הופקדה תוכנית רכס לבן ל-5250 יחידות דיור בהרי ירושלים

בחברה להגנת הטבע זועמים על הפקדת התוכנית שתביא להרס שטחים פתוחים בעוד בבירה קיימות עתודות לבנייה שטרם נוצלו • הוועדה המחוזית בתגובה: "אנחנו מגינים על השטחים הפתוחים בחירוף נפש"

רכס לבן /  צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע
רכס לבן / צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז ירושלים, הפקידה אתמול להתנגדויות הציבור, את תוכנית רכס לבן בהרי ירושלים. על פי התוכנית השנויה במחלוקת, ישונה יעוד קרקע בת 840 דונם במורדות רכס לבן בהרי ירושלים, מחקלאות, שטחים ציבוריים פתוחים ושמורת יער, ליעוד מגורים, תעסוקה ומסחר. על הקרקע תוקם שכונת מגורים בת 5,250 יחידות דיור ועוד 300 חדרי מלון, שטחי תעסוקה, מסחר, חניות, תחנת דלק ושימושים נוספים. החלטה להפקיד את התכנית, ניתנה כבר באוגוסט האחרון, וכעת פורסמה ההפקדה להתנגדויות, שניתן להגיש לתוכנית במהלך החודשיים הקרובים.

התוכנית ממוקמת כאמור, בדרום מערב הבירה, בין המושבים אורה ועמינדב לבין שכונת קרית מנחם בירושלים. כיום האזור מיוער בחורשות שניטעו על ידי הקרן הקיימת לישראל והוא שייך מוניציפלית בחלקו לעיר ירושלים ובחלקו האחר למועצה אזורית מטה יהודה. המחלוקת סביב הבנייה ברכס לבן נסובה בעיקר בשל המיקום בעל הרגישות הסביבתית הגבוהה והבנייה בשטחים פתוחים, ומנגד העמדה של מינהל התכנון על המענה שיש לתת למחסור החמור בדירות בירושלים שצפוי להחמיר בעשורים הקרובים.

בחברה להגנת הטבע, המנהלת מאבק ממושך בתוכנית, הגיבו בזעם על הפקדתה ועל הנימוקים המצדיקים את הבנייה ברכס לבן: "השטחים הפתוחים שבהרי ירושלים, הם נכס אקולוגי, תרבותי וחברתי, לתושבי ירושלים והמרחב כולו. בנייה ברכס לבן, תפגע בעיר ירושלים, בשכונותיה ובשטחי הפנאי והנופש של תושביה. הסיסמאות - 'אין שטחים לבנייה בעיר', הם אגדה אורבנית ולא יותר מזה. המאגר המצטבר של עתודות המגורים בעיר, עד שנת 2040, עומד על עשרות אלפי יחידות דיור, בנות מימוש. לכן, יש לפעול לחיזוק העיר פנימה ובנייה בשכונות הקיימות, ולא לפרוץ את גבולות העיר החוצה, אל עבר השטחים הפתוחים - צעד מיותר, שיגרום נזק גדול הרבה יותר מתועלת".

בוועדה המחוזת לתכנון ובנייה ירושלים מסור בתגובה לטענות כי "התוכנית הופקדה אתמול להתנגדויות הציבור וכמקובל בכל תוכנית, הוועדה תדון, תשמע ותכריע בכל התנגדות שתוגש. יודגש כי השמירה על השטחים הפתוחים לא פחות חשובה לנו מלחברה להגנת הטבע ואנחנו מגנים עליהם בחירוף נפש. יחד עם זאת, שטחי הפיתוח בתוך ירושלים לא מספיקים לענות על הצורך במגורים בשנים הקרובות, וכוועדה אנו נדרשים לעשות את האיזון בין צרכי הפיתוח לבין השטחים הפתוחים. נזכיר כי כמחצית מיחידות הדיור בתוכנית עתידות לשמש כקרקע משלימה, אשר תאפשר את תהליך ההתחדשות של השכונות הוותיקות קריית מנחם וקריית יובל, והבנייה תמשיך את רצף הבינוי הקיים, זאת על מנת למזער את הבנייה בשטחים הפתוחים. כמו כן, מדובר בתוכנית בעלת אוריינטציה מובהקת של עירוניות וקיימות והיא כוללת עירוב שימושים וחניון חנה וסע על ציר הרכבת הקלה שיעבור בתחום התוכנית.

טרם קביעת גבולות התכנית בוצעה בדיקה סביבתית מקיפה על ידי צוות בין-משרדי, אשר הוביל פרויקט מקיף לאיתור מקורות הנביעה של המעיינות באזור. בהתאם לכך, ועל מנת להגן על המעיינות, נשמר המרחק בין אזור הפיתוח למקורות הנביעה ולעמק לבן".