כבל: "הסכם הגז של חברת החשמל הוא הסכם 'כמעט מושחת'"

(עדכון) - ועדת הכלכלה עורכת הבוקר דיון מיוחד על עליות המחירים ויוקר המחיה • יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל: מחירי הגז היום נמוכים לאין שיעור ממחיר הגז בהסכם עם "תמר" • מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך: לחברת החשמל אין דרך ללחוץ על יזמי "תמר" להוריד את מחיר הגז בהסכם מלבד פנייה לבוררות בינ"ל

דיון בוועדת הכלכלה בכנסת / צילום: רפי קוץ
דיון בוועדת הכלכלה בכנסת / צילום: רפי קוץ

לחברת החשמל אין דרך ללחוץ על יזמי "תמר" להוריד את מחיר הגז בהסכם מלבד פנייה לבוררות בינלאומית - כך אמר היום מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, בדיון סוער שקיימה ועדת הכלכלה של הכנסת בנושא יוקר המחיה. הדיון נערך על רקע כוונת רשות החשמל להעלות את תעריף החשמל ב-6% עד 8.1% החל מהחודש הבא.

יושב-ראש מפלגת העבודה, אבי גבאי, אמר בדיון כי ניתן היה להוריד את מחיר החשמל ב-20% לו הייתה מתקבלת הצעתו להטיל פיקוח על מחירי הגז הטבעי, בדומה לפיקוח המוטל על מחיר הבנזין.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), כינה את הסכם הגז בין חברת החשמל ל"תמר" "מושחת" וקרא לממשלה לפתוח אותו בעילה של "הפרה משתלמת", כלומר שמחיר ההפרה משתלם יותר ממחיר הקיום של ההסכם. כבל לחץ בדיון על יו"ר רשות החשמל, ד"ר אסף אילת, להתערב, ואמר לו: "כשאתה תשב בנוסחאות ותכניס את מחיר הגז לשקלול של מחיר החשמל, ואתה יודע שזה מחיר מופקע, ואתה יודע שמי שמשלם את המחיר המופקע הזה זה הציבור - קולך צריך להישמע". 

 מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, אמר בדיון כי חברת החשמל מנהל משא-ומתן עם יזמי "תמר" במרטה להוריד את מחירי הגז הטבעי כבר מ-2019".

בלוך נשאל על-ידי יו"ר הוועדה, ח"כ כבל, "מה יקרה אם המשא-ומתן לא יעלה תוצאות?", ובלוך השיב כי "במקרה שלא תהיה היענות לפתיחת המחיר עכשיו, נפנה לבוררות". גבאי העיר כי "מי שלא נמצא כאן זה דירקטוריון חברת החשמל, שאישר לחברה לרכוש ב-6 דולר גז שאחרים משלמים עליו 4 דולר. טירוף הדעת". 

לדיון הגיעו פעילי מחאת האפודים הצהובים. דוד מזרחי, מראשי היוזמה, סיפר על העוני והרעב שחווה בילדותו. במחאה על דברי שר האוצר משה כחלון שקרא למפגינים "להחזיר את האפודים", לבשו מזרחי וחבריו אפודים בדיון. ח"כ כבל מיהר ממקומו לחבק את מזרחי ואמר כי התרגש לשמוע את דבריו על כך שסבל כילד מרעב.

יו"ר רשות החשמל, ד"ר אסף אילת, אמר כי "גם אחרי העלייה הנוכחית ב-7% לצרכן, מחיר החשמל ירד ב-5 השנים האחרונות ב-10%, והמחיר בישראל הוא מהנמוכים ביותר בין מדינות ה-OECD". כבל השיב על כך: "כל אחד בוחר את ה-OECD שלו". ד"ר אילת הוסיף כי "התפקיד שלנו לראות שמשק החשמל נשאר יציב. החוזה (עם "תמר") אושר על-ידי הממשלה וכל הרגולטורים". 

ד"ר אילת נשאל על-ידי כבל "האם המחיר שחברת החשמל משלמת היום הוא מחיר מופקע כן או לא?". אילת השיב כי "עובדתית, מחירי החשמל בישראל הם ברבע התחתון של העולם המערב,י וההחלטות שהתקבלו על-ידי קודמיי היו סבירות. זה לא מונע מאיתנו לשאוף להוריד יותר". אילת הוסיף כי "חברת החשמל צריכה לקבל את המחיר הכי טוב במשק, כי היא החברה הכי גדולה".

הפעילה החברתית אורלי בר-לב אמרה כי לפי דיווחי חברות הגז, עלות הפקה של הגז היום מגיעה ל-30 סנט ליחידת חום, והיא נמכרת תמורת 6.15 דולר, כלומר "רווח של 2,000%". בר-לב קראה לשר האוצר ולשר האנרגיה להטיל פיקוח על הגז ולהוריד את מחירו ל-1.5 דולר ליחידת חום. בר-לב אמרה כי גם במחיר כזה ההכנסה של היזמים תהיה פי 3 מהעלות השוטפת.

מהומה פרצה באולם לאחר שח"כ רועי פולקמן (כולנו) שאל את בר-לב: "אבל בכמה זה יוריד את מחיר החשמל?", ובר-לב האשימה את פולקמן כי הוא מונע מהרצון של ראש מפלגתו, משה כחלון, להגן על האינטרסים של קובי מימון, מהשותפים במאגר "תמר". פולקמן השיב לבר-לב כי "את באת לעשות פוליטיקה".

ח"כ פולקמן גם התעמת עם ח"כ מיכל בירן (המחנה ציוני), אחרי שהעיר על כך שראש המפלגה אבי גבאי עזב את הדיון מיד אחרי שסיים להשמיע את דבריו, וטען כי "מתווה הגז הוא הטריק היחיד של המחנה הציוני לכל המצוקות. אנחנו עובדים כל השנה לצמצם את יוקר המחיה ולא באים למסיבות עיתונאים". בירן השיבה לפולקמן: "אנחנו נבחרים על-ידי 60 אלף איש ולא מלקקים את ישבנו של אדם אחד".