נאמני קואופ: "קיבלנו חברה מפסידה ושורפת מזומנים עם חנויות החסרות מלאי בהיקף מיליוני שקלים"

נאמני קואופ הגישו דוח לביהמ"ש ובו הם מפרטים את תוכנית ההתייעלות הכוללת קיצוץ בכוח-אדם ניהולי אשר "צפוי לחסוך לחברה מאות אלפי שקלים מדי חודש" • קובעים כי לאחר בחינה של פעילות המכולות הם הגיעו למסקנה כי "פעילות זו אינה כלכלית" • ל"גלובס" נודע כי ב-18 בדצמבר ייפתח חדר מצב למכירת הרשת

קואופ שופ/ צילום: תמר מצפי
קואופ שופ/ צילום: תמר מצפי

"קיבלנו חברה אשר פעילותה מפסידה ושורפת מזומנים ללא יתרון נזילות ועם חנויות החסרות מלאי תקני בהיקף של עשרות אחוזים בשווי מיליוני שקלים" - כך כותבים היום (ב') נאמני קואופ שנקלעה לקשיי תזרים וחובות בהיקף של כ-200 מיליון שקל בדוח שהגישו לבית המשפט המחוזי בירושלים. עוד הם מציינים כי גם חלק נכבד מהמלאי שנותר בסניפים הוא מלאי ש"אינו מבוקש", כלומר שלא עתיד להימכר. ל"גלובס" נודע כי ב-18 בדצמבר ייפתח חדר מצב לקראת מכירת הרשת. 

עוד מפורט בדוח שהגישו הנאמנים לבית המשפט כי אלה החלו במספר פעולות התייעלות הכוללות קיצוץ ב"כוח-אדם ניהולי שאין לחברה יכולת להעסיק באמצעיה המוגבלים", ואשר "צפוי לחסוך לחברה מאות אלפי שקלים מדי חודש". בנוסף הם פעלו ל"ייעול מגזר הפעילות הכפרית" אשר התבססה על מרכז לוגיסטי במודיעין, וכן על משאיות ועובדים ישירים אשר פעלו להפיץ סחורה במכולות במושבים, בנוסף למתן אשראי.

הנאמנים מפרטים כי פעלו באופן מיידי לבצע ספירת מלאי ובקרה עליה. בדיקה זו אימתה את הצורך הדחוף בחברה בהגדלת היקף מלאי אשר נכנס בגדרי ההון החוזר בניגוד להשלמת מלאי יומית, וכתוצאה מכך מעלה צורך בקבלת מימון. לדבריהם, עיקר המלאי שנותר הינו של פריטים ש"הביקוש אליהם איטי". נכון למועד צו ההקפאה, המלאי בחברה מסתכם בכ-18 מיליון שקל. "מלאי זה נמוך מאוד, בוודאי עבור חברה שמחזור פעילותה החודשים נאמד בכ-40 מיליון שקל ב-42 סניפים".

כמו כן, הנאמנים מציינים כי לאחר בחינה של פעילות המכולות הם הגיעו למסקנה כי "פעילות זו אינה כלכלית בשלב זה", וכי הדרך לשמר אותה היא במתווה של "הפצה על בסיס הספקים". בהתאם, החלו אלה לפעול לחיסול רכיב ההפצה העצמית תוך שימור פעילות המרחב הכפרי והתבססות על הפצה של הספקים.

כמו כן, החלו הנאמנים לבחון את פעילות הנהלת החשבונות של החברה. במסגרת זו נבחן מהלך החלפת מערכת ה-ERP של החברה בתחילת 2018 - מהלך ש"לא עלה יפה" ואשר "הביא לקשיים בתפעול התקין של החברה". במקביל לפעולות הללו מדגישים הנאמנים כי "ישנה חשיבות לפנות להליכי מכירה מהירה של הרשת", וצירפו בקשה לאישור פרסום הזמנה להציע הצעות לרכישת פעילות החברה ונכסיה.

יסננו רוכשים פוטנציאליים 

כאמור, ביום שלישי הבא, ה-18 בדצמבר, יפתח חדר מצב עם מידע על תוצאות הרשת עבור הרוכשים הפוטנציאליים לקראת התמחרות ומכרז על הרשת. בהקשר זה צפויים הנאמנים לבקש מהממונה להגבלים עסקיים הצהרת כוונות לפני ההתמחרות כדי לפסול מי שלא רלוונטי מבחינת תחרות.

הנאמנים מעוניינים למכור את קואופ כעסק חי, כלומר כמקשה אחת שכוללת את 42 הסניפים ואת פעילות הסחר ל-130 מכולות במושבים. הם מעוניינים לבצע את המכירה מהר ככל האפשר, כך שהרוכש ייהנה כבר ממכירות עונת הפסח שהן משמעותיות לענף. במקביל, פועלים הנאמנים למכור את נכסי הנדל"ן שלגביהם התנהלו מגעים לרוכשים פוטנציאליים בהקדם, והמכירה צפויה לצאת לדרך בתוך שבועיים-שלושה.

ניתן להעריך כי הניסיון למכור את הפעילות כמקשה אחת יהפוך את הליך המכירה למאתגר יותר, שכן מרבית השחקנים בענף הקמעונאות שהתעניינו ברכישת הרשת מעוניינים קודם כול בחנויות שבבעלותה, בייחוד הרווחיות שבהן בירושלים ובנתניה. כפי שנחשף ב"גלובס", מספר רשתות מעוניינות לרכוש את סניפי קואופ, ביניהן ויקטורי, רמי לוי, מחסני השוק וזול ובגדול. גם שופרסל עשויה להתעניין בפעילות הסחר למכולות, שכן היא מפעילה בעצמה פעילות דומה למושבים באזור השרון.

40% מהמטה יפוטרו עוד השבוע 

עוד נודע ל"גלובס" כי הנאמנים יחלו השבוע בפיטורי עשרות עובדים במטה החברה. נכון להיום מעסיקה קואופ כ-910 עובדים, כשמחזור המכירות השנתי שלה ב-2017 הסתכם בכ-780 מיליון שקל. בשלב הראשון, יגישו השבוע עו"ד שלמה נס וחן ברדיצ'ב הצעה לקיצוץ של כ40% מעובדי המטה ברשת. בשלב השני, בשבוע הבא, ישלימו הנאמנים קיצוץ לכ-80% ממצבת עובדי המטה. במסגרת הקיצוץ ייסגרו מחלקות שלמות במטה הנהלת הרשת הקורסת. מי שלא יפגע הם כוח-האדם בסניפים, ובראשם הקופאיות והקופאים. נציין כי הצעד הזה מעורר תהיות מדוע מלכתחילה הועסקה במטה החברה כמות כזו של עובדים.