מחיר המחאה: כלכלת צרפת תצמח בקצב איטי מהצפוי

הירידה בצמיחת מגזרי מפתח כמו קמעונאות ותחבורה תסבך את מאמציו של מקרון להבריא את הכלכלה • לפי הבנק המרכזי בצרפת ההאטה הכלכלית פוגעת במסעדות ובתחבורה, בייחוד בתעשיית הרכב

מכוניות שרופות בהפגנות בפריז / צילום: Benoit Tessier, רויטרס
מכוניות שרופות בהפגנות בפריז / צילום: Benoit Tessier, רויטרס

כלכלת צרפת תצמח בקצב איטי יותר מכפי שנצפה ברבעון האחרון של 2018 בגלל המחאות האלימות בערי המדינה נגד ייקור הבנזין לנהגים והקושי הכלכלי של שכבות רחבות.

הירידה בצמיחת מגזרי מפתח כמו קמעונאות ותחבורה תסבך את מאמציו של מקרון להבריא את הכלכלה, תחת לחץ חסר תקדים של ארבעה סופי שבוע של מחאות שהגיעו לכדי התפרעויות בשדרות שאנז אליזה בפריז. נאומו של מקרון אמש (ב') בטלוויזיה בתגובה למחאת "האפודים הזוהרים" היה רגע מכריע עבורו במאמץ להציל את האג'נדה שלו.

מצד אחד, הוא צריך להגדיל את כוח הקנייה של האזרחים מן השורה כדי להפסיק את המחאות. מהצד השני, הוא התחייב להפחית את העלויות לעסקים כדי לעודד אותם לגייס יותר כוח עבודה ולהפחית את האבטלה. האטה בצמיחה תקשה על עמידה בשתי משימות הללו, תוך שמירה על יעדי הגירעון הציבורי.

התמ"ג הצרפתי יעלה ב-0.2% בלבד ברבעון הרביעי השנה בהשוואה לרבעון הקודם, להערכת הסקר החודשי של הפעילות העסקית של הבנק המרכזי, שנערך בנובמבר. בסקר הקודם, שנערך באוקטובר, הבנק המרכזי צפה צמיחה של 0.4% ברבעון הרביעי לעומת השלישי.

ההאטה הכלכלית פוגעת במסעדות ובתחבורה, בייחוד בתעשיית הרכב, מסר הבנק המרכזי הצרפתי. העלאה מתוכננת במסי הבנזין הייתה מקור המחאה של תנועת אפודים הזוהרים.