יצחק הרצוג | בלעדי

"ממשלת רומניה מתחמקת מתשלום פנסיות לניצולי שואה יהודים"

כך טוען יו"ר הסוכנות יצחק הרצוג במכתב לפרלמנט הרומני • הטענה: ממשלת רומניה, שהתחייבה בחוק לפצות את 30 אלף היהודים הניצולים מרומניה, מערימה במכוון קשיים ביורוקרטיים

יצחק הרצוג / צילום: תמר מצפי
יצחק הרצוג / צילום: תמר מצפי

ממשלת רומניה מתחמקת מתשלום פנסיות לאלפי ניצולי שואה מרומניה ששרדו את המלחמה במחנות ריכוז או במחנות עבודה ועדיין בחיים, למרות שהתחייבה לעשות כן בחוק מיוחד. כך טוען יו"ר הסוכנות, יצחק (בוז'י) הרצוג. סך התשלומים מוערך בכ-12 מיליון שקלים לחודש.

לפי ההערכות, מדובר על כ-30 אלף ניצולי שואה מרומניה, מרביתם מתגוררים בישראל והיתר מחוץ לרומניה, שזכאים לקבלת פנסיה בסך 100 דולר בחודש. עד היום רק עשרות בודדות הצליחו להוכיח את זכאותם בשל דרישות מופרזות שמערימה ממשלת רומניה על הניצולים. יתירה מכך, רומניה דחתה לא אחת פניות מצד ניצולי שואה לקבלת הפנסיות, למרות שהצליחו להשיג את ההוכחות שנרדפו בשואה.

החוק שמטיל את חובת תשלום הפנסיות אושר לפני שנתיים על ידי הפרלמנט הרומני ומאפשר לניצולי שואה יוצאי רומניה, שאינם עוד אזרחי המדינה, לקבל פנסיות בגין הסבל שחוו מידי הנאצים ועוזריהם הרומנים במהלך מלחמת העולם השנייה. עם זאת, עליהם לספק רשימה ארוכה של מסמכים המוכיחים שנרדפו במהלך השואה, אשר לרוב הניצולים הקשישים אין באפשרות להשיג. הארגון היהודי העולמי להשבת רכוש (איל"ר) מוביל את המאמצים מול משרד העבודה הרומני במגמה להקל על הניצולים אזרחי ישראל, לממש את זכאותם.

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק (בוז'י) הרצוג, המכהן כיו"ר משותף של איל"ר, פנה לאחרונה ליו"ר הפרלמנט הרומני בבקשה דחופה לפעול לפיתרון הסוגיה. "קידמנו בברכה את החוק, כעדות לקשר המתמיד לאזרחי רומניה שנאלצו לברוח ממנה במהלך מלחמת העולם השנייה ובתקופה הקומוניסטית", כתב הרצוג. "לצערנו, מעט מאוד ניצולים זכו לקבל את הפנסיות מכיוון שתהליך הגשת הבקשות קשה ולא ברור. איל"ר אף הציגה המלצות נקודתיות, לפיהן אנשים שכבר לפני שנים הוכרו כניצולי שואה על ידי ישראל או גרמניה, לא יאלצו להוכיח שוב שנרדפו".

הרומנים סרבו לבקשת איל"ר לאמץ שתי הצעות לפישוט תהליך הוכחת הזכאות לפנסיה. ההצעה הראשונה הייתה לספק מסמך חתום על ידי משרד האוצר הישראלי, שמאשר כי הפונים אכן מוכרים כניצולי שואה. מסמך זה מקובל על הרשות להחזרת רכוש ברומניה. ההצעה השנייה הייתה לאמץ את הנוהל הקיים עם ממשלת פולין ולספק מסמכים שאכן ניתנים להשגה.

בניסיון לקדם את פיתרון הסוגיה, מינה ראש ממשלת רומניה קבוצת עבודה בראשות מזכ"ל ארגון איל"ר, השגרירה קולט אביטל ומזכיר הממשלה הרומני ואף התקיימו פגישות עם שר החוץ הרומני שהבטיח למנות עובד מטעם ממשלת רומניה שישב בשגרירות בישראל וייתן מענה לנושאים הללו. אולם חרף המאמצים לא נרשמה התקדמות.

יו"ר ועדת התפעול באיל"ר, גדעון טיילור אמר: "אנחנו מצרים על העובדה שדרישות מיותרות ואיחורים ביורוקרטיים מונעים מרוב ניצולי השואה לקבל את ההטבות שמגיעות להם בחוק. איננו יכולים לחכות עוד לממשלת רומניה שתיישם את החקיקה שהיא עצמה יצרה".

על פי הערכות, בשואה נרצחו, הומתו או מתו בעקבות עבודת כפיה כ-400 אלף יהודים רומנים.