ניסיון ההרגעה של סטיבן מנוצ'ין לא מנע מהדאו ג'ונס לקבוע שיא שלילי של 100 שנה

מדד הדאו ג'ונס נפל אתמול בכ-3% ובכך שבר את שיא הירידה היומית ערב חג המולד, שרשם בדיוק לפני 100 שנה • שר האוצר האמריקאי טען שווידא עם מנכ"לי ששת הבנקים הגדולים בארה"ב כי יש להם יכולת מספיקה למתן הלוואות, אבל הודעתו השיגה את האפקט ההפוך, כשמניות הבנקים נפלו יחד עם רוב הנכסים אתמול בוול סטריט

סטיבן מנוצ'ין, שר האוצר האמריקאי / צילום: רויטרס
סטיבן מנוצ'ין, שר האוצר האמריקאי / צילום: רויטרס

המימושים בשוק המניות האמריקאי נמשכו גם אתמול (ב'), שהיה יום מסחר מקוצר לרגל חג המולד. עוד 650 נקודות נמחקו ממדד דאו ג'ונס, למרות ששר האוצר בממשל טראמפ, סטיבן מנוצ'ין, ניסה להרגיע את עצבי משקיעים.

אחרי השבוע שעבר, שהיה הגרוע ביותר בשוק המניות מאז המשבר הפיננסי של 2008, מדדי דאו ג'ונס , 500 S&P  ונאסד"ק  ירדו זה יום מסחר רביעי ברציפות, כשהמשקיעים המשיכו לחשוב על עליית שערי הריבית, ההאטה בכלכלה האמריקאית והשבתת הממשל החלקית היזומה שתימשך כנראה לתוך ינואר.

הירידה של 2.9% בדאו במסחר המקוצר אתמול לפני חג המולד שחל היום, הייתה הביצוע הגרוע ביותר של המדד ערב חג מולד מאז שנת 1918 - כלומר, שיא שלילי של 100 שנים ביום המסחר הזה.

כשהמימושים לא הראו סימן של הקלה או היחלשות, שר האוצר מנוצ'ין ניסה להרגיע את המשקיעים, באומרו שהוא שוחח עם כל אחד ממנכ"לי ששת הבנקים הגדולים ביותר בארה"ב כדי לוודא שיש להם די יכולת להעניק הלוואות. אבל ייתכן שלמאמץ הפומבי הזה של מנוצ'ין היה אפקט הפוך, אמרו אנליסטים, מפני שמניות הבנקים נפלו יחד עם רוב הנכסים האחרים אתמול.

"עברנו בעבר מצבים שבהם היה נורמלי ששר האוצר יקיים תקשורת עם המגזר הפרטי", אמרה קווינזי קרוסבי, אסטרטגית שוק ראשית בחברת קרנות פרודנשל פייננשל, שכיהנה בעברה גם ככלכלנית בממשל. "אבל המסר הגיע לעיתונים והעיד שהממשל מודאג מאוד מהמצב". קרוסבי הוסיפה שכאשר המשקיעים מתמודדים עם כל כך הרבה דאגות, "זה כמעט כמו כוח כבידה שמושך אליו את השוק לרמה נמוכה יותר עד שהוא ישיג רצפה".

פאואל איבד את הטאץ'?

לאווירה המתוחה בשוק הוסיפו דיווחים מסוף השבוע לפיהם הנשיא דונלד טראמפ, שזועם על המדיניות המוניטרית, שקל לפטר את יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאואל - מהלך שהיה כנראה מגביר את הפאניקה בשווקים ומעורר שאלות לגבי מעורבות פוליטית בבנק המרכזי שחדל להיות עצמאי, להערכת אנליסטים.

אנשי הבית הלבן, ביניהם שר האוצר מנוצ'ין, ניסו להרגיע את החששות הללו, באומרם שלנשיא אין הסמכות להדיח את פאואל מתפקידו. אבל טראמפ קלקל את המאמצים הללו אתמול בציוץ טוויטר שלו, לפיו הפד הוא הבעיה היחידה של הכלכלה. הוא השווה את הבנק המרכזי ל"שחקן גולף שלא יכול לקלוע לגומה מפני שהוא איבד 'את הטאץ' שלו". דאו ג'ונס, שנסחר באותו רגע מעל לרמת השפל יומית שלו, חזר לרדת בעקבות הציוץ ביש המזל הזה.

גם מחזורי המסחר הדלילים של ערב החג לא תרמו לשיפור המצב, כי הם מגדילים בדרך כלל את תנודות המחירים. שולחנות מסחר רבים בוול סטריט אינם מאוישים בשבוע האחרון של השנה, והמסחר מקוצר לפני חג המולד, כשהיום (ג') כמובן לא יהיה מסחר.

מדד דאו ג'ונס איבד אתמול 653.17 נקודות או 2.9% לרמה של 21,792.20 נקודות, וזו הירידה הכבדה ביותר שלו בארבעה ימים רצופים מאז 2015. מדד 500 S&P ירד ב-65.52 נקודות או 2.7% ל-2,351.10 נקודות. זו ירידה של 19.5% מהשיא של המדד באוגוסט, כלומר הוא במרחק של חצי אחוז מטריטוריה דובית (ירידה של 20% מהשיא האחרון). מדד נאסד"ק איבד 140.08 או 2.2% ל-6,192.92, אחרי שגלש לטריטוריה דובית כבר ביום ו' שעבר.

כל 11 מגזרי מדד 500 S&P איבדו אתמול גובה, מנכסים מסוכנים כמו מניות חברות הייטק מהירות צמיחה, עד לפינות הבטוחות ביותר כביכול - כמו מניות תשתיות מים וחשמל שמשלמות דיבידנדים.

"המצב הבסיסי לא השתנה בהרבה"

מניות הבנקים ירדו בדרך כלל בעקבות דברי מנוצ'ין. מדד KBW של הבנקים הגדולים ביותר ירד ב-2.1%, ובכלל בחודש האחרון איבד 20%, שיא חודשי שלילי מאז 2009. 

גם המשך הירידה במחיר הנפט פגע במניות. מחיר הנפט הגולמי האמריקאי (מטקסס) ירד ביותר מ-4% ל-43.71 דולר לחבית. במקביל ירדו ב-4% מניות חברות אנרגיה במדד 500 S&P.

חלק מהמשקיעים נשארו אופטימיים לגבי הצמיחה הכלכלית בארה"ב בשנה הבאה, למרות שהפדרל ריזרב התעלם בהודעותיו מקריאותיו של הנשיא טראמפ להקלה מוניטרית והעלה שוב את הריבית, בפעם הרביעית השנה, לפני שבוע.

"אנשים מתאמצים להביט אל מעבר לפעולות המיידיות של הפד", אמר רובין קרזוול, מנכ"ל בחברת ההשקעות פיידן אנד ריגאל. "עבור אלו שהגישה שלהם היא לטווח הארוך, והם פחות ממוקדים בצרכי המאזן היומיומי שלהם או בהלימת ההון הרגולטורית, המצב הבסיסי לא השתנה בהרבה", הוא הוסיף.