נסיגה של הרגע האחרון: תרזה מיי ביטלה את ההצבעה על עסקת הברקזיט שתוכננה למחר

לפני הביטול קבע בית משפט בלוקסמבורג כי ממשלת בריטניה יכולה לבטל חד צדדית את ההחלטה לעזוב את האיחוד האירופי

מפגין נגד הברקזיט./ צילום: רויטרס Simon Dawson
מפגין נגד הברקזיט./ צילום: רויטרס Simon Dawson

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי ביטלה את ההצבעה שאמורה הייתה להתקיים מחר (ג') בפרלמנט על הסכם הברקזיט שהשיגה, וזאת בשל אזהרותיהם החוזרות ונשנות של חברי פרלמנט כי גודל התבוסה שתנחל מיי בהצבעה עלול לסכן את ממשלתה. היום (ב') ערכה מיי שיחת ועידה עם שרי ממשלה בכירים כדי לדון עמם מה לעשות עם הסכם הפשרה שהתיר לבריטניה לפרוש מהאיחוד האירופי אך להמשיך ולקיים קשרים הדוקים עמו.

הליש"ט הגיבה בנפילה לרמה הנמוכה ביותר מאז יוני 2017.

לפי ההחלטה לבטל את ההצבעה קבע היום בית משפט בלוקסמבורג כי ממשלת בריטניה יכולה לבטל באופן חד-צדדי את החלטתה לעזוב את האיחוד האירופי ולהישאר בו בלי אישור של יתר מדינות האיחוד.

פירוש ההחלטה הוא שעד 29 במארס 2019 - תאריך היעד שנקבע לפרישה מהאיחוד, יכולה בריטניה לחזור בה מתהליך הברקזיט. אם העזיבה לפי סעיף 50 לאמנת האיחוד תידחה בהסכם בין בריטניה לאיחוד, בריטניה תוכל לבטל את הברקזיט עד תאריך היעד הדחוי.

בית הדין האירופי מסר שהחלטה שלא לפרוש מהאיחוד חייבת לבוא אחרי "תהליך דמוקרטי", ופירוש הדבר כנראה הוא שהפרלמנט הבריטי יהיה חייב לאשר אותה.

ההחלטה של בית הדין בלוקסמבורג מחזקת את מחנה מתנגדי הברקזיט בבריטניה, אך מסבכת את מאמציה של מיי לזכות באישור הפרלמנט לעסקת הברקזיט. מחר יחליט הפרלמנט אם לאשר את העסקה הזו או לדחותה, והערכה היא שמיי תפסיד בהצבעה.

"אני חושב שזה לא רלבנטי", אמר שר החוץ ג'רמי האנט על פסיקת בית הדין האירופי, בהגיעו לבריסל לדיונים עם עמיתיו האירופים. "רק תארו לכם מה ירגישו 52% מהבריטים שהצביעו בעד הברקזיט אם ממשלה כלשהי תדחה את עזיבת האיחוד ב-29 במארס".

פסיקת בית הדין האירופי מהווה גם תבוסה למשפטנים אירופים שטוענים שמתן אפשרות למדינה חברה לפרוש מהאיחוד ואחר כך לחזור בה עלול להוביל לשימוש לרעה במערכת הזו, על ידי מדינות שיידרשו החרגה מפסיקות או מהחלטות חשובות של האיחוד.

מבחינת ראשת הממשלה מיי, החלטת בית הדין האירופי היא מתוקה-מרירה. אחד הטיעונים החזקים שלה נגד אישור עסקת הברקזיט שהיא השיגה הוא שבריטניה תעוב את האיחוד במארס בלי עסקה כלשהי, ותיגרם לה פגיעה כלכלית חמורה. כעת, מתנגדי העסקה שהיא השיגה יכולים לטעון שבריטניה תוכל להימנע מהפגיעה הזו אם היא תבטל את ההחלטה לעזוב את האיחוד.

מצד שני, מיי קיבלה חיזוק לטיעון מפתח אחר שלה בפני חברי פרלמנט מתנדנדים לקראת ההצבעה: אם הם לא יתמכו בעסקה שלה, הברקזיט עלול להתבטל לחלוטין. אבל כאמור, בינתיים ההצבעה התבטלה.