סקר גלובלי: 73% מתושבי ישראל נגד הגירה

בתוך 27 המדינות הנסקרות, נמצאת ישראל בשלישיה הפותחת של המדינות עם שיעור ההתנגדות הגבוה ביותר למהגרים: מתחת ליוון (82%) ולפני הונגריה (72%)  • רק 9% מהישראלים תומכים בהגירה • שיעור המתנגדים החציוני בכל המדינות הנסקרות – 45% • שיעור התומכים החציוני במדינות אלה – 36%

הפגנה נגד מדיניות ההגירה של טראמפ / צילום: רויטרס
הפגנה נגד מדיניות ההגירה של טראמפ / צילום: רויטרס

כמעט שלושה רבעים מתושבי ישראל - 73% - שואפים להקטין או להפסיק כליל כניסת מהגרים למדינה. רק 9% מהישראלים תומכים בהגירה ו-15% סבורים שמצב ההגירה הנוכחי לישראל משביע רצון. אלה חלק מהממצאים של סקר גלובלי חדש שערך מכון המחקר האמריקאי פיו (PEW) ב-27 מדינות.

נתון זה מציב את ישראל בשלישיה הפותחת של המדינות עם שיעור ההתנגדות הגבוה ביותר להגירה - מתחת ליוון (82%) ומעל הונגריה (72%). רק 2% מהיוונים ו-2% מההונגרים שואפים להגדיל את מספר המהגרים לארצותיהם.

מדינות נוספות שבהן רוב גדול של מתנגדים להגירה ( 50% ומעלה): איטליה (71% נגד הגירה, 5% בעד); רוסיה (67%, 7%); דרום-אפריקה (65%, 11%); ארגנטינה (61%, 6%); קניה (60%, 15%); גרמניה (58%, 10%); אינדונזיה (54%, 8%); שוודיה (52%, 14%); ניגריה (50%, 20%). בכל המדינות שנסקרו, פחות משליש מהתושבים הביעו תמיכה בקליטת מהגרים.

על פי מכון המחקר, ב-2017 חיו 258 מיליון אנשים - מספר שיא - מחוץ למדינות שבהן הם נולדו, בהשוואה ל-153 מיליון ב-1990. מזווית אחרת, שיעורם של המהגרים באוכלוסיה הגלובלית ב-2017 היה 3.4%, בהשוואה ל-2.9% ב-1990.

כצפוי, במקביל לגידול החד במספר תושבי מדינות מצוקה שמבקשים לפתוח דף חדש בחייהם במדינות מבוססות יותר, מסתמנת שחיקה ברצון הטוב של יעדי ההגירה לקלוט מהגרים, הן בגלל היעדר משאבים והן בגלל שאיפה לשמור על האיזון הדמוגרפי, האתני או הדתי הקיים.

בכל זאת, שיעור ההתנגדות הגבוה בישראל לפתיחת שערים למהגרים חורג משיעור ההתנגדות במדינות רבות אחרות שנסקרו. שיעור המתנגדים החציוני להגירה בכל 27 המדינות שנסקרו הוא 45%; במדינות אירופה שנסקרו - 51%; ובמדינות באסיה - 35%.

אחד מהממצאים המפתיעים בסקר הוא שיעור ההתנגדות הנמוך יחסית של האמריקאים לכניסת מהגרים לארצם. למרות הרטוריקה המתלהמת של דונלד טראמפ נגד מהגרים בכלל ונגד מקסיקאים בפרט ("מקסיקו שולחת אלינו רוצחים ואנסים", הוא טען במסע הבחירות שלו), רק 29% מתושבי ארה"ב שואפים להקטין את מספר המהגרים או לסגור את שערי ההגירה כליל, בהשוואה ל-24% שמוכנים לפתוח זרועותיהם למהגרים ו-44% שסבורים שהמצב הנוכחי בתחום ההגירה משביע רצון.

נתון מפתיע אחר: יפן היא המדינה הליברלית ביותר ביחסה למהגרים והמדינה היחידה בסקר שבה שיעור התומכים בפתיחת שערים למהגרים (23%) גדול יותר משיעור המתנגדים להגירה (13%). 68% מהיפנים מרוצים ממדיניות ההגירה הנוכחית. במשך דורות הטילה טוקיו הגבלות חמורות על הגירה, אך המחסור הגובר בידיים עובדות ביפן הוא זרז לשינויים.

מדינות נוספות שמסתמנות כליברליות יחסית: קנדה (27% מתנגדים להגירה, 19% תומכים בה); קוריאה הדרומית (28% ו-18%) וספרד (30% ו-28%).

המדינות שנסקרו: אירופה: יוון, הונגריה, איטליה, גרמניה, שוודיה, פולין, צרפת, הולנד, בריטניה, ספרד רוסיה; אסיה: אינדונזיה, הודו, אוסטרליה, הפיליפינים, קוריאה הדרומית, יפן; המזה"ת: ישראל, טוניסיה; אמריקה הלטינית: ארגנטינה, מקסיקו, ברזיל; אמריקה הצפונית: ארה"ב, קנדה; אפריקה: דרום אפריקה, קניה, ניגריה.