השינוי באוויר: התהליכים בכלכלה העולמית מצביעים על האטה ב-2019

2018 הייתה, ככל הנראה, שנת שיא של צמיחה, מלאת השלכות חיוביות לכלכלת ארה"ב • אבל כל זה עומד להשתנות: ככל שאנו נעים לתוך 2019, אנו רואים האטה בצמיחה • כיצד יש לנהל את ההשקעות נוכח השינויים בשווקים? ניתוח אסטרטגי של חברת ניהול ההשקעות הבינלאומית נטיקסיס

ג'רום פאואל, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: רויטרס סMary Calvert
ג'רום פאואל, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: רויטרס סMary Calvert

הסביבה הכלכלית הבינלאומית ממשיכה להראות סימנים של האטה טבעית - מרמות צמיחה גבוהות במיוחד בקצה העליון של 17-18 נקודות לרמות בנות קיימא. עם זאת, אנחנו עדיין לא סבורים כי ההאטה הזו תהפוך למיתון.

למרות זאת, אנו רואים כמה שינויים משמעותיים בנוף הכלכלי. כיצד משתנה החזון שלנו בנוגע לניהול השקעות בינלאומיות?

צמיחה

ברוב מקרי ההתאוששות וההתרחבות שלאחר המשבר הכלכלי העולמי, הצמיחה הייתה חיובית אך אטית. בדרך כלל, התחזית שלנו עבור כל אחת מהשנים האחרונות הייתה שהצמיחה תהיה קבועה עם נטייה קלה כלפי מעלה. שנת 2018 הייתה, ככל הנראה, תקופת שיא של צמיחה, מלאת השלכות חיוביות בארה"ב בעקבות הקיצוץ במס ועסקת התקציב הרחבה.

אבל כל זה עומד להשתנות: ככל שאנו נעים לתוך 2019, אנו רואים האטה בצמיחה. בדומה לשנים קודמות, הכיוון עדיין זהה, כלפי מעלה - אבל קצב השינוי אטי יותר.

שערי הריבית

כמו רבים אחרים, גם אנו צופים תשואות גבוהות יותר ממשרד האוצר האמריקאי. העלייה המחזורית בריביות לא התממשה עד בחירות הנשיא טראמפ בנובמבר. עם זאת, כלכלה מתחזקת בשילוב עם המדיניות הרחבה של טראמפ, הביאה לתנודתיות מעלה של הריבית בשנים 2017-2018.

לאחר שהגענו לשיא הביניים בצמיחה העולמית בתחילת שנה זו, אנו מעריכים כי שיעורי הריבית צפויים לרדת או להשתנות בטווח מסוים. המניעים העיקריים של השקפה זו כוללים האטה בצמיחה העולמית, שתפעיל לחץ להורדת הריבית הריאלית, בעוד מחירי נפט נמוכים יפחיתו את הציפיות לאינפלציה.

אף שאיננו סבורים שהריביות ייפלו בבת אחת, לראשונה זה שנים רבות, אנו לא רואים סיכון גדול לאיגרות חוב, כתוצאה מקפיצה בתשואות.

הדולר האמריקאי

עם הפרשי ריבית עולה ופד אגרסיבי יותר, הבענו השקפה שורית בדרך כלל על הדולר במהלך חמש השנים האחרונות. רוב הזמן, צפינו את הנולד.

כיום, עם הצמיחה המואטת בארה"ב, ובעוד ג'רום פאואל והפד נשמעים שמרניים יותר, נראה כי רווחי הדולר של ארה"ב פחות בטוחים. כמו הריבית, אנחנו לא רואים את הדולר צולל. סביר יותר שיהיה גם קשר לזמן, בעוד השווקים מחכים לראות את מי פועל מאחורי הקלעים מהר יותר, פאואל או מריו דראגי?

אז מה השינוי הגדול? לראשונה זה חמש שנים, אנחנו לא שוריים על הדולר.

הפדרל ריזרב

מאז היווסדו של "מתווה הנקודות" של הפדרל ריזרב, התחלנו לראות את ההבדלים בין תוואי הריבית הצפוי של הפד לבין הנתיב הצפוי של השוק, כפי שנלקח מעתודות הפד.

כיום, יש עדיין פער גדול בין ציפיות השוק לעומת מתווה הנקודות של הפד. במלים אחרות, בשלוש השנים האחרונות השוק נאלץ להדביק את השקפת הפד. ב-2019, אנחנו חושבים שהפד ייאלץ להתקרב אל השקפת השוק.

תנודתיות

זה כמה שנים המדיניות הכלכלית יוצאת הדופן, בשילוב עם צמיחה משמעותית ברווחים, דיכאה באופן מלאכותי את תנודתיות ההון, כששנת 2017 היתה אחת השנים הפחות תנודתיות בהיסטוריה. בסביבה זו, התחזיות השנתיות שלנו קראו בעקביות להפגת החששות ולחזרה לרמות תנודתיות גבוהות יותר.

ככל שאנו נעים אל תוך 2019, אנו מאמינים כי התנודתיות של החודשים פברואר ואוקטובר השנה הגדירו רף גבוה יותר - שמשקף במידה רבה את חוסר הוודאות בשוק הנע קדימה.

נוסף על כך, אנו חושדים כי השוק סובל מעט מעייפות בשל סיכונים גיאופוליטיים. בעוד המשקיעים הושפעו מהודעות טוויטר, שינויי תעריפים, פופוליזם ושביתות ממשלתיות, אנו מאמינים כי האירועים האלה מתחילים לאבד את השפעתם.

אמנם יש הרבה מקום לתנודתיות גבוהה יותר, במיוחד אם המשק ייכשל יותר משאנו מצפים או משהפד צופה, אבל לראשונה זה כמה שנים, איננו צופים עלייה דרמטית ברמות התנודתיות בשוק הנע קדימה.

■ הכותב הוא אסטרטג שוק ראשי של חברת ניהול ההשקעות הבינלאומית Natixis Investment Managers . הכותב ו/או חברות קשורות עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים לרבות אלו שהוזכרו בכתבה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם