האם צוקרברג יוותר על המנכ"לות לטובת החברה? הוא לא יהיה הראשון

שערוריות הפרטיות הנערמות בפייסבוק ומאמציו של המייסד צוקרברג להצדיק את שגיאותיו, מובילים רבים למסקנה כי עליו לוותר על תפקיד המנכ"ל • הרעיון אינו מופרך: סטיב ג'ובס מאפל, לארי פייג' וסרגיי ברין מגוגל ומייסדים רבים נוספים פוטרו או ויתרו על כיסא המנכ"ל - לטובת החברה

טים קוק /  צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
טים קוק / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

יו"ר ומנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג רשם ביצועים שעלו באופן מסחרר על הציפיות ממייסדי חברות, לא רק משום שמניית החברה - שאותה הוא ייסד בחדרו במעונות הסטודנטים - נמנית כעת על המניות שערכן גבוה מאד, אלא כיוון שהוא עדיין הבוס.

מחקר שנערך לאחרונה והקיף כ-6,000 חברות סטארט-אפ אמריקאיות בשנים 2005-2012 העלה כי פחות ממחצית ממקימי החברות עדיין אוחזים בהגה. מחקר שנערך בתקופה מוקדמת יותר העלה כי 80% מהמייסדים נאלצים בסופו של דבר לפרוש מתפקיד המנכ"ל.

האם הגיע זמנו של צוקרברג? לאחר שורת שגיאות בתחום ההגנה על פרטיות המשתמשים בהן הוא איפשר השפעה זרה באמצעות פלטפורמת המדיה החברתית, וכן לנוכח מאמציו המסורבלים של צוקרברג להצדיק שגיאות אלה - טוענים רבים שזמנו אכן הגיע.

צוקרברג עצמו אומר שאין לו שום תוכניות לוותר על השליטה בחברה שהקים ב-2004, וכוח ההצבעה שלו מאפשר לו לעשות זאת. צוקרברג אמר גם שאין סיכוי שסגניתו הבכירה ביותר, סמנכ"לית התפעול שריל סנדברג, תאבד את תפקידה. למרות זאת, צריכים חברי מועצת המנהלים של פייסבוק לבחון דרכים לאלץ את המייסד האייקוני לפרוש מתפקידו לפני שיהיה מאוחר מדי. האם המהלך של אפל - שפיטרה את סטיב ג'ובס בשנות השמונים - עשוי להיחשב כמסלול פוטנציאלי גם עבור פייסבוק? ייתכן שדווקא הדוגמה הרלוונטית יותר היא החלטתם של מייסדי גוגל לשכור מנכ"ל מנוסה כבר בימיה הראשונים של החברה.

מודל גוגל: מנכ"ל חיצוני ומייסדים שמעורבים

מעט מאוד חברות מוצאות את התשובה הנכונה למה שנועם וסרמן כינה "דילמת המייסד". וסרמן הוביל מחקר שהקיף אלפי חברות סטארט-אפ, ואמר שיזמים שמשיקים חברה מוצלחת מסרבים להעביר אותה למישהו אחר. "מרבית המייסדים שומרים על השליטה במשך זמן רב מדי ולרעת עצמם", אמר וסרמן, פרופסור שהשיק את תוכנית המחקר Founder Central באוניברסיטת דרום קליפורניה. אפילו מייסדים מובילים "נקלעים לבעיות חמורות בשנים האחרונות כשהם פועלים ללא מגבלות", אמר וסרמן, והזכיר את אלון מאסק מטסלה, אליזבת הולמס מתרנוס, אנדרו מייסון מגרופון וטראוויס קלאניק מאובר.

שנים לאחר שאפל פיטרה אותו ב-1985, שב ג'ובס לאפל כדי להפיח חיים חדשים בקו המוצרים שלה אך מקרה כזה הוא נדיר. כמו כן מועטים הסיכויים שמדובר בתרחיש אפשרי לצוקרברג, בהינתן שליטתו במניות ההצבעה.

מייסדי גוגל, שהפכה לחטיבה של אלפבית, אימצו גישה שונה שראויה להיבחן. שלוש שנים לאחר שבוגרי אוניברסיטת סטנפורד, לארי פייג' וסרגיי ברין, הקימו את החברה כדי לספק דרך טובה יותר לבצע חיפושים בתכנים המתרחבים ללא הרף ברשת, הם שכרו את מנכ"ל נובל לשעבר, אריק שמידט. בראיון לוול סטריט ג'ורנל כמה שנים לאחר מכן, דיבר שמידט על האתגר הכרוך בניהולה של חברה מהירת צמיחה שמייסדיה ממשיכים להיות מעורבים בפעילותה מבלי לשלוט בה. בין השינויים הגדולים שביצע שמידט היה הליך קבלת החלטות קפדני. הוא אמר שהמייסדים היו עדיין מעורבים במיפוי האסטרטגיה ובניתוב מאמציה של גוגל בתחום החדשנות, אך הם היו פטורים מהתעסקות בהחלטות ניהוליות.

שמידט כבר אינו מנהל את גוגל, אך תקופת כהונתו הייתה פרק חשוב בתולדות החברה. כשהוא העביר את השליטה והאחריות האולטימטיבית חזרה לפייג' ב-2011, הוא ציין שהמהלך יהיה חלק מכיוון שבמשך עשר שנים "היינו כולנו מעורבים באופן שווה בקבלת ההחלטות".

ברור שבעיותיה של פייסבוק סבוכות ושונות מאלה של מנוע חיפוש צעיר: פייסבוק נתונה לביקורת בגין תגובתה האיטית בפרשת חשיפת המניפולציה הרוסית במהלך המרוץ לנשיאות ארה"ב; בכירי החברה זכו לביקורת בגין כישלונם להגן כראוי על נתוני המשתמשים ובגין היעדר השקיפות בחברה. פייסבוק הודתה כי הייתה צריכה להגיב במהירות רבה יותר לסימנים שהצביעו על פעילות רוסית, וציינה כי נקטה צעדים שמעניקים למשתמשים שליטה רבה יותר על הנתונים שהיא אוספת עליהם. אך פייסבוק יכולה עדיין ללמוד משהו משמידט, שסיפר כי יצר בגוגל תרבות ארגונית שבמסגרתה "מתקבלות החלטות במעמד האנשים". עצה זו יכול להועיל מאוד לרשת החברתית, שבה שוררת ככל הנראה תרבות ארגונית נטולת פתיחות, ושבה שולט קומץ מנהיגים על התגובה למשבר הנוכחי.

פייסבוק כבר אינה שולטת באירועים

סטיב בלנק, פרופסור באוניברסיטת סטנפורד ולשעבר מנכ"ל חברות סטארט-אפ, אמר שמועצת המנהלים של פייסבוק צריכה להתייחס ברצינות לבעיותיה הנוכחיות של החברה, כיוון שפייסבוק ניצבת בפני צומת רב חשיבות בתולדותיה, ומהלך שגוי בנקודה זו עלול לעלות לה ביוקר רב. "אנחנו עורכים סוג של ניסוי מוזר בסוגיה איזו גישה עלינו לנקוט כלפי המדיה החברתית ופייסבוק משחקת תפקיד מוביל בתרחיש המערב הפרוע בארה"ב. בכירים כמו צוקרברג וסנדברג צריכים להפגין תחושת דחיפות ונחישות רבה יותר - או להסתכן שירמסו אותם בשלב כלשהו.

"השאלה צריכה להיות: מה הדבר הנכון לעשות עבור הלקוחות, העובדים והמדינה שלנו? כיום, במקום לשלוט במה שקורה, פייסבוק הגיעו למצב שבו הם נשלטים בידי האירועים, ועכשיו הם ניצבים בפני התוצאות. במקום לדאוג מכך שהם נשלטים על ידי האירועים, הם התקפלו למגננה". לדברי בלנק, יש להביא לצמרת החברה ולמועצת המנהלים עיניים חדשות, ואם הם לא יעשו את זה, אז הרגולציה הממשלתית תהיה הפתרון היחיד לבעיותיה של פייסבוק.

צוקרברג בן ה-34 לא ימהר לפרוש מפייסבוק, אבל דמויות ענק בתחום הטכנולוגיה כבר עשו דברים כאלה לפניו, כולל ג'ובס המנוח, וצוקרברג יכול ללמוד מהם בכל הנוגע לאפשרות לצעוד אפילו צעד אחד קטן לאחור בגיל צעיר יחסית.

"לא ראיתי את זה בזמנו, אבל בדיעבד התברר שפיטוריי מאפל היו הדבר הטוב ביותר שקרה לי אי פעם", אמר ג'ובס בנאום שנשא בטקס חלוקת תארים באוניברסיטת סטנפורד. ג'ובס היה בן 30 בעת פיטוריו, שהתרחשו עשר שנים לאחר הקמת אפל. "זאת הייתה גלולה מרה מאוד, אבל החולה היה זקוק לה".