ארה"ב הטילה סנקציות על אלוף במיל' ישראל זיו בגין סחר בנשק בדרום סודאן

משרד האוצר האמריקאי הודיע על הטלת סנקציות על שלושה אישים, בהם ראש אגף המבצעים בצה"ל לשעבר • עפ"י ההודעה, זיו מכר נשק בדרום סודאן במסווה של פרויקטים חקלאיים ואף תכנן לארגן התקפות של שכירי חרב על תשתיות המדינה

ישראל זיו / צילום: איל יצהר
ישראל זיו / צילום: איל יצהר

ארצות-הברית הטילה היום (ו') סנקציות על אלוף במיל' ישראל זיו, ששירת כראש אגף המבצעים בצה"ל בין השנים 2003-2005, בשל מעורבותו במלחמה בדרום סודאן. בנוסף אליו, הוטלו סנקציות גם על איש העסקים הדרום סודאני אובק וויליאם אולאוו, מאותם הנימוקים, ועל הבכיר במדינה גרגורי וסילי "בגין פעולות שערערו את השלום, היציבות והביטחון".

הסנקציות נוגעות לשישה גופים שבראשם עומדים זיו ואולאוו. בהצהרתו מסר משרד האוצר האמריקאי כי הן מכוונות לאנשים ש"סיפקו חיילים, חימשו רכבים וכלי נשק כדי לתדלק את הסכסוך", שנמשך חמש שנים והביא עד כה למותם של 400 אלף בני אדם. עוד נמסר כי וושינגטון תמשיך לסמן את מי ש"עושים את רווחיהם מסבלם של האנשים בדרום סודאן".

על פי הודעת משרד האוצר האמריקאי, החברה בראשה עומד ישראל זיו עסקה באופן רשמי בפרויקטים בתחומי החקלאות והדיור עבור ממשלת בדרום סודאן, וזאת כדי להסוות מכירת נשק בשווי 150 מיליון דולר. כלי נשק אלה כללו, על פי משרד האוצר האמריקאי, רובים, רימונים וטילי כתף - הן עבור הממשלה והן עבור כוחות האופוזיציה.

"זיו קיבל תשלום דרך תעשיית הנפט וניהל שיתוף-פעולה הדוק עם חברת נפט רב-לאומית גדולה", לשון ההודעה. "בעת שזיו נותר נאמן לבכירים בממשלת דרום סודאן באמצעות שוחד והבטחות לתמיכה ביטחונית, הוא גם תכנן על פי הדיווחים לארגן התקפות של שכירי חרב על שדות הנפט והתשתיות בדרום סודאן, בניסיון ליצור בעיה שרק החברה שלו תוכל לפתור". נוסף בהודעת משרד האוצר.