קבוצת ספקיות של אפל תובעת את קוואלקום בדרישה לפיצויים של 9 מיליארד דולר לפחות

אפל וקוואלקום נמצאות בקרב ענק גלובלי • הספקיות הפכו לחלק מהסכסוך בשנה שעברה, כאשר קוואלקום תבעה את קבוצת הספקיות בטענה כי הפסיקה לשלם לה תמלוגים הנוגעים למוצרי אפל, ואפל הגנה על פרקטיקות הקבוצה

סטיבן מולנקוף, מנכ"ל קוואלקום / צילום: רויטרס
סטיבן מולנקוף, מנכ"ל קוואלקום / צילום: רויטרס

קבוצת ספקיות של אפל, שמרכיבות עבור ענקית הטכנולוגיה את מכשירי האייפון, תובעת את קוואלקום בדרישה לפיצויים של 9 מיליארד דולר לפחות. קבוצת הספקיות כוללת את חברת-האם של פוקסקון, Hon Hai Precision Industry Co Ltd, ואת החברות Pegatron Corp ,Wistron Corp ו-Compal Electronics Inc.

אפל וקוואלקום נמצאות בקרב ענק גלובלי, והקונפליקט בין ספקיות אפל לקוואלקום הוא רק אספקט אחד שלו. הספקיות הפכו לחלק מהסכסוך בשנה שעברה, כאשר קוואלקום תבעה את קבוצת הספקיות בטענה כי זו הפסיקה לשלם לה תמלוגים הנוגעים למוצרי אפל, ואפל הגנה על פרקטיקות הקבוצה. מאז היצרניות טענו בעצמן כי מגיעים להן פיצויים מקוואלקום, מאחר שלדבריהן הפרקטיקה של החברה - לגבות תשלום על השימוש בשבביה במכשירים, ולאחר מכן לדרוש גם תמלוגים בדמות חלק מההכנסות על המכשירים - היא פרקטיקה עסקית שפוגעת בתחרות. כעת החברות טוענות כי בקשות התמלוגים של קוואלקום היו לא חוקיות, ולכן הן דורשות 9 מיליארד דולר, סכום שיכול אפילו לשלש את עצמו אם טענותיהן על הפרת הגבלים עסקיים מצד קוואלקום יתקבלו.

עו"ד טד בוטרוס, שמייצג את קבוצת הספקיות, אמר לרויטרס כי הצהרות מפי בכירים בקוואלקום - לפיהן מתנהלים מגעים משמעותיים בין קוואלקום לקבוצה לקראת פשרה - הן שקריות, והקבוצה "מתכוננת לקראת משפט" שייערך באפריל. "בקוואלקום הציגו בשיחות את אותן הדרישות הלא הגיוניות שהביאו אותם למקום בו הם נמצאים עכשיו, דבר שכופה תנאים מקדימים רציניים אפילו כדי לדון בהסכם חדש", אמר בוטרוס.

הסכסוך הרחב בין אפל לקוואלקום נוגע לסכום שקוואלקום גובה על שימוש בפטנטים שלה, ובמסגרתו מתנהלות עשרות תביעות בין השתיים. אפל טוענת כי קוואלקום מנצלת לרעה את עמדתה בתור הספקית הגדולה ביותר של שבבים לסמארטפונים, ואילו קוואלקום טוענת כי אפל משתמשת בקניין הרוחני שלה מבלי לשלם עבורו.

ביולי, מנכ"ל קוואלקום, סטיב מולנקוף, אמר בשיחת משקיעים אחרי פרסום התוצאות הרבעוניות של החברה כי גם קוואלקום ואפל עצמן נמצאות בשיחות כדי לפתור את המחלוקות ביניהן מחוץ לכותלי בית המשפט. אך בשימוע שנערך בסוף נובמבר, אחד מעורכי הדין של אפל התנגד לטענה הזו ואמר כי לא היו שיחות בין שתי חברות הענק במשך מספר חודשים, מה שיחייב הכרעה משפטית בסכסוך.

נאסרה חלקית מכירת אייפונים בסין

בשבוע שעבר, קוואלקום הביאה לכך שבסין ייאסרו מכירות של 6 דגמי אייפון ישנים, מאייפון 6S ועד אייפון X, לאחר שבית משפט בסין קיבל את טענתה כי מתקיימת הפרה של שני פטנטים של קוואלקום במכשירים. אפל מסרה בעקבות הפסיקה כי כל הדגמים שלה עדיין מוצעים למכירה בסין, וכי ביקשה מבית המשפט לשקול מחדש את החלטתו, מהלך שמהווה צעד ראשון בתהליך ערעור ארוך שעשוי להגיע עד בית המשפט העליון של סין.

למרות זאת, אפל מסרה כי תשיק עדכון תוכנה לכל משתמשי האייפון שלה בסין, כדי להתאים את הפונקציות במכשירים שנמצאו ככאלה שמפירות פטנטים של קוואלקום, כך שיעמדו בפסיקת בית המשפט. שינויי התוכנה נוגעים לפיצ'רים של המצלמה ושל ניהול אפליקציות באמצעות מסך מגע.

בסוף השבוע פורסם כי בעקבות הפסיקה בסין, קוואלקום מבקשת כעת להחרים בסין מכירות גם של דגמי שלושת האייפונים החדשים שאפל הוציאה - אייפון XS, XR ו-XS מקס. "אנחנו מתכוונים להשתמש באותם פטנטים כדי להגיש תביעה נגד שלושת דגמי האייפון החדשים", אמר עו"ד ג'יאנג הונג'י שמייצג את קוואלקום ל"פייננשל טיימס".

בחודש שעבר נחשף ב"ניו-יורק טיימס" כי בשל הסכסוך בין אפל לקוואלקום, האחרונה ניהלה קמפיין השמצה נגד אפל בעזרת חברת יחסי הציבור דפיינרס, ששמה נקשר בשערורייה כשנחשף כי קישרה בין מבקרי פייסבוק לג'ורג' סורוס. לפי הדיווח, במסגרת הקמפיין, דפיינרס עודדה שיח תקשורתי סביב הרעיון שמנכ"ל אפל, טים קוק, הוא מועמד אפשרי לבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2020, ככל הנראה מתוך ניסיון לפגוע ביחסים החמים שקוק פיתח עם ממשל טראמפ.