לאחר שנגעו בשיא: חברות מוצרי הבנייה נפגעות מאפקט מחיר למשתכן

בסיכום רבעוני איבדו יחד אינרום, קליל וחמת כרבע מהרווח המצרפי • הרווח הרבעוני של חמת נחתך ב-47% ביחס לרבעון המקביל והסתכם בקצת יותר מ-4 מיליון שקל • הרווח הנקי של אינרום ירד בשיעור של 21%, לרמה של כ-27 מיליון שקל • יצרנית מוצרי האלומיניום קליל רשמה ירידה של 26% והציגה רווח נקי של 11 מיליון שקל

אתר בנייה / צילום: איל יצהר
אתר בנייה / צילום: איל יצהר

פריחת פעילות הנדל"ן למגורים בישראל בשנים האחרונות תמכה בצמיחה שהציגו החברות המובילות בתחום מוצרי הבנייה - ובהן אינרום , קליל  וחמת  הנסחרות בבורסה בת"א. אלא שנתוני השנה האחרונה מצביעים על שינוי לרעה מבחינת היזמים ובעקבות ההאטה במכירת דירות חדשות, על רקע תכנית "מחיר למשתכן", הם בוחרים לעכב ולדחות תכניות בנייה.

תוצאות הרבעון השלישי של חברות מוצרי הבנייה
 תוצאות הרבעון השלישי של חברות מוצרי הבנייה

נראה כי ההאטה במכירת הדירות מחלחלת גם לתוצאות העסקיות של חברות המוצרים, שבסיכום רבעוני איבדו יחד כרבע מהרווח המצרפי - הגם שאלו מספקות הסברים שונים לירידה בפעילותן, ובהם עיתוי חגי תשרי השנה, שהפחית את מספר ימי העבודה ברבעון השלישי; התחרות הגוברת בענף; ועלייה בעלויות הייצור. 

כחלק מפריחת פעילותן בשנים קודמות, נהנו גם המשקיעים במניות החברות הפועלות בתחום מוצרי הבנייה מתשואות מרשימות, אך גם כאן חלה נסיגה בחודשים האחרונים. כך, מניית אינרום הגיעה לשיא בסוף 2017 אחרי שהכפילה את ערכה תוך כשנתיים, ומתחילת 2018 איבדה כ-17%. מניית קליל הגיעה לשיא כבר באמצע 2017 אחרי זינוק של כ-150% תוך שנה וחצי, ומתחילת השנה נחלשה כמעט ב-20%. מניית חמת קפצה בכ-80% מסוף 2015 ועד אמצע השנה שעברה, ומתחילתה של 2018 איבדה כ-13%.

העליות והתיקון של מניות חברות מוצרי הבנייה
 העליות והתיקון של מניות חברות מוצרי הבנייה

הרווח הנקי של חברת מוצרי הבנייה אינרום ירד בשיעור של 21%, לרמה של כ-27 מיליון שקל. אינרום מחלקת את פעילותה לשלושה מגזרים עיקריים - מוצרי צבע (נירלט), מוצרי גמר לבנייה (כרמית) ופתרונות בנייה (איטונג), ובסיכום רבעוני הציגה שחיקה רוחבית ברווחי שלושת המגזרים.

מפילוח התוצאות עולה כי בפעילותה של נירלט, שהיא המשמעותית ביותר של הקבוצה, נרשמה ירידה של 20% ברווח התפעולי שהסתכם בכ-16 מיליון שקל, אחרי ירידה של 11% בהכנסות ממנו. הרווח התפעולי מפעילות איטונג ירד ב-26% ל-10.5 מיליון שקל, בהמשך לירידה של 10% בהכנסות. רווחי מגזר מוצרי הגמר לבנייה של אינרום נחלשו ב-8% ל-15.5 מיליון שקל, וההכנסות במגזר זה ירדו ב-6%.

עליות במחירי הצבעים והאלומיניום

באינרום ציינו בדוחות בין היתר עלייה שנרשמה במחירי חומרי הגלם והאריזה בפעילות הצבעים שלה. עוד הוסיפו כי במהלך הרבעון השלישי ננקטו "מספר צעדים למיתון השפעת העלייה שחלה במחירי חומרי הגלם והאריזה בתחום זה".

את הרווח הנקי הרבעוני הקטן ביותר מבין השלוש, שהסתכם בקצת יותר מ-4 מיליון שקל, הציגה חמת - למרות צמיחה בפעילות השוטפת וכן בשורות הרווח הגולמי והתפעולי. אלה נתמכו מצירוף פעילות חברת הקרמיקה ועיצוב הבית חזי בנק, שאת רכישת השליטה בה (80%) השלימה חמת בתחילת 2018 תמורת כ-75 מיליון שקל.

בסיכום רבעוני סבלה חמת, שבשליטת היו"ר יואב גולן, מעלייה בהיקף החוב הבנקאי שלה והוצאות המימון שלה עלו בצורה ניכרת. זאת בין היתר בקשר לפעילות החברה הבת מניסה (MANISA) בטורקיה, הנמצאת בשלבי הרצה סופיים של מפעל לייצור כלים סניטריים הצפוי להתחיל בפעילות ייצור ומכירה מסחרית בתחילת 2019.

את הרווח הגולמי הרבעוני הקטן ביותר מבין החברות המדוברות הציגה חברת מוצרי האלומיניום לבית קליל, 26 מיליון שקל - ירידה של 17% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. את ההרעה ברווח הגולמי, ששיעורו מהמכירות ירד לפחות מ-28% לעומת קרוב ל-33% ברבעון המקביל, מייחסים בחברה, הנמצאת בשליטת היו"ר צורי דבוש, לשינויים שנרשמו בתמהיל המכירות. השינויים הובילו לירידה במחירי המכירה הממוצעים, וזאת נוסף לעלייה שנרשמה בעלויות הייצור, בעיקר חומרי גלם ושכר.

עוד ציינה בדוחות קליל כי "ההכרזות על שינויים אפשריים במדיניות הסחר האמריקאית, גרמו לעליית מחירי האלומיניום ברבעון השני השנה והשפיעו על עלות המכירות של החברה ברבעון השלישי".

מהנתונים שמציגה קליל, המנוהלת על ידי אריה (ריצ'י) ריטמן, עולה כי מחירו הממוצע של האלומיניום בבורסת הסחורות בלונדון (LME) עלה מתחילת השנה ועד סוף חודש ספטמבר בכ-12%. בסוף חודש ספטמבר עמד המחיר על כ-2,000 דולר לטונה - נמוך בכ-7% מהממוצע שלו עד אז.

אצל אינרום המגמה בשורה הגולמית דומה, עם ירידה של כ-14% לרווח גולמי רבעוני של כ-90 מיליון שקל. חמת לעומת זאת מציגה זינוק של 57% ברווח הגולמי הרבעוני שלה, שהצטבר ל-47 מיליון שקל וזאת כאמור בעיקר בעקבות רכישת חברת חזיבנק וצירוף תוצאותיה.

הזינוק בהכנסות חמת: בשל רכישת חזיבנק

היקף המכירות הרבעוניות שרשמה פעילות הקמעונות והקרמיקה של חזיבנק עמד על 34 מיליון שקל וסייע לחמת להציגה קפיצה של 38% בסך הכנסותיה. ללא צירוף פעילות זו ההכנסות, שהצטברו ל-114 מיליון שקל, היו רושמות שחיקה קלה.

מפילוח יתר מגזרי פעילות חמת, הכוללים מגזר ברזים; מגזר כלים סניטריים; מגזר פלסטיק ואינסטלציה; ומגזר הפצה, ניכרת חולשה בזה האחרון. המכירות הרבעוניות במגזר זה - במסגרתו חמת משווקת ומפיצה מוצרים שונים (ברזים, מוצרי אינסטלציה, אביזרי השקיה, כלים סנטיריים ועוד) ללקוחות קמעונאיים קטנים, בעיקר טמבוריות - נחלשו ב-7% ל-19 מיליון שקל.

את הירידה מייחסים בחמת בעיקר למכירות השוק המקומי של מוצרי היבוא, והשפעת עיתוי החגים. נוסף לכך הציגה החברה ירידה של 4%, ל-14.5 מיליון שקל, במגזר הכלים הסניטריים, בעיקר תחת המותג "חרסה", שם היא מציינת גם את החרפת התחרות בענף כגורם שהשפיע על הפעילות.

הכנסות מגזרי מוצרי הפלסטיק והאינסטלציה, והברזים, שמרו על יציבות רבעונית בהכנסות.

בפילוח תרומת המגזרים לרווח התפעולי של חמת, בולט לשלילה המשך הפסדי פעילות הכלים הסניטריים, שהגיעו ליותר מ-1 מיליון שקל - קצת פחות מההפסד התפעולי ברבעון המקביל.

מתחילת השנה הפסדיה של חרסה, שם כאמור סובלת חמת מהחרפת התחרות, אף גדלו. חמת מציינת בעניין הגדלת ההפסדים בין ינואר לספטמבר כי סבלה "מעלייה בעלויות כוח האדם ומקשיי הליכי ייצור איתם מתמודדת חרסה".

חרסה הוא אחד משני שמות המותג בעלי החשיבות הגדולה ביותר של חמת לפי דעת הנהלת החברה, נוסף לשם החברה (חמת), משום שהחברה "משקיעה משאבים במיצוב מוצרי חברות הקבוצה ומיתוגם תחת שמות מסחריים אלה". במסגרת הפעילות של חרסה חמת מייצרת במפעל בבאר שבע כיורים וכלים סניטריים מחרס.

עוד בסיכום רבעוני, פעילות חזיבנק תרמה 4 מיליון שקל לרווח התפעולי - והייתה שנייה רק לרווח מגזר הברזים, ששמר על יציבות ביחס לרבעון המקביל והסתכם ב-4.5 מיליון שקל.

מתחילת השנה: מגמה דומה, אך פחות חדה

בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2018 נרשמה ברווח הנקי המצרפי של שלוש החברות ירידה בשיעור של 6% והוא הסתכם בפחות מ-150 מיליון שקל. כמגמה, גם מתחילת 2018 הכיוון השלילי בדוחות דומה, גם אם באופן פחות חד מאשר ברבעון השלישי לבדו. אצל אינרום רווחי מגזר מוצרי הצבעים (נירלט) בולטים לשלילה בתקופה זו ועליית מחירי האלומיניום ושינוי תמהיל המכירות פגעו ברווחי קליל. אצל חמת, שיפור חד בהכנסות בזכות חזיבנק, שתמך גם ברווח הגולמי והתפעולי, לא הספיק לה לשיפור הרווח הנקי אחרי עלייה דרמטית בהוצאות המימון, בעיקר בשל הפעילות בטורקיה של חברת הבת מניסה.

בין ינואר לספטמבר הוצאות המימון של חמת קפצו ביותר מפי 10 והגיעו ליותר מ-10 מיליון שקל. זאת אחרי עלייה בהיקף החוב הבנקאי של מניסה בעקבות ירידת שווי הלירה הטורקית במחצית הראשונה של השנה, והוצאות מימון בהיקף של כ-8 מיליון שקל בגין הפרשי הצמדה על אשראי.

בעניינה של מניסה מעדכנת חמת, כי אחרי ההידרדרות שנרשמה בכלכלת טורקיה במחצית הראשונה של 2018 הוחלט "לצמצם משמעותית את חשיפתה לשוק הטורקי ולהגביל את מכירותיה העתידיות בטורקיה ללקוחות יציבים בעלי רקורד אשראי מוכח ושהסיכון העסקי שלהם הינו נמוך מאוד תוך הגדלת מכירותיה לשוק האירופאי".

בחמת מעריכים כי רוב מכירותיה של מניסה יושפעו ממטבע האירו. מהנתונים שהחברה הציגה עולה כי מניסה חתמה עד כה על הסכמי מימון ארוכי טווח בהיקף של כ-21 מיליון אירו, אשר יתרתם למועד הנוכחי כ-14 מיליון אירו.