הכול תלוי בפוליטיקה ובפד: מה צפוי לנו בשנת 2019 בשווקים

התחזיות ל-2019: על הפסקת האש השברירית בין ארה"ב וסין, הוויתורים שאיטליה תידרש להם ומחיר האין-ברקזיט שבריטניה תשלם

ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי / צילום: רויטרס, Annegret Hilse
ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי / צילום: רויטרס, Annegret Hilse

מתיחויות סחר

בוועידת ה-G20 בארגנטינה, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ והנשיא הסיני שי ג'ינפינג הסכימו על "הפסקת אש" בקונפליקט הסחר המתמשך בין שתי המדינות. ארה"ב דחתה בשלושה חודשים העלאת מכסי מגן על סחורות סיניות, בעוד סין הסכימה להתחיל לרכוש סחורות אמריקאיות במטרה לצמצם את גירעון הסחר האמריקאי. לאחר התאוששות קלה, אופטימיות הסחר נחלשה שוב בעקבות מעצרה בקנדה של מנג וואנזו, סמנכ"לית הכספים של ענקית הטכנולוגיה הסינית וואווי, המואשמת במעשי הונאה שנועדו להתחמקות מסנקציות הסחר של ארה"ב נגד איראן. הממשל האמריקאי ביקש להפריד בין שיחות הסחר עם סין לתיק של וואנזו, אבל בשלב זה לא ברור אם גם בסין יראו את הסוגיות כנפרדות. הפסקת האש נראית שברירית ויכולה להיות קצרה מאוד, מאחר ושלושה חודשים (זמן הפסקת האש שסוכם בין מנהיגי המדינות) הם זמן קצר לטפל ולפתור את כל הנושאים הרגישים אליהם ארה"ב מתייחסת כפרקטיקות סחר בלתי הוגנות. בנוסף לכך, היריבות הגיאו-פוליטית רחוקה מלהסתיים, כשסין מוסיפה ומאתגרת את העליונות הצבאית של ארה"ב, דבר שרק מסבך את הדברים עוד יותר.

סוף הסייקל, אך עדיין חיובי

אם אנו מסתכלים על היסודות, הכלכלה הגלובלית נשארת על נתיב צמיחה למרות שהיא בשלב מאוחר של הסייקל הכלכלי. האינדיקטורים המרכזיים מצביעים על צפי להאטה מתמשכת במומנטום הכלכלי. האינדיקטורים המובילים בארה"ב נשארים יחסית חיוביים, ומצביעים על כך שהפער בין הצמיחה בכלכלת ארה"ב למצב הפחות טוב בשאר העולם ימשיך לעת עתה. למרות זאת, במהלך השנה הבאה הפער הזה צפוי להצטמצם, כשהדחיפה שחוותה הכלכלה האמריקאית כתוצאה מהורדת המסים תתחיל להיחלש. באופן כללי, הסביבה הכלכלית נשארת חיובית ומעודדת צריכה ולכן צפויה לתמוך בגידול ברווחיות.

מה עם הפד?

למרות שהבנק הפדרלי האמריקאי שבע-רצון ממצב הכלכלה, הוא עשוי להיות גמיש יותר בקביעת מדיניות שערי הריבית בהמשך. התעוררות זו מגיעה בעקבות התיקון ששוקי המניות חוו לאחרונה והדאגות ממתיחויות הסחר המתמשכות שעלולות להשפיע לשלילה על סביבת העסקים. בנוסף, לאחרונה כמה בעלי תפקידים בפד סיפקו הצהרות יוניות באשר למדיניות הפד להמשך. כל אלו מראים שהפד הולך והופך פתוח יותר באשר לאפשרות לעצור את תהליך ההידוק המוניטרי. כל עצירה בהעלאת שיעורי הריבית צפויה להשפיע באופן חיובי על שווקי המניות.

בינתיים הבנק המרכזי האירופי (ECD) החליט לחסל את תוכנית רכישת האג"ח שלו בסוף השנה הנוכחית. בהינתן הרקע הכלכלי והלחצים האינפלציוניים המתונים, העלאת שערי ריבית באירופה אינה צפויה בחציון הראשון של 2019. נורמליזציה בשערי הריבית צפויה להיות חיובית ולתמוך גם בשוקי המניות האירופאיים.

ברקזיט: האם יש דיל?

כשהיא צפויה להתמודד עם הפסד ברור במתווה הברקזיט שהציעה, ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, דחתה את ההצבעה בפרלמנט הבריטי שתוכננה ל-11 בדצמבר. במקום זאת, היא מנסה לקבל תיקונים מהאיחוד האירופי, בדגש על גבולות פתוחים בין צפון אירלנד לאירלנד, במטרה להבטיח את האישור בפרלמנט הבריטי. האיחוד האירופאי אותת שאינו מעוניין לדון מחדש ולא צפויים ויתורים משמעותיים מצידו. בזמן שהתוצאה של תהליך הברקזיט נשארת בלתי ברורה, השווקים כבר מגלמים את הדיסקאונט של סיכון גבוה ליציאה בריטית מהאיחוד ללא עסקה (No Deal Brexit).

איטליה מראה גמישות מסוימת

הקהיליה האירופית (EC) דחתה לאחרונה את התקציב המעודכן של איטליה, תוך אמירה שהוא מפר משמעותית את החוקים הפיסקליים של האיחוד האירופי. בזמן שפוליטיקאים איטלקים מובילים נשבעו שלא לייצר עימות עם האיחוד האירופי סביב התקציב, הם הסכימו עד כה לוויתורים קונקרטיים קטנים בלבד. מאחר שהוועדה האירופית דורשת תיקונים ניכרים בתקציב, התהליך לגיבוש תקציב מקובל לא יהיה קל. בעקבות זאת, נכסים איטלקיים צפויים להישאר בלתי יציבים לעת עתה. אבל אפילו אם באיטליה יילכו על תקציב עם גירעון מוגזם, יהיו לה מספר חודשים להיענות לפני שסנקציות כלשהן ייכפו עליה. העימות המכריע בנושא התקציב האיטלקי מדגים את הצורך של ה-Eurozone ברפורמה. אמות המידה לתקציב שנקבעו על ידי הממשלה הפופוליסטית באיטליה, אינן מטפלות כראוי בבעיות הצמיחה מפני שהן מתבססות בעיקר על העברת תשלומים לקיום הבטחות בחירות.

רגישות באג"ח הממשלתיות

שוקי המניות ברחבי העולם ממשיכים להפגין חוסר יציבות. בזמן שעימות הסחר הוא פקטור חיצוני ולכן קשה לחיזוי, הפקטורים האחרים נראים מעודדים יותר, במיוחד האפשרות להפסקת תהליך ההידוק המוניטרי והעלאת הריבית על ידי הפד. בעקבות זאת אנו דבקים בתחזית שלנו ששוקי המניות הגיעו לתחתית.

בינתיים האג"ח הממשלתיות ברחבי העולם נשארות רגישות. אנחנו ממשיכים להעדיף חשיפות נבחרות בתחום האשראי. איגרות החוב הקונצרניות בשווקים מתפתחים אטרקטיביות במיוחד בהינתן המינוף המתון של התאגידים המהווים נכסי בסיס ומרווחי האשראי האטרקטיביים יחסית. העלייה המתמשכת בעלות ההון תחזק את הלחץ על נכסים וסגמנטים במינוף גבוה.

הכותב הוא מנהל ההשקעות הראשי (CIO) בבנק Julius Baer (יוליוס בר). צפוי להשתתף בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" בפאנל "העידן החדש - חברות ללא גרעין שליטה".