הסעיף בין חברת החשמל למאגר תמר שיכול להוזיל את מחיר הגז

ל"גלובס" נודע, כי לחברת חשמל קיימת אופציה להקטין כבר עכשיו ב–40% את כמות הגז “היקר” שהיא רוכשת מתמר • הצלחתו של מו"מ כזה תבלום חלק מעליית תעריפי החשמל • חברת החשמל: פועלים להגיע להסכמות

יו``ר חברת חשמל יפתח רון-טל / צילום: דוברות חח``י
יו``ר חברת חשמל יפתח רון-טל / צילום: דוברות חח``י

בעקבות סערת ההתייקרויות במשק וההעלאה הצפויה של מחירי החשמל ב-8%, ל"גלובס" נודע כי לחברת החשמל קיימת אפשרות להקטין את כמות הגז היקר אותו היא אמורה לרכוש - ובכך להשפיע דרמטית על מחירי החשמל. 

לחברת חשמל קיימת אפשרות לצמצם את כמות הגז אותו היא רוכשת מהמאגר תמר ב-40%, זאת על פי ההסכם "הבעייתי" שנחתם ב-2012. לפי אותו הסכם, ב-1 בינואר 2019, בהתאם לחוזה הקיים של חברת החשמל מול תמר, יכולה חברת החשמל להקטין את כמות הגז הנרכשת מתמר מ-5 BCM ל-3 BCM בשנה, ולבקש מהמונופול תמר הנחה על הכמות הנוספת כך שתהיה "מחוץ לחוזה".

"מחירי החשמל יכולים לגרור התייקרויות בכל המשק, והבעיה המרכזית היא מחיר הגז" | יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בראיון ל"גלובס"

סעיף זה בחוזה TOP (take or pay) של חח"י מול תמר ידוע לכל הצדדים והמעורבים. במהלך השנה האחרונה שבה מתנהל המו"מ לפתיחת החוזה מול תמר, ניתן היה להגיע להסכמות שיאפשרו לחברה להוריד את המחיר על 2 BCM כבר החל מעוד שבועיים, ובכך להקל על חשבונות החשמל שהולכים לתפוח. חשיבות ודחיפות הנושא בולטת במיוחד לאור העובדה כי מחיר הגז המופקע מתמר היה "אחראי" לקרוב לשליש מההתייקרות הצפויה בחשבונות החשמל.

אם חברת החשמל הייתה מצליחה להוזיל את מחיר הגז הנרכש מהמחיר אותו היא משלמת היום ב-20% - מ-6.15 דולר ליחידת חום ל-4.9 דולר במשך השנה הקרובה, עד לחיבור המאגר לוויתן, לקופת החברה הממשלתית היה זורם כ-100 מיליון דולר כתוצאה מחיסכון זה. המשמעות היא בלימה של 1.5% בהעלאת תעריף החשמל הנוכחי.

אלא שבינתיים פרסמה חברת החשמל מכרז לרכישת 2 BCM החל מאוקטובר 2019, ועד סוף יוני 2021 - ממועד אספקת הגז מלוויתן ועד למועד אספקת הגז הצפויה מהמאגר כריש. המשמעות: ויתור על תקופה של לפחות 10 חודשים שבה ניתן היה להוזיל את מחיר הגז הנוכחי, ככל הידוע, תישאר לא מנוצלת.

כבר בינואר השנה פרסמנו כאן ב"גלובס" על הכרזת החברה לפעול לפתיחת חוזה הגז הבעייתי שלה מול תמר. הכרזות אלה של יו"ר חברת החשמל, יפתח רון טל, הושמעו בין היתר על רקע הלחץ הציבורי שנוצר בעקבות התביעה הייצוגית בגין מחיר הגז המופרז. כמעט שנה חלפה מאז - ותוצאות בינתיים לא נראות בשטח.

בחברת החשמל טוענים כי בימים אלה מתנהל המו"מ מול תמר על מנת לפתוח את החוזה הבעייתי, כאשר בכוונת החברה להגיע להישג כבר ברבעון הראשון של 2019. נציין, כי נקודת הפתיחה הקרובה בחוזה שנחתם למשך 15 שנה היא רק ב-2021 - כך שכל הקדמה שיצליח יו"ר חברת החשמל בפתיחת ההסכם תיחשב להישג.

בנקודת הפתיחה המקורית של שנת 2021, אגב, ניתן להוזיל את מחיר הגז בשיעור מקסימלי של עד 25%. בהנחה שסביבת האינפלציה בארה"ב תשאר דומה לסביבתה הנוכחית, הרי שסביר להניח ששיעור הנחה זה בעוד שנתיים לא יספיק כדי "להחזיר" את מחיר הגז המופקע למחיר סביר, שכן כבר היום חברת החשמל משלמת כ-30% יותר עבור הגז מיצרני החשמל הפרטיים. יתירה מכך, באופן אבסורדי בשל מנגנון ההצמדה הבעייתי חח"י משלמת יותר עבור הגז הישראלי מממשלת מצרים - זו תקנה את הגז מתמר ולוויתן בכ-6 דולר ליחידת חום בממוצע.

חברת חשמל: מנסים למצות את כל האפשרויות

ההסכם שנחתם מול חברת החשמל במארס 2012 התבסס על מנגנון הצמדה מיוחד, לפיו מחיר הגז יוצמד למדד המחירים האמריקאי בתוספת אחוז אחד. מנגנון הצמדה זה הוביל להתייקרות מחיר הגז מ-5.042 דולר ליחידת חום (המחיר התחלתי לפני 6.5 שנים), לכ-6.1 דולר היום. בשנת 2015, כאשר נחתם מתווה הגז, הוצע לפתוח את ההסכם עם חברת, אך דבר זה לא קרה - בעוד לכולם ברור כי גם המחיר הנוכחי הגבוה (6.1 דולר ליחידת חום) הוא לא סופי ועלול להמשיך לזנק.

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "במתווה הגז נקבע כי החוזה של חברת החשמל מול תמר לא ישתנה. לפיכך החברה פועלת בכמה מישורים על מנת להוזיל את עלויות הגז תוך נחישות להביא להוזלת עלויות הגז כבר ב-2019. החברה התניעה תהליך תחרותי לרכש גז, מעבר לכמות המינימום על פי ההסכם, בין תמר ולוויתן. במקביל, ממשיכה החברה במגעים מול שותפי תמר בנסיון להגיע להסכמות לגבי מחיר הגז, עוד לפני מועד הפעלת מנגנון פתיחת המחיר. חברת החשמל מחוייבת למצות עד תום את כל האפשרויות להורדת עלויות רכש הגז". 

גורמים משותפות תמר אמרו ל"גלובס": "חברת החשמל חסכה בשנים האחרונות הודות להסכם הגז עם תמר עשרות מיליארדי שקלים. ללא הגז הטבעי מתמר, היו מחירי החשמל מתייקרים בכ-40%. מחיר הגז בחוזה נמוך משמעותית ממחיר הגז הטבעי כפי שהוא נסחר בשנה האחרונה באירופה. שותפות תמר מחויבת על פי החוזה לשמור כמויות גבוהות בהרבה מאלו המינימליות שחח"י מחויבת לנצל, ואנו מכבדים את קיומו של הסכם זה, לרבות מנגנוני פתיחת המחיר הקיימים בו".