הריבית בארה"ב עלתה ב-0.25%; שתי העלאות ריבית בלבד ב-2019

היו"ר פאואל מאותת על הפחתת קצב העלאות הריבית בשנה הבאה לשתי העלאות בלבד • מדובר בהודעת הריבית האחרונה לשנת 2018, במה שמסיים ארבע העלאות ריבית במהלך השנה

ג'רום פאואל, יו"ר הפד החדש / צילום: רויטרס
ג'רום פאואל, יו"ר הפד החדש / צילום: רויטרס

הבנק המרכזי של ארה"ב (פדרל ריזרב) העלה אמש את הריבית ב-0.25% לרמה של 2.5%. בתגובה, רשמו המניות האמריקאיות ותשואות האג"ח ירידה חדה. מדד S&P 500 איבד 1.54% מערכו ונפל לרמה הנמוכה ביותר מאז ספטמבר 2017. תשואת אג"ח ממשלת ארה"ב לעשר שנים ירדה ל-2.75%, הרמה הנמוכה ביותר מאז ראשית אפריל. המניות האמריקאיות צפויות לרשום את הירידה החדה ביותר שלהן בחודש דצמבר מאז 1931, כשהשפל הגדול היה בעיצומו.

הצעד הגיע לאחר שבועות של תנודתיות בשוק ודרישות מצדו של הנשיא דונלד טראמפ שהבנק יחדל להעלות את הריבית. יו"ר הפד, ג'רום פאוול, אמנם הנמיך את קצב העלאות הריבית בשנה הבאה, והבנק מאותת לשתי העלאות - לעומת שלוש שצפה בספטמבר. עם זאת, הבנק לא נסוג מתוכניתו לצמצם את תיק האג"ח המסיבי שצבר, והסוחרים חוששים שקובעי המדיניות עלולים לחנוק את הצמיחה הכלכלית.

במסיבת עיתונאים לאחר פרסום הודעת הריבית, אמר פאוול שהבנק המרכזי ימשיך לצמצם את מאזנו ב-50 מיליארד דולר מדי חודש. הוא הותיר פתוחה את האפשרות שנתונים חזקים נוספים יאלצו את הפד לבצע העלאות ריבית עד הנקודה שבה הן יתחילו לבלום את תאוצת הכלכלה.

פאוול לא נכנע למה שתיאר כ"התרככות" שנרשמה לאחרונה בצמיחה העולמית, להידוק התנאים הפיננסיים ולציפיות שקצב צמיחתה של כלכלת ארה"ב יואט בשנה הבאה. הוא אמר כי מכיוון שהאינפלציה צפויה להישאר ברמה נמוכה במקצת מיעד 2% של הפד, יכולים קובעי המדיניות "להתאזר בסבלנות".

ההודעה שיצאה לאחר פגישת הריבית האחרונה ל-2018 מכילה מסר ברור נוסף, שמשתקף גם בדבריו של פאוול: כלכלת ארה"ב ממשיכה לרשום ביצועים טובים וכבר אינה זקוקה לתמיכה מצדו של הפד בצורת שיעורי ריבית נמוכים מהנורמלי או בצורת מאזן מסיבי של הפד. "המדיניות אינה צריכה להיות מדיניות מרחיבה", אמר פאוול.

בהודעת הפד נאמר כי הסיכונים לכלכלה "מאוזנים פחות או יותר", וכי הפד "ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות הכלכליות והפיננסיות העולמיות ולאמוד את השלכותיהן על הצפי הכלכלי". הפד גם ביצע שינוי טכני צפוי, והעלה ב-20 נקודות בסיס את הריבית שהוא משלם על יתרות הבנקים, במטרה להגביר את שליטתו במדיניות הריבית ולשמור את הריבית בטווח היעד.

נפילות השערים לאחר העלאת ריבית הפד
 נפילות השערים לאחר העלאת ריבית הפד

יוליוס בר: צופים ריבית של 3.55% בסוף 2019

הכלכלן הראשי של בנק יוליוס בר, יאנווילאם אקט, ציין על רקע החלטת העלאת הריבית כי הפד נראה כפחות "יוני" ביחס לציפייה של השווקים הפיננסיים בהערכות מוקדמות. אקט הוסיף כי, "נתוני אינפלציה של פחות מ-2% לשנה עד האביב צפויים להניע את הפד לבצע הפסקה במסלול העלאת הריבית הרבעוני החל ממרץ הבא".

אסטרטג המטבע הראשי של יוליוס בר, דייויד קוהל, ציין כי התייחסויות הפד לאחר העלאת הריבית מרמזות על הגישה המתונה שלו להמשך העלאות הריבית. קוהל התייחס לתחזית של יוליוס בר להמשך העלאות הריבית ב-2019: "אנו חותכים את התחזית שלנו ב-5 נקודות בסיס ומעדכנים אותה לשיעור ריבית של 3.55% בסוף 2019". בהתייחסו לשווקים הפיננסיים ציין קוהל כי למרות הצפי לפחות העלאות ריבית במהלך 2019, השווקים עדיין לא מתמחרים באופן מלא את כל העלאות הריבית הצפויות.