המחלוקת על רכש הגומלין: שוחררו 1.3 מיליארד שקל

יו"ר ועדת הכספים אישר את העברת הכספים למשרד התחבורה לאחר שבועיים של עיכובים

הדיון בוועדת הכספים / צילום: יוסי זמיר
הדיון בוועדת הכספים / צילום: יוסי זמיר

לאחר שבמשך שבועיים ועדת הכספים של הכנסת עכבה העברה תקציבית בהיקף של 1.3 מיליארד שקל למשרד התחבורה, על רקע המחלוקות בנושא רכש הגומלין שיחויבו חברות זרות לעשות במשק הישראלי - היום הושגה פשרה בנושא באופן שאפשר את העברת הכסף למשרד התחבורה.

לפי הפשרה שהציגו היום נציגי החשב הכללי במשרד האוצר ומשרד הכלכלה והתעשייה לוועדת הכספים, תחול חובה לקיים רכש גומלין בשיעורים של 10%-20% מכל פרויקט בתחום התחבורה, ובהם הרכבת הקלה בירושלים ומיזמים נוספים שצפויים לשנים הקרובות ברחבי הארץ, בהיקף מצטבר של מיליארדי שקלים.

הבנות אלה הושגו לאחר שהעמדה המקורית של משרד האוצר בנושא זה הייתה להקל משמעותית בהחלת החובה לרכש גומלין במשק הישראלי מצד חברות זרות שמעורבות בפרויקטים שממנת המדינה.

במערכת הפוליטית ביקרו בימים האחרונים את יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני וטענו כי הוא מעכב את העברה התקציבית למשרד התחבורה, בשל פעילותה של חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) בשבת.

היום אמר גפני במסגרת הדיון בכנסת כי "טענו שאני מעכב את העברת הכסף בגלל שבת. הדאגה שלי היא לתעשייה הישראלית, ועל כך אני נלחם ועל כך אמשיך לקיים דיונים. אם חפצי חיים כלכליים אנחנו, אני קורא למשרד הכלכלה ולכלל הגורמים לעמוד על המשמר ולוודא שההתחייבויות בנושא רכש הגומלין במשק אכן מתקיימות".

גפני הוסיף ואמר כי "מדובר במכרזי ענק שהמשמעות של קיום רכש הגומלין במסגרתם היא קיומם או התמוטטותם של מפעלים ישראליים".