יו"ר ההסתדרות: "לא נאפשר הלאמת רשת הסיבים האופטיים של בזק"

בשיחה שקיים יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן עם "גלובס", הוא תקף את כוונת משרד התקשורת להלאים את רשת הסיבים האופטיים של בזק, שעדיין לא הוכנסה לשימוש • "משרד התקשורת רוצה פרישת סיבים אופטיים במרכז הארץ בלבד. הלאמה תביא לפגיעה בעובדים ולפיטורים"

אבי ניסנקורן / צילום: שלומי יוסף
אבי ניסנקורן / צילום: שלומי יוסף

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן מתייצב לצד חברת בזק וטוען שההסתדרות תתנגד באופן נחרץ להלאמת רשת הסיבים האופטיים שלה - כך אמר ניסנקורן בשיחה עם "גלובס". דבריו נאמרו בהמשך לעיקרי הדברים שפרסם בשבוע שעבר מנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן, במסגרת קול קורא לקידום פרישת סיבים אופטיים של המשרד. במסמך עלתה בין היתר האפשרות שמשרד התקשורת יפקיע מבזק את רשת הסיבים האופטיים שלה, מאחר שבזק בוחרת בינתיים שלא להכניס אותה לשימוש.

לדבריו של ניסנקורן, ההסתדרות לא תוכל להסכים להלאמת הרשת של בזק מפני שמהלך כזה יוביל בהכרח לפיטורי עובדים רבים בחברה. הוא הוסיף כי פרישה אוניברסלית של סיבים אופטיים בכל רחבי ישראל היא בהחלט מטרה חשובה שהוא תומך בה, במסגרת תנאים כלכליים הוגנים. "המסמך מלמד שמשרד התקשורת רוצה פרישת סיבים אופטיים במרכז הארץ בלבד. מי בדיוק יפרוש סיבים בפריפריה? צריך מודל כלכלי עבור זה", אמר יו"ר ההסתדרות.

בנוסף, ניסנקורן העניק גיבוי לעובדי בזק וביקר בחריפות את המדיניות שמוביל המשרד. "מי יעשה את העבודה אם לא עובדי בזק? איפה שאין כדאיות כלכלית אף אחד לא יפרוש, ולכן מהלך כזה יגרור פגיעה בעובדי בזק. במקום שיתנו להם עבודה, לוקחים מהם עבודה. הגישה של המשרד נובעת מפחד כאוטי מן העבר, אבל חייבים לתת לבזק מודל כלכלי סביר שיהיה כדאי לה להשקיע. אנחנו לא נסכים להלאמה שתביא לפגיעה בעובדים ולפיטורים", אמר.

כללים נוקשים לבזק, הקלות להוט: מה כולל ה-’קול קורא’ של משרד התקשורת לפרישת הסיבים האופטיים
 כללים נוקשים לבזק, הקלות להוט: מה כולל ה-’קול קורא’ של משרד התקשורת לפרישת הסיבים האופטיים

יו"ר ההסתדרות הוסיף כי הוא שוחח על הנושא עם אנשי אגף התקציבים ואמר להם שאין מודל כלכלי לפרויקט בתנאים שקבע משרד התקשורת. "מישהו זורק אבן לבאר, ולך תתמודד עם הכאוס שנוצר. אני בעד פרישה אוניברסלית כאיש חברתי, אבל צריך להיכנס ולראות איך עושים את זה. מי יפרוש בפריפריה אם לא בזק? אף אחד לא יסכים".

עוד הוא ציין כי טרם שוחח עם משרד התקשורת בנוגע לסוגיה, אך בכוונתו לעשות זאת בהקדם. נכון להיום, בזק השלימה פרישה של סיבים אופטיים בכ-60% משטח ישראל. ניסנקורן אמר שמאחר שמדובר בפרויקט רחב היקף, להלאמה שלו יש עלות כלכלית גבוהה. עוד אמר כי הלאמה בשלב זה תפגע בסיכויים להשלים פרישה אוניברסלית. "מה יעשו עם ה-40% הנותרים שצריך להשלים את הפרישה? בזק היא קבלן הביצוע היחיד במדינה שמסוגל לעשות את זה".

המסמך שפורסם בשבוע שעבר נועד לייצר שיח סביב פרישת סיבים אופטיים במדינת ישראל. המסמך משקף תפיסת מדיניות שנויה במחלוקת, אך לדברי גורמים במשרד מדובר בנייר שהוא בגדר מצע לשיחה ואינו מהווה מסמך מדיניות סופי.

מה עוד יש במסמך? המסמך קובע גם שמדיניות השוק הסיטונאי תמשיך ותיושם גם בפרויקט הסיבים האופטיים. מדובר במדיניות אגרסיבית מאוד שמדכאת את התמריץ של המפעילים השונים לפרוש סיבים אופטיים ולהתחרות בתשתית של בזק. בנוסף, קבע המשרד שהוט תהיה פטורה מחובת השירות האוניברסלית בפרישת סיבים - מה שמותיר רק את בזק עם חובה זו. יתר על כן, המשרד דורש כי בזק תודיע לו מראש היכן מתכוונת לפרוש תשתיות, וזאת על מנת לאפשר למתחרותיה לדעת על כך מראש.