים ארוכות ועל כל שקל שיושקע בו המדינה תרוויח שלושה", אומר נשיא ארגון העצמאיים להב רועי כהן, "אחרי שמשרדי הממשלה הרוויחו את הכותרות בנושא הזה, פתאום אני שומע מאגף התקציבים במשרד האוצר אמירות בנוסח 'כן, התוכנית הזאת נכונה והכרחית אבל אין כסף'. אומרים לי להביא מקור תקציבי כי יש ירידה בהכנסות המדינה, הגירעון גדל ובכלל, צריך לשלם מיליארדים על גבי מיליארדים לשוטרים. במקום תוכנית, קיבלנו ערימה של דגים סרוחים, כשבעלי עסקים שואלים אותי שוב ושוב מה קורה ואין לי תשובות. מנטו עסקים נשארנו בינתיים עם נטו דיבורים".

במהלך הימים האחרונים, ועל רקע התרעומת של העסקים הקטנים מהסחבת הממושכת, התכנסה הוועדה בראשות באב"ד ורינסקי לדיון על התוכנית. דיון נוסף, צפוי להיערך גם בשבוע הבא. במענה על שאלות שהפנה היום "גלובס" למשרד האוצר, נמסר: "לא נגיב".

ההחלטה על הקמת הוועדה שתגבש חבילת סיוע לעסקים הקטנים התקבלה על רקע האכזבה של מגזר זה מתוכנית אחרת שקידמו משרדי האוצר והכלכלה, המכונה "נטו תעשייה". מדובר בתוכנית שהיקפה מעל מיליארד שקל, שמעניקה שורה של הטבות לתעשיינים כדי לאפשר להם להעלות את רמת הפריון ולשפר את כושר התחרות שלהם בשווקים בחו"ל. עם זאת, נטו תעשייה לא עונה על הקשיים שאיתם מתמודדים העצמאים והעסקים הקטנים במשק.

לפי נתוני משרד הכלכלה, ב-2017 פעלו בישראל כמיליון וחצי עסקים קטנים ובינוניים שמהווים 99.5% מכלל המגזר העסקי והם אחראים ל-53% מהתוצר. ב-2017 נפתחו בישראל כ-50 אלף עסקים חדשים וכ-40 אלף נסגרו.

מדד ידידותיות הבנקים לעסקים הקטנים: איגוד במקום הראשון

בנק אוצר החייל מוביל במדד הידידותיות של הבנקים לעסקים הקטנים והבינוניים שפרסמה בשבוע שעבר הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה. המדד מתפרסם מדי חציון, והקודם פורסם לראשונה בחודש מאי השנה בהתבסס על ניתוח של נתונים פיננסיים שמפרסמים הבנקים אודות יחס הריבית לסיכון האשראי שניתן לעסקים קטנים; נגישות שירותי הבנק למגזר זה; היקף האשראי שניתן לעסקים אלה מתוך סך האשראי העסקי של כל בנק ועוד. גם במדד הקודם בנק אוצר החייל דורג במקום הראשון, ובמדד החדש הוא שיפר את הציון הכללי שלו. הפועלים, שהיה במדד הקודם במקום הרביעי טיפס במדד החדש למקום השני; מרכנתיל ירד מהמקום השני במדד הקודם למקום השלישי; לאומי ירד ממקום שלישי למקום רביעי ומזרחי נשאר במקום החמישי. עוד עולה מהמדד כי הבינלאומי במקום השישי, דיסקונט במקום שביעי ואיגוד במקום השמיני.