בחירות מתוך "אחריות תקציבית"? באוצר עוד לא יודעים מה בכלל יהיה התקציב לשנת 2019

סביר להניח שבאוצר התגלגלו מצחוק למקרא ההודעה כי פיזור הכנסת נעשה מטעמי "אחריות תקציבית" • כי ממש ברגעים אלה, שבעה ימים לפני תחילת 2019, אין באוצר אפילו מסגרת תקציבית אחת מעודכנת ומוסכמת לשנה הקרובה • פרשנות

משה כחלון. הרווח כולו שלו / צילום: ארז דולב
משה כחלון. הרווח כולו שלו / צילום: ארז דולב

"מתוך אחריות תקציבית ולאומית החליטו ראשי מפלגות הקואליציה, בהסכמה ופה אחד, לפזר את הכנסת וללכת לבחירות חדשות בתחילת אפריל". מעניין אם מישהו באוצר היה מנחש שהאחריות התקציבית היא-היא תהיה הנימוק הרשמי הראשון במעלה לפיזור הכנסת והקדמת הבחירות. עוד לפני האחריות לגורל הלאום חשבו ראשי מפלגות הקואליציה על האחריות לגורל המסגרות הפיסקאליות. סביר יותר להניח שבאוצר התגלגלו מצחוק למקרא ההודעה. כי ממש ברגעים אלה, שבעה ימים לפני תחילת 2019, אין באוצר אפילו מסגרת תקציבית אחת מעודכנת ומוסכמת לשנה הקרובה. מה צפויות להיות הכנסות המדינה? מה יהיו הוצאותיה? מהו יעד הגירעון? אולי לראשי מפלגות הקואליציה יש תשובה.

ההודעה על הקדמת הבחירות תפסה היום את צמרת האוצר בעיצומם של דיונים על תקציב 2019. התקציב עצמו אושר כבר לפני שנה אבל כמה דברים שהתרחשו מאז הפכו את התכנון המקורי לקצת פחות רלוונטי. קחו למשל, תוספת של כמעט מיליארד שקל לשכר השוטרים, או הגדלת תקציב הביטחון שנתניהו רוצה כל-כך, או האובדן המסתמן של הכנסות במיליארדים ממכירת אגרות חוב ממשלתיות שהביטוח הלאומי החליט להפסיק לרכוש או - וזה אחרון חביב להפעם - הוויתור של המדינה על הכנסות בהיקף 200-300 מיליון שקל מבלו על הפחם - שהובטח רק לפני שבוע על-ידי שר האוצר לרגל הורדת התייקרות תעריפי החשמל. לכל אלה, מיותר לציין, אין עדיין מקור תקציבי ברור.

הבסיס לכל הדיונים על תקציב 2019 הוא תחזית מעודכנת להכנסות המדינה ממסים. בהוצאות הממשלה עוד שולטת - או אמורה לשלוט - אבל ההכנסות הן בחלקן מחוץ לשליטתה. הבוקר הייתה אמורה להיות מוצגת תחזית הכנסות מעודכנת ל-2019 - אבל התחזית לא פורסמה בינתיים לציבור כי הדיונים עליה נמשכים. לפי כל התחזיות שנת 2019 תתחיל בעוד שבעה ימים - ובאוצר עדיין לא מסוגלים לומר מה ההכנסות הצפויות למדינה בשנה הקרובה. לא מסוגלים? יותר מדויק לומר לא רוצים. הנהלת האוצר בראשות המנכ"ל שי באב"ד סרבה עד היום לקבל את התחזיות שהציג לה הכלכלן לב דרוקר ואנחנו יכולים רק להניח שהסיבה לכך הייתה התמונה המכוערת שנשקפה בהן. דרוקר נשלח בכל פעם למקצה שיפורים, אבל דרוקר הוא כלכלן, לא מנתח פלסטי.

הקדמת הבחירות הן חדשות מצוינות בעיקר לשר האוצר משה כחלון שיצליח כנראה לסיים קדנציה עם נתונים כלכליים סבירים. האוצר יצטרך להישאר כנראה על הבור התקציבי והבלאגן של 2019 שמסתמנת יותר ויותר כשנה קשה, שלא לומר מפחידה. החדשות הטובות הן שמכחלון, מהאוצר וגם מאיתנו בעצם, נחסכו כמעט שני מושבים מלאים של הכנסת שבמהלכן היו עשויות להתקבל החלטות שהיו גורמות נזקים עצומים למשק, שנמצא היום בנקודה הכי פגיעה שלו מאז 2011.