ארה"ב החלה להוציא את כוחותיה מסוריה; "הבסנו את דאעש"

 (עדכון)טראמפ קיבל את ההחלטה למרות טענות שר ההגנה מאטיס שזו החלטה שגויה • הפנטגון טוען: הוצאת הכוחות תגביר את השפעת רוסיה ואיראן בסוריה • "זניחת הכוחות הכורדים תפגע במאמצי ארה"ב לרכוש אמונם של לוחמים מקומיים באפגניסטאן, תימן וסומליה" • "שגיאה מהסוג שאובמה היה עושה"

הנשיא טראמפ/  צילום: רויטרס Kevin Lamarque
הנשיא טראמפ/ צילום: רויטרס Kevin Lamarque

ארה"ב החלה להוציא את כוחותיה מסוריה לאחר שהנחילה תבוסה לדאעש - כך נאמר בהודעה של דוברת הבית הלבן, שרה סנדרס.

"התחלנו להחזיר את החיילים האמריקאים הביתה כחלק מהמעבר לשלב חדש במערכה (נגד דאעש)", נאמר בהודעה. "ארה"ב ובעלות בריתה מוכנות לחדש את הפעילות הצבאית בכל הרמות כדי להגן על האינטרסים האמריקאים אם יהיה צורך בכך".

ההודעה מדגישה, כי ארה"ב הנחילה תבוסה ל"ח'ליפות בשטח" של דאעש. כמה שעות קודם לכן דיווחו אמצעי תקשורת בארה"ב שדונלד טראמפ מתכנן להוציא את כל הכוחות האמריקאים בסוריה "מהר ככל האפשר", תוך התעלמות מהמלצת שר-ההגנה, ג'ים מאטיס, ובכירים בפנטגון שטוענים כי הוצאת הכוחות תגביר את השפעת איראן ורוסיה בסוריה.

טראמפ התחייב זה מכבר לשים קץ לקמפיין הצבאי האמריקאי נגד דאעש בסוריה והטיל ספק, בהתבטאויות פומביות, בתועלת של פעילויות צבאיות אמריקאיות מעבר לגבולות ארה"ב. הוא טוען, כי הפרי שמניבים מבצעים כאלה אינו מצדיק את עלותם הגבוהה.

כוחות אמריקאים וכורדים הנחיתו מהלומות כבדות על דאעש בסוריה ועקרו אותו מרוב מעוזיו במדינה, אך עדיין נותרו כיסי התנגדות והמאבק בארגון הטרור נמשך. לדברי אנליסטים, הוצאת הכוחות מסוריה מצביעה לא רק על קץ הלוחמה בדאעש בסוריה אלא גם סיכול תכניות של הממשל האמריקאי לנהל מערכה מתמשכת לייצוב אזורים שהיו בשליטת גורמים איסלמיים קיצוניים.

החלטת טראמפ עוררה ביקורת קשה בקונגרס, לרבות בקרב מחוקקים רפובליקאים מתומכיו של טראמפ. הסנאטור לינסי גרהאם, המקורב מאוד לנשיא, אמר הערב, כי הוצאת הכוחות היא "שגיאה מהסוג שאובמה נהג לעשות".

"נסיגה של ארה"ב בשלב זה תהיה ניצחון גדול לדאעש, בשאר אל אסד ורוסיה", אמר הסנטור. "אני חושש שההחלטה הזו תניב תוצאות הרסניות לאומה, למזה"ת ולעולם כולו. היא תגרום לכך שנתקשה לגייס שותפים במאבק נגד האיסלם הקיצוני. איראן וגורמים שליליים אחרים יראו בהחלטת טראמפ סימן לחולשה אמריקאית בעיצומו של המאבק לבלימת מגמות ההתפשטות האיראנית".

בשלב זה, המחוקק היחיד שהביע תמיכה בהוצאת הכוחות האמריקאים מסוריה הוא הסנטור ראנד פול, שמעכב לבדו את החוק להסדרת הסיוע האמריקאי לישראל ואת החוק נגד BDS.

החלטת טראמפ התקבלה בעקבות שיחתו עם נשיא טורקיה, רג' טאיפ ארדואן, בשבוע שעבר. בשיחה איים ארדואן לתקוף את הכוחות הכורדים בסוריה, בעלי ברית ותיקים של ארה"ב באזור. ארדואן מתנגד בתקיפות לשיתוף הפעולה רב השנים בין ארה"ב לכורדים וטוען כי הכוחות הכורדים הם ארגון טרור. אך ארה"ב רואה, או לפחות ראתה עד עתה, בכורדים שותפים יעילים במאבק נגד דאעש. בכל זאת, טראמפ טען, כי פלישה טורקית לסוריה תהווה איום על הכוחות האמריקאים במדינה.

על פי דיווח ב"ניו יורק טיימס", הפנטגון טרם אמר נואש וממשיך במאמצים לשכנע את טראמפ לחזור בו מהחלטתו. בכירים במשרד ההגנה טוענים, כי הוצאת הכוחות תהיה בגידה בכורדים. בסדרת פגישות ושיחות ועידה בימים שחלפו, ניסו שר ההגנה ובכירים אחרים בפנטגון להסביר לנשיא, כי המשמעות של שינוי חד כזה במדיניות האמריקאית היא להפקיר את סוריה להשפעה רוסית ואיראנית. יתר על כן, זניחת הכוחות הכורדים תפגיע במאמצי ארה"ב לרכוש את אמונם של לוחמים מקומיים במדינות שבהן יש לה עניין אסטרטגי כאפגניסטאן, תימן וסומליה.

על פי ה"טיימס", אחת האפשרויות שהעלו בכירי הפנטגון בשיחות עם טראמפ היתה להוציא את כוחות האמריקאים מסוריה בהדרגה, אך טראמפ מעדיף לשלוף את כל הכוחות משם בבת-אחת.

לאורך כל תקופת נשיאותו של טראמפ, היו שמועות בוושינגטון, שמאטיס, יחד עם שר-החוץ לשעבר, רקס טילרסון, וראש מטה הבית הלבן, ג'ון קלי, שעומד לפרוש בעוד כמה ימים, ראו את עצמם כ"מבוגרים" בממשל של ילד שמושל עם חובבנים. היו אפילו שמועות שהיתה ביניהם הבנה שלפחות אחד מהם יישאר בוושינגטון בכל זמן נתון כדי לסכל מהלך נשיאותי שעלול לפגוע בביטחון הלאומי של ארה"ב. השניים האחרונים כבר מחוץ לממשל ולא ברור כיצד יגיב מאטיס לנוכח התעלמות טראמפ מהמלצתו נגד הוצאת הכוחות.