ראשי המפלגה הדמוקרטית: שחיקה בתמיכת אמריקאים צעירים בישראל

בכנס של אמריקאים ממוצא ישראלי הגיב הקהל בצריחות מחאה על הצהרת ננסי פלוסי, כנראה היו"ר הבא של בית-הנבחרים, שהיא תומכת בפתרון שתי מדינות • במאמץ להתנער מטענות שהמפלגה הדמוקרטית שוב אינה תומכת בישראל במידה מספקת, אמרה פלוסי: מינינו יהודים תומכי ישראל לראשי הוועדות החשובות בקונגרס

ננסי פלוסי/ צילום: shutterstock
ננסי פלוסי/ צילום: shutterstock

הסנטור צ'אק שומר, ראש הסיעה הדמוקרטית בסנאט, אמר אתמול (א') כי מסתמנת שחיקה בתמיכת צעירים אמריקאים בישראל. הוא דיבר בכנס של המועצה הישראלית-אמריקאית, ארגון ארצי של אמריקאים ממוצא ישראלי, שנערך בפלורידה.

"אנו זקוקים לקמפיין שימוקד במיוחד בצעירים, ויעשה שימוש בפלטפורמות המדיה החביבות עליהם, כדי לשכנע אותם שלעצם קיומה של ישראל עדיין נשקפת סכנה", אמר שומר בכנס.

הצהרת שומר נדירה למדי. פוליטיקאים משתי המפלגות אינם אוהבים לדבר בפומבי על הסתמנות ירידה בתמיכת אמריקאים בישראל. בעוד שרוב תושבי ארה"ב מוסיפים לתמוך במדינה, הירידה בתמיכה בקרב הצעירים באה לידי ביטוי במשאלי דעת קהל.

כך, למשל, סקר של LifeWay Research מדצמבר אשתקד בקרב אוונגלים בארה"ב מצא כי 77% מקרב האוונגלים בני 65 ומעלה תומך בקיומה, בביטחונה וברווחתה של ישראל, אך רק 58% מהאוונגלים בני 18 עד 34 הביעו תמיכה כזו. ל-41% מהצעירים האוונגלים אין שום תחושה פרו-ישראלית חזקה. עורך הסקר, סקוט מקונל, אמר כי בדרך כלל רוב האוונגלים הצעירים מגלים אדישות כלפי ישראל.

וסקר של מכון המחקר פיו בקרב יהודים אמריקאים, ב-2013, העלה כי רק רבע מהיהודים בני 18 עד 29 מאמינים שממשלת ישראל "עושה מאמצים כנים להשיג הסכם שלום עם הפלסטיניים". סקר שנערך השנה בקרב יהודים החיים באזור סאן-פרנסיסקו - אחד מהאזורים הליברליים ביותר בארה"ב - מראה שרק כשליש מהם מאמין שלישראל יש חשיבות רבה.

בכנס נאמה גם ננסי פלוסי, שתהיה כנראה היו"ר הבא של בית-הנבחרים. גם היא וגם שומר הביעו תמיכה חזקה בהידוק היחסים בין ישראל לארה"ב. שומר אמר, כי ישראל משולה ל"נושאת מטוסים רבת עוצמה" המשרתת את האינטרסים האמריקאים במזה"ת.

"ישראל עושה את המלאכה כך שחיילים וספנים אמריקאים אינם צריכים להיות שם", אמר הסנטור. "ישראל תורמת יותר למאבק נגד טרור יותר מכל מדינה אחרת".

פלוסי הוסיפה: "האינטרס הלאומי שלנו הוא לתמוך בישראל. מדובר בערכים. מדובר בביטחון".

אך נאומה של צירת בית-הנבחרים הוותיקה עורר צריחות ושריקות מחאה וקריאות בוז רמות כאשר היא הביעה תמיכה בפתרון של שתי מדינות לשני עמים. "העקרונות שאנו מקווים שיתממשו צריכים להיות מבוססים על פתרון של שתי מדינות", אמרה פלוסי.

"לא יקרה", נשמעה צריחות בקהל. ""בוז". "בשום פנים ואופן לא". פלוסי הופתעה, אך לא איבדה את העשתונות. "תתרכזו במילה 'פיתרון'", היא אמרה. "אנו צריכים להבהיר לפלסטינים שאנו מצפים מהם להעלות דרישות סבירות... ואנו צריכים לדאוג לכך שיהיה ביטחון. ביטחון חיוני לכל פתרון".

במאמץ להתנער מטענות שהמפלגה הדמוקרטית שוב אינה תומכת בישראל במידה מספקת, אמרה פלוסי שכיו"ר הבא של המפלגה - אם אכן תיבחר למשרה - היא מתכננת למנות תומכי ישראל, רובם יהודים, לראשי ועדות מפתח בבית-הנבחרים, בינואר הקרוב.

היא אמרה, כי תמנה את הסנטורית ניטה לאואי לראש ועדת ההקצבות. אליוט אנגל יהיה יו"ר ועדת החוץ. טד דויטש יהיה ראש ועדת המשנה למזה"ת. אדם שיף ימונה ליו"ר ועדת המודיעין, אלסי הסטינגס יהיה ראש הוועדה למעקב אחר זכויות האדם.