בזמן שסמנכ"לית וואווי במעצר בקנדה, סין עצרה אזרח קנדי

לפי דיווחים, האזרח העצור הוא דיפלומט קנדי לשעבר • קנדה: אין קשר מפורש למעצר של סמנכ"לית הכספים של וואווי, מנג וואנז'ו • היום נפתח היום השלישי בדיונים לגבי שחרורה בערבות של וואנז'ו

סמנכ"לית הכספים של וואווי טכנולוג'יס, מנג וואנז'ו / צילום: Alexander Bibik, רויטרס
סמנכ"לית הכספים של וואווי טכנולוג'יס, מנג וואנז'ו / צילום: Alexander Bibik, רויטרס

קנדה מאשרת היום(ג')  כי אזרח קנדי עוכב בסין, אך ציינה כי אין קשר מפורש למעצר של סמנכ"לית הכספים של וואווי, מנג וואנז'ו. וואנז'ו נעצרה ב-1 בדצמבר, וקנדה צפויה להסגיר אותה לארה"ב, אשר טוענת כי וואנז'ו הפרה סנקציות והונתה בנקים אמריקאיים, כאשר טשטשה את הקשרים של וואווי לחברת Skycom, חברה בעלת קשרים עסקיים עם איראן.

שר ביטחון הציבור הקנדי רלף גודל אמר כי הוא "מודאג עמוקות" ממעצר האזרח הקנדי, אך לא סיפק פרטים לגבי זהותו. גודל ציין כי אין "אינדיקציה ברורה ברגע זה" כי מעצר האזרח הקנדי קשור למאזרח של וואנז'ו. רשויות קנדה פנו לרשויות סין לגבי המעצר.

לפי דיווחים, האזרח העצור הוא הדיפלומט קנדי לשעבר מייקל קובריג, שעובד בארגון International Crisis Group.

בתחילת השבוע הזהירה סין את קנדה שיהיו השלכות כבדות-משקל עבורה אם וואנז'ו לא תשוחרר מיידית ממעצרה. ראש הממשלה הקנדי ג'סטין טרודו ציין כי מדובר בעניין שמערכת המשפט צריכה להכריע לגביו. 

לפי "רויטרס", עסקים קנדיים שפועלים בסין כבר מתחילים להרגיש שינוי לרעה ביחסים וחתימה על עסקה גדולה אחת כבר נדחתה. "ההשלכות כבר החלו", אמר גורם מקורב לעניין ל"רויטרס". "השותף המקומי של החברה הקנדית, חברה סינית בסקטור הפרטי, אמר לשותף הקנדי שעכשיו זה לא זמן טוב לחתום". 

במקביל, היום נפתח היום השלישי בדיונים לגבי שחרורה בערבות של וואנז'ו. השופט בית המשפט ביקש אתמול להמשיך בדיונים משום שרצה לדעת מי ייקח אחריות על וואנז'ו במידה ותשוחרר לערבות.