קנס בגובה כפול מהשכר היומי לעובד בניין על הפרת בטיחות חמורה

הסכם חדש בין ההסתדרות לקבלנים קובע כי ניתן יהיה להטיל קנסות על עובדים שיפרו הוראות בטיחות כמו אי חבישת קסדה או עבודה ללא רתמה

פועלי בניין / צילום: תמר מצפי
פועלי בניין / צילום: תמר מצפי

לפני כשבועיים חתמה ההסתדרות עם משרדי הממשלה על הסכם להגברת הבטיחות בענף הבנייה - והקבלנים נשארו בחוץ.

היום, לאחר משא ומתן ממושך, הצטרפה גם התאחדות בוני הארץ וחתמה על הסכם קיבוצי עם הסתדרות עובדי הבניין והעץ: הצדדים הסכימו על הקמת ועדת בטיחות משותפת שבה יהיו חברים נציגי הצדדים וכן מומחה בטיחות חיצוני מוסכם, שתסייע "בהטעמת סטנדרטים מקדמי בטיחות, בדגש על חובת השימוש בציוד מגן אישי".

על פי ההסכם החדש, הוועדה שתוקם תהיה מוסמכת להטיל שורה של סנקציות במקרים של הפרות בטיחות מצד עובדים באשר לחובת השימוש בציוד מגן אישי - מנזיפה והתראה ועד קנס כספי שיעמוד על מכפלות שכרו היומי של העובד (בהנחה שאכן סופק לו הציוד המתאים). למשל, בגין הפרת בטיחות חמורה באופן מסכן חיים, למשל אי חבישת רתמה בעת עבודה בגובה, תוכל הוועדה להטיל על העובד קנס בגובה שכפול משכרו התעריפי היומי. במידה ומדובר בהפרת בטיחות חמורה חוזרת בתקופה של שישה חודשים ממועד ההפרה הקודמת, סכום הקנס יוכל להגיע עד לסכום של פי ארבעה משכרו היומי של העובד, בהתאם לדרגה שבה שובץ.

"המשא ומתן היה קשה, החתימה היא קלה והיישום לא יהיה פשוט", אמר ל"גלובס" גורם בכיר בהסתדרות. בהסתדרות הקצו שני עובדים, רפרנטים, שאחראים לעקוב אחר יישום ההסכמים - גם הקודמים וגם הנוכחי.

עוד סוכם כי כל כספי הקנסות שיוטלו על ידי ועדת הבטיחות וייגבו ממבצעי ההפרות, יועברו לקרן לעידוד ענף הבנייה בישראל, לצורך מטרות המשרתות את קידום הבטיחות בענף. כלומר, כספי הקנסות לא ייכנסו לכיס הפרטי של הקבלן המעסיק.

נזכיר כי מתחילת השנה נהרגו 38 פועלי בניין ועוד שלושה עוברי אורח, ונפצעו מאות.

בענף עובדים כ-70 אלף עובדים פלסטינים, כ-10,000 עובדים זרים מאירופה ומסין, וכ-190 אלף עובדים ישראלים.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר במעמד החתימה: "אני מברך על נכונות הקבלנים לפעול בשיתוף פעולה בנושא זה, ורואה בכך נדבך נוסף שמצטרף להסכמות החשובות שהושגו בין ההסתדרות לבין המדינה ב-6 בנובמבר. ההסכם הנוכחי מסדיר עוד מנגנון אכיפה לצמצום היקף התאונות באתרי הבנייה, תוך עידוד האחריות האישית של עובדים ומניעת התנהלות שאינה תואמת את כללי הבטיחות".

אתמול דווח ב"גלובס" כי ניסנקורן נמצא במגעים לעזוב את מפלגת העבודה ולהצטרף ל"כולנו".

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, מסר היום כי: "ההסכם הזה הוא לא פחות ממהפכה. בשבועות האחרונים הונח הבסיס בענף הבנייה הישראלי לשינוי אמיתי בתחום הבטיחות בעבודה, עם שורת כלים וכעת באה ההחלטה של יו"ר ההסתדרות לחבור אלינו ולהבטיח את גיוס העובדים למאמץ מניעת התאונות. כמי שמכיר את הענף זהו כלי חשוב, שבלעדיו לא היו עובדים הכלים האחרים. אני מאוד מקווה שהמדינה תקיים את ההבטחות שלה התחייבה בהשקעות ועשייה להגברת הבטיחות בעבודה".

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, יצחק מויאל, ציין כי: "ההסכם שנחתם היום עם התאחדות בוני הארץ הוא שלב חשוב ביחסי העבודה ומבטא את ההירתמות המשותפת של הצדדים לשינוי המציאות בשטח".

ראובן בן שמעון מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה: "ניסנקורן וההסתדרות החדשה שוב נכנעו לבעלי ההון והקבלנים על חשבון העובדים הכי חלשים והכי שקופים בחברה הישראלית ,והפעם החליטו לעשות "קופה" על חשבון פועלי הבניין באמצעות העברת כספי הקנסות לקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה שמהווה קרן משותפת של ההסתדרות והתאחדות בוני הארץ. מדובר בניגוד אינטרסים מובהק וטעם לפגם - אי אפשר גם להיות בכובע של שופטים וגם להנות מכספי הקנסות".

בן שמעון מטיל ספק בחוקיות המהלך: "מדובר לכאורה בצעד בלתי חוקי שהרי חוק ארגון הפיקוח על העבודה, תשי"ד 1954 והתקנות מכוחן קובעות שרק ועדת בטיחות מפעלית המורכבת מנציגי העובדים ומנציגי המעביד שווה בשווה רשאית להטיל סנקציות כספיות באופן ישיר על עובדים ולא "ועדת על" כפי שמוצעת בהסכם שעליו חתמו ההסתדרות והקבלנים".

בן שמעון מציע מספר דרכים חלופיות "הרחקת קבלנים ועובדים שאינם עובדים כחוק באופן מיידי מאתר הבנייה ולא לחכות להרוג הבא ,הטלת קנסות על חברות קבלניות לרבות קבלני משנה ולא באופן ישיר על העובדים עצמם - לכל עובד יש מעסיק וכל קבלן ראשי יש קבלן משנה ,בנוסף לקיים שיגרת הדרכות לפני כניסת עובדים לעבודה ולא כפי שנעשה היום שכל דכפין נכנס לאתר הבנייה לאחר 5 דק' של הדרכה כללית". 

קו לעובד: נזק חסר תקדים לעובדים המוחלשים

בארגון "קו לעובד" זועמים על ההסכם שהושג ומסרו: "הערב (27.11) הוכיחה ההסתדרות, באופן חד משמעי, כי לא רק שהיא אינה מבינה את תפקידה בזירת המאבק על שיפור מצב הבטיחות בענף הבניין - אלא שהיא עומדת להסב נזק חסר תקדים לעובדים המוחלשים ביותר בישראל - בעודה משרישה תופעה פסולה, המגולמת בגלגול אחריות על עובדים במקום על מעסיקים.

"בצעד תמוה ומקומם, חתמה ההסתדרות עם המעסיקים - התאחדות בוני הארץ - הסכם קיבוצי המטיל קנסות על העובדים, אותם עובדים בשמם כביכול היא פועלת. צעד ציני זה, שהעובדים אינם חלק ממנו אלא רק כצד נפגע, מבטא התנערות מוחלטת של ההסתדרות מתפקידה כארגון עובדים, תוך חבירה מפוקפקת לבעלי אינטרס כלכלי המנסים - מזה שנים - לחסוך כסף על חשבון אלו המתים ונפצעים באתריהם.

"הבחירה שלא להתעמת עם האוצר, שאינו לוקח חלק פעיל במימון הסעדים המיידיים עליהם דובר כאשר ריח השביתה עמד באוויר; או עם משרד העבודה ומשטרת ישראל, שאינם מייעלים את חקירת התאונות ואינם מייצרים כלי הרתעה אפקטיביים - אלא להצביע על העובדים כאחראים על מצב הבטיחות העגום באתרי הבניין - היא שפל חדש בהיסטוריה של מאבקי עובדים בישראל. עם המהלך חסר התקדים הזה, המפעיל סנקציות כלכליות על עובדים המופקרים על הפיגומים, לא נוכל להשלים. אנו שוקלים את צעדינו על-מנת להבהיר להסתדרות ולמקבלי ההחלטות שאין דרך קיצור במאבק הזה, וודאי לא דרך קיצור העוברת דרך הכיס של עובדי הבניין".