מעלה הילוך: כיצד יפותח תחום ההשקעות האחראיות בישראל

וגם: כיצד מתמודדים ללא גרעין שליטה

מיקי אדיב, פסקל דורנד ברטנז, מומו מהדב ומיכל מור/ צילום: Netanel Tobias
מיקי אדיב, פסקל דורנד ברטנז, מומו מהדב ומיכל מור/ צילום: Netanel Tobias

כנס מעלה הבינלאומי ה-3 נפתח הבוקר בהאנגר 11 בתל אביב, כאשר הפעם הוא מתמקד בהשפעתם של עסקים על הצמיחה החברתית, ועל השקעות אחראיות. במהלך הכנס, שימשך יומיים ואותו מוביל מומו מהדב, מנכ"ל מעלה, הושק פורום השקעות אחראיות, שמטרתו לפתח את התחום (הנמצא בארץ בשלבים ראשונים יחסית) ולחבר בין משקיעים פוטנציאלים לחברות.   

ממעלה נמסר כי ניכרת קפיצה בעולם בהיקף הכספים המופנים להשקעות אחראיות - סביבתיות, חברתיות ואתיות - עד להיקף של כ- 25% מסך הכספים המנוהלים. לדבריהם, זו הזדמנות, במיוחד היום כשהנושא "חם" בישראל, על רקע ההנחייה של רשות שוק ההון מהמשקיעים המוסדיים לדווח על שימוש בקריטריונים חברתיים וסביבתיים בהשקעותיהם. פוטנציאל נוסף הוא בצורך הגובר באפשרויות השקעה מגוונות, בנוסף למכשירים הקיימים. לכן, בכוונתם לכנס את הגופים הרלבנטיים ולקדם את הנושא.

עוד השתתפו בכנס מיכל מור, מנכ"לית איגוד הדירקטורים ופסקל דורנד ברטנז, חבר איגוד הדירקטורים האירופאי, שציינו בין היתר, את חשיבות הצורך בגיוון (דייברסיטי) בדירקטוריונים; שאמינה סינג, נשיאת המרכז לצמיחה של מאסטרקארד העולמית; סטיבן ברקנפלד, מנהל בנקאות להשקעות בברקליס קפטיל; מיקי אדיב, מנכ"ל קבוצת האבטחה G1 ויו"ר מעלה; עינב אהרוני יונס, מנכ"לית תבת; תלמה בירו, מנכ"לית איגוד השיווק הישראלי; אהרון מהטני, סמנכ"ל התקשורת של טבע ארה"ב; נדב דוידוביץ', ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון; ואחרים.

גילוי מלא: נעמה סיקולר, עורכת "גלובס", הייתה בדוברי הכנס

כיצד מתמודדים ללא גרעין שליטה

ועוד על אחריות ועל דירקטוריון - משרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות' והפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, ערכו אתמול במשרדי מיתר, כנס בנושא ממשל תאגידי, שהתמקד בעיקר בשאלת מידת האקטיביות של הדירקטוריון בחברות ציבוריות. באורחים ובדוברים: פרופ' יורם דנציגר, שופט בית המשפט העליון בדימוס; ענת גואטה, יו"ר הרשות לניירות ערך; עו"ד אמיר הלמר יועמ"ש ומשנה למנהלת מחלקת תאגידים ברשות לניירות ערך; עוה"ד עוה"ד דני גבע, ד"ר ישראל (רלי) לשם, ד"ר שאול (שוקי) חיון, יואב נהיר, מיה ליקוורניק וטלי מנשה ממיתר; פרופ' אהוד קמר וד"ר יעקב קסטיאל מהפקולטה למשפטים ופרופ' שרון חנס, דיקאן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב; עו"ד לילך גבע הראל יועמ"ש ומשנה למנכ"ל פסגות ואחרים.

גואטה הסבירה בכנס כי "חברות ללא שליטה עלולות להתאפיין ב'שלטון מנהלים'. בחברות בהן אין בעל בית דומיננטי, חשוב שיהיה דירקטוריון עצמאי, חזק ומקצועי, ושיהיה בהן מעגל פיקוח פעיל של בעלי מניות אכפתיים ומעורבים... אם זה לא יקרה, ובעלי המניות לא ימלאו את תפקידם, אז לא יהיה מנוס ממעורבות רבה של הרגולטור. כשהרגולטור נדרש להתערב פחות, הוא גם יכול להקדיש תשומות רבות יותר לתחומים אחרים - פיתוח שוק למשל, שהשוק הפיננסי שלנו צמא לו", הזכירה גואטה. עו"ד ליקוורניק התייחסה לאווירה האקטואלית של Metoo ואמרה כי "דירקטוריונים צריכים להיות רגישים ולהבין שהם יהיו אחראים לאי הטיפול - אולי לא בבית המשפט, אבל בציבור, שם לפסק דין שלילי יכול להיות מחיר כבד בערך התאגיד".

יעקב קסטיאל ענת גואטה מיה ליקוורניק אהוד קמר ישראל לשם  דני גבע ושאול חיון / צילום: יוסי גמזו לטובה
 יעקב קסטיאל ענת גואטה מיה ליקוורניק אהוד קמר ישראל לשם דני גבע ושאול חיון / צילום: יוסי גמזו לטובה