דוד קליין | בלעדי

הביטוח הלאומי מתנתק מהאוצר: דוד קליין יעמוד בראש ועדת השקעות

תפקיד הוועדה יהיה להשקיע את עודפי הגבייה של הביטוח הלאומי • לטענת כץ התשואה של האוצר על הכסף אינה מספקת • ענת לוין קיבלה פניה להצטרף אך טרם השיבה

דוד קליין / צילום: איל יצהר
דוד קליין / צילום: איל יצהר

הביטוח הלאומי מתקדם במימוש התוכניות לניהול עצמאי של השקעותיו, לאחר שנפרד ברעש גדול ממשרד האוצר. ל"גלובס" נודע כי כמה מהדמויות הבכירות בשוק ההון קיבלו לאחרונה הצעות להשתתף בוועדת ההשקעות שהביטוח הלאומי מתכוון להקים, במתווה שדומה לאופן ניהול ההשקעות בגופים המוסדיים שמנהלים את חסכונות הציבור לטווח הארוך.

ככל הנראה מדובר בנגיד בנק ישראל לשעבר פרופ' דוד קליין, שכנראה כבר הביע הסכמה עקרונית לעמוד בראשות הוועדה, ובמשנה למנכ"ל כלל ביטוח עד לאחרונה, ומי שניהלה את כל ההשקעות בכלל ביטוח ובמגדל, ענת לוין, שטרם השיבה תשובה מחייבת. השניים סרבו להגיב לפניות "גלובס" בנושא.

לפני חודשיים הודיע מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר לאוצר על ביטול ההסכם שנחתם ב-1980 עם הממשלה שלפיו ישקיע המוסד לביטוח לאומי את עודפי הגבייה שלו באגרות חוב ממשלתיות מיועדות.

בכוונת הביטוח הלאומי להתחיל בניהול הכספים העצמאי בחודש הבא, תוך השתחררות מהמחויבות להשקיע את הכספים באגרות חוב שמנפיק האוצר. ב-2019 אמורה המדינה לפרוע חוב בסך 23 מיליארד שקל לביטוח הלאומי כשבתקציב המדינה הסתמכו על כך שהביטוח הלאומי ישקיע בחזרה את מלוא הסכום באג"ח מדינה. באוצר טוענים כי אם הביטוח הלאומי לא ימחזר את החוב והמדינה תידרש לשלם את הסכום מתוך תקציב המדינה המשמעויות יהיו מרחיקות לכת: גירעון תקציבי של 6% או קיצוץ רוחבי של 30% בתקציבי המשרדים.

הרוח החיה מאחוריה המהלך הוא שר הרווחה חיים כץ שטוען כי הביטוח הלאומי יוכל להשיג תשואה גבוהה יותר למבוטחיו מהשקעת הכספים בשוק ההון. הטענה באה על רקע מצבו הפיננסי הקשה של המוסד, שעומד בסכנת פשיטת רגל בתוך 15 שנה מהיום. 

בהקמת ועדת ההשקעות העצמאית מיישם המוסד לביטוח לאומי את אחת ההמלצות שהגישה ב-2012 ועדה ציבורית לחיזוק האיתנות הפיננסית של המוסד. ל"גלובס" נודע כי בביטוח הלאומי נעשתה בחודשים האחרונים עבודת מטה להיערכות למעבר לניהול עצמאי והכוונה היא לבסס אותו על ועדת השקעות בדומה למודל המקובל בגופים המוסדיים. באוצר טוענים כי מדובר באמצעי לחץ שמפעיל עליהם השר כץ על חשבון הכספים המיועדים למימון קצבאות הזקנה, הילדים והנכות של אזרחי ישראל.

במכתב משותף ששיגרו לשפיגלר החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו והממונה על התקציבים באוצר שאול מרידור טוענים השניים כי שום מכשיר השקעה קיים בשוק ההון לא ישיא לביטוח הלאומי תשואה חסרת סיכון בגובה שנותנת לו המדינה, תשואה שעמדה על 4.2% לשנה ב-15 השנים האחרונות. לפי ההסכם מ-1980 בין הממשלה לביטוח הלאומי משלמת המדינה ריבית שנתית קבועה של 5.5% על מחצית מכמות האג"ח המיועדות שהיא מנפיקה לביטוח בכל שנה וריבית שוק - העומדת כיום על 0.75% - על המחצית השנייה שהיא מנפיקה. 

מבחינה ציבורית טוענים באוצר כי מוזר שכץ שהתנגד בעבר בתוקף להשקעת כספי הפנסיה בבורסה מקדם היום השקעה של כספי ביטוח לאומי בשוק ההון. מבחינה משפטית מציינים באוצר כי ניהול עצמאי של הכספים על ידי הביטוח הלאומי מעורר שאלת פיקוח ואסדרה כשלא ייתכן שחברות ביטוח קטנות נדרשות לפיקוח של רשות שוק ההון, בעוד שכספי הביטוח הבסיסי של כלל אזרחי ישראל לא ינוהלו תחת פיקוח של רגולטור כלשהו.