לקראת עולם ללא כסף מזומן? הקשישים מתקשים להסתגל

על אף הניסיון להפוך את בייג'ין כאב טיפוס לחברה עתידית שהתשלומים בה יתבצעו בכרטיסי אשראי או באפליקציות מובייל בלבד, הניסיון מלמד כי ויתור על הכסף המזומן עדיין רחוק • בישראל, יוזמה דומה במסגרתה נאסר על תשלום בכסף מזומן באוטובוסים בירושלים, מעוררת ביקורת

קשישים סינים. יישארו מחוץ לכלכלת הצריכה צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאטיב
קשישים סינים. יישארו מחוץ לכלכלת הצריכה צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאטיב

תשלום באמצעות אפליקציות מובייל הופך לנפוץ באופן מהיר כל-כך בערים גדולות בסין, עד שמומחים מתייחסים היום לבירה בייג'ין כאב טיפוס לחברה עתידית ללא מזומן. לפי "וול סטריט ג'ורנל", ב-2017 היקף השימוש בתשלומים במובייל בסין הגיע ל-15 טריליון דולר.

החשש הגדול הוא מכך שפיתוח כזה ישאיר מאחור את האוכלוסייה המבוגרת. ז'אנג סיקי בן ה-63 הסביר בראיון לאתר קוורץ כי "חלק מהמבוגרים מתקשים לעמוד בקצב של הטכנולוגיה. להרבה יש קשיי ראייה והם נאבקים לראות את המסך, או שיש להם זיכרון גרוע ושוכחים איך להשתמש באפליקציות". לפי מאמר שפרסם פרופ' פנג וונג, מאוניברסיטת פודן שבשנגחאי, בין השנים 2015 ל-2030 אוכלוסיית סין, שמונה כיום 1.3 מיליארד איש, תחווה גידול של מאה מיליון במספר האנשים מעל גיל 60, כך שמדובר באתגר ממשי לכלכלת סין ולמודל התשלומים המתפתח.

רוי זונג מהמכון הבינלאומי לחוקרים ע"ש וודרו ווילסון הזהיר במאמר באתר Foreign Policy כי "תשלומים במובייל משרטטים קווי גבול בין צעירים למבוגרים ובין מעמד הביניים העירוני והמשגשג לבין אלה שנשארו מאחור. מהלכים של רשויות שאינם מנוהלים כראוי ומטרתם לעבור לתשלומים במובייל יכול להביא לכך שמבוגרים ועניים יינעלו מחוץ לכלכלת הצריכה".

הטכנולוגיה מציבה קשיים לא רק בפני קשישים. לי שוז'י, שעברה לאחרונה לבייג'ין מהעיירה מוגוקי אמרה לקוורץ שהתקשתה בתחילה עם תשלומים ללא מזומן על אף שהיא בת 45 בלבד, כיוון ש"תשלומים במובייל אינם נפוצים בעיירות קטנות בסין, ובאותם מקומות בהחלט גם אין שיעורים שמלמדים איך להסתדר עם הטכנולוגיה". הפסיכולוג הקנדי מייקל פיליפס שגר בשנגחאי אמר כי "פחות מעשרה אחוז מהאנשים שאני פוגש אי פעם השתמשו במחשב. ייקח הרבה זמן עד שהכלכלה ללא מזומן תגיע לאיזורים הכפריים של סין".

יוזמות שונות מנסות להתמודד עם הפערים שנוצרים, ולסייע לקשישים להבין את העולם החדש. אחת היוזמות האלו היא See Young שמרכזת סטודנטים מתנדבים ממאה אוניברסיטאות שונות, שמעבירים שיעורים בחינם למבוגרים סיניים במטרה לסייע להם להכיר קונספטים טכנולוגיים בסיסיים. הרבה מהמבוגרים מעוניינים ללמוד איך להתכתב באמצעות וויצ'ט כדי להישאר בקשר עם קרובי משפחה, רבים מעוניינים ללמוד איך לעשות קניות או פעולות בנקאיות אונליין, להוריד מוזיקה או לשחק משחקים. ג'יישין ז'אנג, שייסד את היוזמה, אמר לקוורץ: "הבעיה של הקשישים היא לא הטכנולוגיה, אלא נוגעת לסבלנות וחום אנושי".

בישראל נעשים נסיונות דומים להמנע מתשלום בכסף מזומן. בירושלים, לדוגמה, החל מחודש מרץ התשלום באוטובוסים מתבצע באמצעות כרטיסי רב קו בלבד, וגם בתל אביב רוצים ליישם זאת. יוזמות אלו זכו לביקורות רבות שכן מיעוט עמדות הטענה מונע ממבקרים להטעין את הכרטיס ומצריך אותם לרכוש כרטיס רב קו חדש בכל פעם. כמו כן הדבר מונע ממי שאין ברשותם כרטיס אשראי (לדוגמה קטינים, אך גם אנשים שמעולם לא הוציאו כרטיס אשראי - וכאלה יש הרבה) לטעון את הכרטיס שברשותם באפליקציה במחשב.