קריסת מניית המשביר גורמת להפסדים כבדים בחברות הביטוח שרכשו נתח משמעותי ממניותיה

הכשרה ביטוח והפניקס, שהזרימו בסך-הכול כ-90 מיליון שקל לקבוצת הקמעונות של רמי שביט, הפסידו "על הנייר" כמחצית מהשקעתן - למרות שקיבלו מניות נוספת • מתחילת השנה צנחה מניית המשביר ב-55%, והיא משקפת למשביר שווי שוק של כ-130 מיליון שקל בלבד

צניחת הערך של מניות המשביר לצרכן  מובילה להקצאה של נתח נוסף ממניות קבוצת הקמעונות, שבשליטת רמי שביט, להכשרה ביטוח - כמעט חמש שנים לאחר השקעתה במשביר. זאת בהתאם למנגנון פיצוי שנקבע בהסכם ההקצאה המקורי. המשביר עדכנה בימים האחרונים כי בעקבות ירידת שווי המניה ובהתאם למנגנון הפיצוי, היא תקצה להכשרה ביטוח כ-9% ממניותיה. לאחר ההקצאה יגדל חלקה של הכשרה ביטוח בקבוצת המשביר לכ-20% מהמניות. חלקו של שביט במשביר ידולל לכ-60%.

מניית המשביר צללה
 מניית המשביר צללה

מחירה הנוכחי של מניית המשביר (ובשמה המלא המשביר 365 החזקות) משקף להחזקותיה של הכשרה ביטוח, לאחר ההקצאה, שווי של פחות מ-30 מיליון שקל. זאת לעומת השקעה בהיקף של כ-60 מיליון שקל, מתוכם כ-10 מיליון שקל כהלוואה. ההשקעה, במאי 2014, בוצעה לפי שווי מניה של 2.8 שקל - גבוה כמעט פי 3 משווי המניה הנוכחי, העומד על כ-85 אגורות.

מאז השלימה הכשרה ביטוח את השקעתה במשביר צללה המניה ביותר מ-80% (ירידה של כ-55% מתחילת השנה הנוכחית), והיא משקפת למשביר שווי שוק של כ-130 מיליון שקל בלבד, ולהכשרה הפסד "על הנייר" של כמחצית מכספי ההשקעה.

הכשרה ביטוח איננה חברת הביטוח היחידה שספגה הפסד ניכר מהשקעתה במניות המשביר. לפני מספר חודשים נאלצה המשביר להקצות נתח ממניותיה גם להפניקס, שהשקיעה במשביר לפני כשלוש וחצי שנים סכום של כ-30 מיליון שקל, וכללה בהסכם ההשקעה מנגנון פיצוי דומה לזה של הכשרה ביטוח. כיום מחזיקה הפניקס  בכ-11% ממניות המשביר בשווי של כ-15 מיליון שקל - כמחצית משווי השקעתה.

בהסכם בין הכשרה ביטוח למשביר נקבע בין היתר כי שער המניה המינימלי של המשביר לפיו יחושב הפיצוי יעמוד על 1.4 שקלים - גבוה בכ-65% משווי המניה הנוכחי. ככל הידוע, אם שווי המניה לא יגיע למחיר היעד עד מאי 2019, המשביר תידרש לפצות את הכשרה ביטוח על ההפרש במזומן, בסכום שיוכל להגיע לכמה מיליוני שקלים, בתלות בשווי המניה. לפי הערכות, הכשרה ביטוח כבר קיבלה תשלום במזומן בהיקף של 1.3 מיליון שקל.

הכשרה ביטוח, שבניהולו של שמעון מירון ושבשליטתו של אלי אלעזרא, היא חברת ביטוח בסדר גודל בינוני. החברה מנהלת נכסים בהיקפים של מיליארדי שקלים, עבור עצמה ועבור מבוטחיה, ובמסגרת זו היא מבצעת השקעות כגון זו שביצעה בחברת המשביר.

מגמת הקטנה בהפסדים

דוחותיה הכספיים של המשביר לרבעונים האחרונים מצביעים על מגמת הקטנה בהפסדים, שבתשעת החודשים הראשונים של 2018 הצטמצמו ב-60% ל-12 מיליון שקל. זאת תוך שמירה על יציבות בהכנסות, שהסתכמו בין ינואר לספטמבר ב-724 מיליון שקל. במבט קדימה במשביר משדרים אופטימיות וצופים המשך שיפור בתוצאות. בדוחותיה האחרונים מציינת המשביר כי תחזיותיה הן להציג רווחים בסיכום הרבעון הרביעי של 2018.

אחרי לא מעט שינויים בשנים האחרונות, כיום למשביר יש שני תחומי פעילות עיקריים - בתי כלבו הנושאים את שמה ואחראים על עיקר ההכנסות; ותחום החזקות ומועדוני לקוחות עם כרטיס אשראי חוץ-בנקאי.

תחום הקמעונות בו פועלת המשביר סובל כבר תקופה לא קצרה מהתגברות התחרות, עם עליית היקף הרכישות שמבצעים הצרכנים באינטרנט וכן בחו"ל, לצד ריבוי שטחי המסחר מצד המתחרות. בהתייחסות למצב מציינת החברה בדוחות כי היא פועלת "למיצובה מחדש של הרשת באמצעות הגדלת וייחוד מגוון המוצרים על ידי ייבוא מותגים בינלאומיים בבלעדיות".

במשביר פועלים גם "להרחבת המותג הפרטי אותו בונה החברה במוצרי הבייסיק", נוסף לבנייה מחדש של מחלקת הילדים והרחבת מחלקת הספורט.