הביטקוין ממשיך לדהור מטה: איבד 80% מסוף 2017

האם זה בגלל פיצול במטבע הביטקוין קאש, או בגלל שכורי הקריפטו מאבדים עניין או פשוט פאניקה? כך או כך, מומחי השקעות מעריכים שהמשקיעים יחוו עוד הרבה כאב לפני ששוק המטבעות הדיגיטליים יתאושש

ביטקוין / צילום: צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ביטקוין / צילום: צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הביטקוין, המטבע הווירטואלי הגדול ביותר, צנח אתמול (ב') ב-10% כשהוא ממשיך במסלול של קריסה מואצת גם על רקע ההתאוששות במחירי המניות והנפט שלשום.

הביטקוין צנח לשווי של מתחת ל-4,000 דולר בסוף השבוע, וביממה האחרונה איבד כ-7% הוא נסחר הבוקר בכ-3,680 דולר. זאת לאחר שבשבוע שעבר הוא איבד קרוב לשליש מערכו בשבעה ימים - אחד השבועות הגרועים בתולדותיו. המטבע הדיגיטלי קרס כבר בכ-80% מהשיא ההיסטורי שלו, קרוב ל-20,000 דולר, שנרשם בסוף 2017.

טוני גו, מייסד שותף בחברת NEO Global Capital, אמר שהקריסה הזו מוסברת במילה אחת - פאניקה.

ספקולנטים רבים בורחים מהשוק, כפי שמראה הירידה במחזורי המסחר. פיצול שבוצע החודש במטבע הקטן יותר, ביטקוין קאש, יצר מתחים נוספים. האפשרות שמשקיעים גדולים מוכרים ביטקוין כדי לכסות את סיכוני הירידה בערך ביטקוין קאש (לסגור פוזיציות שלו) פגעה בסנטימנט בשוק. 

הביטקוין איבד כ-7% ביממה האחרונה
 הביטקוין איבד כ-7% ביממה האחרונה

בינתיים התעורר חשש נוסף: כורי מטבעות הקריפטו, שפותרים משוואות מתמטיות מסובכות כדי לייצר מטבעות חדשים, מאבדים עניין במלאכתם. כמות מאמצי המיחשוב של "הכורים" הללו, שמכונה בעגת אנשי מקצוע כ- hash rate ("קצב הגיבוב"), החלה לרדת.

השיעור הזה עלה בחלק גדול מהשנה, למרות שמחירי המטבעות הדיגיטליים ירדו, מה שהעיד שאנשים נשארו אופטימיים שהמחירים יתאוששו. אבל בשבועות האחרונים הנתון הזה ירד בתלילות, לפי Blockchain Ltd., שירות ארנק למטבעות קריפטו וחברת נתונים. פירוש הדבר הוא כנראה שפחות "כורים" נכנסים לרשת הביטקוין.

"השווי של הביטקוין נקבע תמיד על ידי עוצמת הביקוש וההיצע", אומרת אדית יאונג, שותפה ב-500 Startups, קרן הון סיכון לשלב מוקדם של חברות הזנק. "אם הכורים מפסיקים לכרות, הביטקוין לא יתפקד, והשוק הכללי יאבד אמון. בלי אמון, אנשים ייכנסו לפאניקה וימכרו עוד יותר ביטקוינים".

מטבעות דיגיטליים יריבים כמו ריפל צנחו גם הם בתלילות. סך שווי השוק של כל המטבעות המוצפנים כעת הוא כ-122 מיליארד דולר, ירידה משיא של כ-831 מיליארד דולר בינואר השנה, לפי אתר המחקר CoinMarketCap.

האווירה הקודרת בשוק הקריפטו מנוגדת לאווירה לפני שנה, כאשר המטבעות הדיגיטליים הציתו את הדמיון של משקיעים פרטיים בקפיצות המחיר שלהם.

טוני גו, שקרן ההשקעות שלו בסינגפור מנהלת כ-300 מיליון דולר במטבעות דיגיטליים, אופטימי שהשוק יתאושש. "את הכסף גדול עושים כאשר יש 'דם ברחובות'", הוא אמר. אבל פעילים אחרים בשוק הזה מניחים שעוד יכאב למשקיעים בהמשך.

"קשה להתבונן בגרפים של המחירים של נכסי הקריפטו הגדולים בלי להתכווץ מפחד", כתב פרד ווילסון, שותף ב- Union Square Ventures בניו יורק ומשקיע מוקדם בביטקוין, בבלוג שלו בסוף השבוע. הוא ערך גם הקבלה למחירי המניות כאשר בועת הדוט.קום פקעה בתחילת המילניום.

מניית אמזון.קום איבדה אז 95% מהשווי שלה מדצמבר 1999 עד אוקטובר 2001. אבל ענקית הקמעונאות המקוונת התאוששה מזמן מן הירידה הזו. "אני חושב שזה מה שיקרה גם לשוק המטבעות הדיגיטליים - המצב יחמיר בטרם שישתפר", אמר ווילסון.