שומר הסף החדש שאחראי על הפנסיה של כולנו

משה ברקת יהיה האחראי על רשת הביטחון הסוציאלית-פיננסית העיקרית של הציבור, בתפקידו כממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון • עם 1.7 טריליון שקל בידיים שלו, ורזומה כרגולטור אבל גם במגזר הפרטי, הוא מתכוון לשחרר מעט את החבל שהידקה קודמתו בתפקיד דורית סלינגר • אנשי השנה של "גלובס"

משה ברקת / צילום: תמר מצפי
משה ברקת / צילום: תמר מצפי

ד"ר משה ברקת נכלל ברשימת אנשי השנה של "גלובס" עדיין לא בגלל החלטה או מהלך שלו, כי אם בגלל החלטה של שר האוצר משה כחלון שמינה אותו לאחד התפקידים החשובים ביותר עבור החיסכון הכלכלי של הציבור בישראל. ברקת, לשעבר בכיר ברשות ניירות ערך ובגופים פרטיים ובראשם קבוצת האחזקות של יצחק תשובה, מונה באוקטובר האחרון לתפקיד הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ובמסגרת זו הוא האחראי, בהא הידיעה, על 1.7 טריליון שקל כספי ציבור, וזאת לחמש השנים הקרובות - אז יסיים את כהונתו.

לפי שעה ברקת נתן רק הצצות לגבי האני מאמין שלו כממונה, אך כבר עכשיו ברור שמדובר במישהו שונה בתפיסותיו מזו שקדמה לו, דורית סלינגר, שהאמינה בהתערבות ישירה במיקרו של הענף תוך ניסיון לשנות את מבנה השוק במאקרו, בצעדים חריפים למדי. ברקת, מנגד, נראה כמי שמתכוון לתת לשוק יצירתיות בקסטומיזציה (במקום פוליסות ותקנונים אחידים), חבל ניהולי חופשי מבעבר (למשל, שלמה אליהו רשאי לפקח באופן חריג על הנהלת חברת הביטוח שלו), לשנות את אופי ההתקשרות של סוכני ביטוח עם לקוחותיהם (לבטל את עמלות ההיקף, שהובילו במקרים רבים להסטת כספי לקוחות לפי אינטרס שאינו של הלקוח), ועוד.

מדוע כל זה רלבנטי לציבור? רשות שוק ההון אחראית על ההסדרה והפיקוח של שוקי הפנסיה, הגמל וההשתלמות, והביטוח - וכל אלו כידוע אחראים על ניהול כספי החסכונות והביטוחים של הישראלים, מה שמהווה את רשת הביטחון הסוציאלית-פיננסית המשמעותית ביותר של הציבור בישראל, אפילו יותר מאשר ביטוח לאומי.

ברקת הגיע לתפקידו הנוכחי לאחר קריירה ששילבה עשייה רגולטורית ועסקית. הוא נתפס כמבוגר אחראי גם מצד הגופים עליהם הוא מפקח, שמבינים כי הוא יודע "איך דברים נראים גם מהצד המפוקח". לאורך השנים ברקת כיהן בשורת תפקידים בכירים בקבוצת דלק ובעסקים פרטיים שבשליטת יצחק תשובה, ובמסגרת זו אף כיהן כיו"ר קבוצת הביטוח הפניקס, כשהוא גם ייעץ לחברת הליסינג אלבר, שבשליטת איש העסקים אלי אלעזרא, שבין היתר מחזיק בהכשרה ביטוח. הוא היה דירקטור בקבוצת הרכב קרסו, שותף באודם פיננסים, לצד דודו זקן לשעבר המפקח על הבנקים בבנק ישראל, ושימש יועץ מיוחד לבנק ההשקעות האמריקאי ג'פריס (Jefferies) ומרצה באוניברסיטת תל אביב ובמכללת נתניה.

בין היתר ברקת הבהיר כבר, כי מבחינתו "יש שני מוטיבים מרכזיים שקבעתי לעצמי כהצהרת כוונות, אם תרצו, לתפקידי ברשות. המסר הפשוט שלי, למנהלים שלי ולעובדים ברשות, אבל גם לסוכנים, לחברות לכולם: היו מקצוענים והיו אנושיים". מה זה אומר ומה הוא יביא עמו לתפקיד שרלבנטי לגבי כל הישראלים? ימים יגידו. בינתיים הוא גם נכווה מהחלטה אחת שלו, להחליף את הנהגת שלו בנהג בגלל הנימוק ש'מישהו עלול להעליל עלי', אך זה כבר מאחוריו.