הדרקון לא יעוף? עובדי גוגל ממשיכים להתנגד לפיתוח מנוע חיפוש לשוק הסיני

עובדי גוגל חתמו בשמותיהם על מכתב שאף פורסם ברשת, ויוצא נגד המיזם • מנוע החיפוש המצונזר, שזכה לשם הקוד "פרויקט דרגונפליי" ונמצא בשלב ניסויי, יצנזר תוצאות בנושאי זכויות אדם, ואף יאפשר לקשר בין מספר הטלפון של המשתמש לביטויים שחיפש

משרדי גוגל בסין שנסגרו ב-2010 / צילום: רויטרס
משרדי גוגל בסין שנסגרו ב-2010 / צילום: רויטרס

קבוצת עובדי גוגל חתמה על מכתב נוסף שקורא לחברה לנטוש את התוכניות שלה לפתח מנוע חיפוש מצונזר לשוק הסיני. לפי דיווחים, המוצר, שזכה לשם הקוד "פרויקט דרגונפליי", יצנזר תוצאות בנושאים כמו זכויות אדם, ואף יאפשר לקשר בין מספר הטלפון של המשתמש לביטויים שחיפש. בחודשים האחרונים המוצר מעורר התנגדות רבה בחברה ומחוצה לה. אל מול התגובות החריפות, מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי טען מספר פעמים שמדובר בניסוי בלבד, שנמצא בשלבים ראשונים, אך גם הדגיש את חשיבות השוק הסיני עבור גוגל. לאחרונה גם יו"ר חברת האם של גוגל, אלפבית, ג'ון הנסי, הביע ספק לגבי הצורך של גוגל להשיק מוצר מצונזר בסין.

המכתב החדש שונה ממכתב עליו חתמו אלף עובדי גוגל באוגוסט שמתנגד לפרויקט, בכך שהוא פורסם באופן פומבי באתר מדיום. בנוסף, עובדי גוגל חותמים עליו בשמותיהם המלאים ולא באנונימיות. עד כה נצברו מאות חתימות במכתב שפורסם אתמול, ושהיו עליו כעשר חתימות ברגע פרסומו.

"גוגל תהפוך שותפה לדיכוי"

העובדים כתבו כי הם מתנגדים למוצר המצונזר, שיסייע לממשלה הסינית, שמגבירה לאחרונה את מאמציה לנטר ולשלוט על האוכלוסייה תוך התבססות על אמצעים טכנולוגיים. עוד נכתב כי "מתן גישה לדאטה על משתמשים לממשלה הסינית, כפי שנדרש בחוק הסיני, יהפוך את גוגל לשותפה בדיכוי ובהפרת זכויות אדם. אנחנו מסרבים לבנות טכנולוגיות שיסייעו לחזקים לדכא את הפגיעים". העובדים גם הביעו דאגה מכך שהמוצר יהווה תקדים, ואחריו ממשלות נוספות יבקשו מגוגל מוצרים דומים. הם אף קראו להנהלה להתחייב לשקיפות, והביעו אכזבה מכך שעד היום לא סיפקה תשובות מספקות לחששות שעובדים העלו במשך חודשים.

העובדים אף התייחסו לכך שבעבר גוגל סירבה לפעול בסין, והתייחסו לנושאים נוספים עליהם עובדי גוגל מחו השנה, בהם שיתוף פעולה עם הפנטגון (פרויקט מייבן) ומדיניותה של החברה הנוגעת להטרדות מיניות: "רובנו התחלנו לעבוד בגוגל תוך ידיעה מה הם ערכיה, ביניהם עמדתה הקודמת לגבי צנזורה ומעקב סיני, והידיעה שגוגל מציבה את הערכים שלה מעל רווחים. אחרי שנה של אכזבות, שכוללת את פרויקט מייבן, פרויקט דרגונפליי, והתמיכה של גוגל במטרידים, אנחנו כבר לא מאמינים שזה המצב ולכן אנחנו נוקטים עמדה".

בתוך כך, לפי דיווח בבלומברג, קבוצה אחרת של עובדי גוגל דורשת כי שינוי המדיניות של החברה הנוגע להטרדות מיניות, שהושג החודש גם הוא בעקבות מחאת עובדים, יוחל גם על עובדים זמניים, ספקים ועובדי קבלן, שמהווים במחצית מכוח העבודה בגוגל. שינוי המדיניות כולל ביטול הליך הגישור הכפוי עבור עובדים שמתלוננים על הטרדה, שקיפות מוגברת והרחבת ההדרכה לעובדים נגד הטרדות מיניות. את השינוי דורשים עובדים מן המניין לצד עובדי קבלן, לפי בלומברג.