הפיצוי לנוסעי "טיסת השבת" של אל על: מה אומרות האותיות הקטנות?

נוסעי "טיסת השבת" קיבלו מאל על הודעה המפרטת את תנאי כרטיס הטיסה לאירופה שקיבלו כפיצוי • באותיות הקטנות מצוין כי הטיסה לא מקנה נקודות הנוסע המתמיד, וכי על הנוסעים לשהות ביעד במהלך שבת • הכרטיס תקף למקסימום שהייה של 3 חודשים, והוא ניתן למימוש בטווח של שנה - ולא ניתן לביטול

מטוס אל על / צילום: סיון פרג'
מטוס אל על / צילום: סיון פרג'

נוסעי "טיסת השבת" קיבלו מאל על הודעה המפרטת את תנאי הכרטיס שקיבלו כפיצוי - כרטיס טיסה לאירופה בהתאם למחלקה שבה טסו בטיסת 002 המדוברת מניו-יורק לתל-אביב, שנאלצה לעצור באתונה בדרכה כדי שלא לטוס בשבת.

הנוסעים במחלקת התיירים קיבלו כרטיס פיצוי שיוכלו לממש במחלקת תיירים. מדובר בכרטיס במחלקה O, כלומר כרטיס שלא ניתן לבטל או לשנות, אולם הכרטיס הוא בדרגת קלאסיק (מחיר הביניים של אל על), הכולל מזוודה של עד 23 ק"ג.

הנוסעים במחלקת עסקים קיבלו כרטיס במחלקה J במחלקת העסקים, שתנאיו דומים - כלומר לא ניתן לביטול. מבחינת הנוסעים, הפיצוי - שמימושו לא כרוך בחתימה על ויתור זכויותיהם - אינו מסיים את הסאגה.

נוסע שדיבר עם "גלובס" ציין כי נוסעים רבים דורשים לגבש תביעה נגד אל על ובמקביל דורשים בדיקה מעמיקה על התנהלות הטייס, בין היתר על-ידי רת"א. "לא נוכל להבליג על זה שישב סמנכ"ל של אל על ואמר ברייש-גלי בטלוויזיה שנוסעים ניסו לפרוץ לתא הטייס - אני ישבתי בשורה הראשונה במטוס, ולא היה שום ניסיון כזה. לא נבליג על זה שהטייס שיקר לנו במהלך הטיסה. הפיצוי הזה לא יסתום לנו את הפה בדרישה להתנצלות מטעם אל על - לא על אי-הנוחות אלא על השקרים שהם הפיצו על התנהגות הנוסעים. התנצלות כזו עוד תבוא, אני משוכנע בכך".

במכתב שקיבלו הנוסעים מאל על נכתב כי "בעקבות אי-הנוחות שנגרמה בטיסה 002 מניו-יורק לישראל בתאריך 15/11/2018, ומטעמי שירות לקוחות, החלטנו להעניק לך כרטיס טיסה (הלוך ושוב) לאחד מיעדי אל על לאירופה. אנו מצטערים על אי-הנוחות שנגרמה ומקווים לראותך בטיסותינו הבאות ולשביעות רצונך המלאה".

באותיות הקטנות מצוין כי הטיסה לא מקנה נקודות הנוסע המתמיד, וכי על הנוסעים לשהות ביעד במהלך שבת. הכרטיס תקף למקסימום שהייה של 3 חודשים, והוא ניתן למימוש בטווח של שנה. הכרטיס לא ניתן לביטול, ודמי שינוי חלים עליו בהתאם למדיניות אל על.

בנוסף, הנוסעים יצטרכו לשאת במסי הנמל בהתאם ליעד שיבחרו. כאן כדאי לדעת כי יש יעדים שמסי הנמל בהם גבוהים במיוחד, דוגמת נמל התעופה הית'רו בלונדון שגובה כמעט 200 דולר מס נמל מכל נוסע; ויש יעדים "נדיבים" יותר - בנמל התעופה שארל דה גול המס שישלמו הנוסעים הוא כמעט 96 דולר, בנמל התעופה פיומיצ'ינו ברומא מס הנמל עומד על 85 דולר, ובמדריד - על 64 דולר.