נאום יו"ר הפד צינן את הדולר; השקל התחזק ב-0.5%

יו"ר הפדרל ריזרב ציין שמעגל העלאת הריבית בארה"ב עלול להיות קרוב לסיום, מדד הדולר אינדקס נחלש בתגובה מול סל המטבעות • הליש"ט נחלשת מול האירו בצל החששות מפני עזיבה "לא מסודרת" מהאיחוד • הלירה הטורקית נהנית מחולשת הדולר ומטפסת • סקירת המט"ח היומית של "גלובס"

דולר / צילום: שאטרסטוק
דולר / צילום: שאטרסטוק

הדולר אינדקס (DXY) נחלש היום (ה') ב-0.1% אל מול סל המטבעות, רמתו הנמוכה ביותר של הדולר השבוע. 

ברקע, דברי יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאואל, מאמש שרמז כי הריבית בארה"ב לא עשויה לעלות בקצב שצפו, שכן הריבית "קרובה" לרמתה הניטרלית. היו"ר מסר בנאומו אתמול כי ייתכן ומעגל העלאת הריבית בן השלוש שנים שהכלכלה האמריקאית הייתה בו קרוב לסיום. הדברים הפתיעו את השווקים והזניקו את וול סטריט לעליות חדות.

"הערותיו של פאואל יצרו תזוזה גדולה מאוד בציפיות השוק, עם כל הכבוד למדיניות המוניטרית של הפד", אומרת ג'יין פוליי, אנליסטית בכירה בראבובנק בלונדון, "מדובר בגורם יוני מאוד עבור הדולר".

בשוק המטבע המקומי, הדולר  איבד 0.6% מול השקל ושערו היציג נקבע על 3.710 שקלים, אירו  עלה 0.26% ושערו היציג נקבע על 4.224 שקלים.

הדולר נחלש מול הין היפני  ב-0.33%, לרמת 113.25 ין לדולר, וגם ב-0.25% מול האירו , לרמת 1.1394 לאירו.

הליש"ט  התחזקה מול הדולר לרמת 1.283 דולר לליש"ט, אך נחלשה מול האירו  ב-0.2% ל-88.81 פני לאירו - היחלשות המשקפת את אי הוודאות בממלכה הבריטית בנוגע להאם ראשת הממשלה תרזה מיי תוכל לאשר את הסכם הברקזיט העתידי בפרלמנט המאוד חלוק. הבנק המרכזי של אנגליה הזהיר ביום רביעי האחרון שכלכלת בריטניה בסיכון גבוה למשבר גדול יותר מהקודם שספגה לפני כעשור, אם תבצע את הברקזיט מהאיחוד האירופי בצורה "לא מסודרת". הדבר אף עלול להוביל להתרסקות של הפאונד ב-25%, הוסיף הבנק בהודעה רשמית.

אג"ח ממשלתיות לעשר שנים בארה"ב  צללו לרמתן הנמוכה ביותר מאז ספטמבר האחרון, לרמת 3.013%, ודחפו את הדולר לטריטוריה דובית עוד יותר.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא סין שי צפויים להיפגש בסוף השבוע הקרוב בפסגת G20 בבואנוס איירס ואנליסטים תוהים אם זה עומד להיות הצעד הראשון לקראת "הפסקת אש" במלחמות הסחר בין ארה"ב וסין. השבוע סיפרו גורמים בכירים באוצר האמריקאי כי ככל הנראה לא תהיה ברירה אלא להטיל מכסים נוספים על סחורות מיובאות מסין.

רודריגו קאטריל, אסטרטג מטבע בכיר ב-NAB, מציין כי טרנד רכישות המטבע הבטוחות עלול לחזור אם מפגש הנשיאים הטעון בפסגה בסוף השבוע לא יפיק הודעה משמעותית על המשך שיחות בין שתי המעצמות.

בטורקיה, הלירה  נהנית מהדולר החלש ומתחזקת ב-1.21% היום לרמת 5.158 לירות לדולר וסוגרת 16 שבועות רצופים של עלייה.