הממשל בארה"ב מושבת שוב; "אמריקה נמצאת במצב של כאוס מתמיד"

ההשבתה השלישית בכהונת טראמפ • הנשיא: תיתכן השבתה ארוכה • פקידי ממשל: טראמפ בהלוך רוח של אדם מבודד בבונקר • מחוקק רפובליקאי לעובדי מדינה: "ידעתם לקראת מה אתם הולכים כשהחלטתם על קריירה בממשל" | פרשנות

טראמפ במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות ב־2016 / צילום: רויטרס - Mike Segar
טראמפ במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות ב־2016 / צילום: רויטרס - Mike Segar

החל בחצות (שבת, 7 בבוקר שעון ישראל) מושבת הממשל בארה"ב, בהעדר מימון תקציבי, בפעם השלישית מאז שדונלד טראמפ נכנס לבית הלבן.

שחקני המשנה הראשיים במיני-דרמה הזו - המחוקקים הדמוקרטים והרפובליקאים - הפנימו כבר מזמן לקח עתיק יומין: הציבור שונא השבתות; אף צד לא יוצא טוב מכיבוי אורות לאומי. אך טראמפ שמח להפגין שוב שהוא אינו פוליטיקאי רגיל, לפחות בשבוע שקדם לכיבוי האורות. הוא הכריז, שתיתכן השבתה ארוכה ושהוא גאה בכך ששיתוק הממשל הוא פרי יזמתו. אל דאגה, אני לא אאשים את הדמוקרטים; אני עצמי אוביל את המהלך, הוא אמר אז.

התיעוד בווידיאו של ההצהרה הזו זכה בחשיפה ויראלית. לא כל יום מודיע נשיא לאומה שהוא, במו ידיו, ישתק את ממשלו.

אבל אתמול (ו'), בהתקרב שעת האפס, נזכר הנשיא בנזק הפוליטי שכיבוי אורות לאומי עלול לגרום לו ומיהר להטיל על הדמוקרטים את האשם בהשבתה הצפויה. הצעד הזה נדון לכישלון. אפילו טראמפ, שהפך חוצפה לנשק אישי יעיל, יתקשה לסתור דברים שהוא עצמו אמר מול המצלמות. את פרי הבאושים של שיתוק הממשל יאכלו הוא והרפובליקאים.

הרקע להשבתה: סירובו של טראמפ לחתום על הצעת חוק התקציב מפני שלא כלול בו מימון בסך חמישה מיליארד דולר להקמת חומה לאורך הגבול בין מקסיקו לארה"ב. החומה הזו, כזכור, היא אחת מהבטחות מסע הבחירות שלו, הבטחה שזכתה בפופולריות רבה בקרב ה"בייס", התומכים השרופים של הנשיא. אבל טראמפ לא מזכיר בימים אלה את החלק השני של אותה הבטחה: מקסיקו תממן את הקמת החומה. קשה לשכוח את השאלה הרטורית שהוא נהג להשמיע בקול ניחר כמעט בכל עצרת בחירות: מי ישלם בעד החומה? והקהל היה עונה לו בצרחה אדירה: מקסיקו תשלם. זה כמובן לא יקרה ועתה מנסה טראמפ להטיל את עלות החומה על כתפי משלם המיסים האמריקאי. בעייתו היא שהדמוקרטים, ואפילו כמה רפובליקאים, לא נותנים לו.

שני בתי הקונגרס אישרו הצעת חוק תקציב ללא סעיף למימון החומה לאחר שהנשיא רמז, כי יהיה מוכן לחתום עליה. אבל טראמפ חזר בו ברגע האחרון בלחץ של גורמים ימניים קיצוניים, שטענו כי הוא אינו מפגין את נחישות ההחלטה שצריכה לאפיין מנהיג עם אג'נדה לאומנית. חלקם קיבלו במה, כרגיל, בפוקס ניוז, ערוץ החדשות הפופולרי ביותר בבית הלבן.

שדרי הימין ידעו היטב כיצד לפגוע באגו הפריך של הנשיא וכיצד להוביל אותו למחוזות הלאומנות המתלהמת. "נשיא ללא ביצים במדינה ללא חומה", הכריזה עליו אן קולטר, הכוהנת הגדולהשל הלאומנים הלבנים. "טראמפ מקבל אפס והדמוקרטים מקבלים הכל", עקץ שדר הרדיו הפופולרי ראש לימבו. טראמפ התקפל כצפוי. נכונותו לקבל את המציאות ולמנוע השבתה נהפכה כמעט בין לילה להתרסה ולשאיפה יוקדת לשתק את ממשלו. לו טראמפ היה יודע עברית הוא היה בוודאי מכריז: "אני לא פראייר של אף אחד".

אבל את התנהלותו התזזיתית של טראמפ צריך לבחון גם מזווית נוספת: ממשלו נמצא עתה בנקודת שפל והנשיא אינו מסוגל לצאת מהבוץ. הוא הופתע מהביקורות שהטיחו בו מחוקקים רפובליקאים בגין החלטתו להוציא את הכוחות האמריקאים מסוריה ומסטירת הלחי הפומבית שספג משר-ההגנה שלו, ג'ים מאטיס, שהודיע על התפטרותו במחאה על ההתקפלות. ברקע: התבוסה הקשה שספגו הרפובליקאים בבחירות לקונגרס והירידות בבורסה. הנשיא הגיב כמו חיה פצועה שנקלעה למצוקה: הוא מנסה לנשוך ולשרוט בכל צורה אפשרית. ואין נשיכה מכאיבה יותר מכיבוי אורות לאומי.

בית-הנבחרים, בשליטת הרפובליקאים, אמנם העביר ביום ד' בערב הצעת חוק תקציב חדשה, שכוללת מימון לחומה, אך הצעת חוק זה לא הצליחה לעבור את רף הסנט מפני שלאישורה שם יש צורך ברוב של 60 מחוקקים. לרפובליקאים יש רוב של 51. היכן ימצא הנשיא תשעה סנטורים נוספים? אפילו דמוקרט אחד לא היה מוכן לערוק למחנה הרפובליקאי.

וכך, מוצאים הבוקר אזרחי ארה"ב את ארצם עם ממשל משותק. אמנם, בניגוד להשבתות קודמות, מדובר הפעם על השבתה חלקית: רק כ-25% מהמשרדים והסוכנויות של הממשל יושפעו. בכל זאת, מאות אלפי עובדים יוצאו לחופשה ללא תשלום או יידרשו לעבוד ללא שכר בדיוק בתקופת החגים - חג המולד וראש השנה האזרחית. ציר רפובליקאי, מהמחנה הימני הקיצוני , לא התרגש. בפנותו לעובדים שיושבתו הוא אמר: "ידעתם לקראת מה אתם הולכים שכהחלטתם לעשת קריירה במגזר הממשלתי".

פקידי ממשל, שמצוטטים הבוקר ב"וושינגטון פוסט", אמרו כי טראמפ שרוי עתה בהלוך רוח של "אדם מבודד בבונקר". הוא "נכנס לסחרור, מתנהג באופן בלתי רציונלי והתחרפן לגמרי לנוכח ביקורות נגדו בתקשורת", הם אומרים.

תיאורים כאלה, יחד עם התפטרות שר-ההגנה, ההתקפלות מסוריה בניגוד להמלצות הדרגים המקצועיים והנפילות הגדולות בבורסה - כל אלה תורמים למצב רוח לאומי מחורבן ערב חג המולד. ליאון פאנטה, לשכבר ראש CIA, שר ההגנה, וראש מטה הבית הלבן בממשלים של נשיאים דמוקרטים אמר אמש: "הארץ הזו נמצאת עתה במצב של כאוס מתמיד. ייתכן שזה משביע את רצונו של טראמפ לזכות בתשומת לב, אבל אמריקה כולה סובלת".