מערכת הבחירות תהיה מרושעת ושקרית מאי-פעם

כל התופעות שראינו בבחירות בארה"ב וברשויות המקומיות צפויות להתעצם

פייק ניוז / צילום: Shutterstock
פייק ניוז / צילום: Shutterstock

והרי התחזית למערכת הבחירות הקרובה לכנסת: היא עומד להיות מרושעת יותר, נמוכה יותר ושקרית יותר ממה שחווינו אי-פעם. יהיה לה צד גלוי, שבו המפלגות יתכתשו זו עם זו בחירוף נפש, ויהיה לה צד אפל, הצד של הרשתות החברתיות והמסרונים הישירים, שבו שום דבר לא מובא בשם אומרו, הקווים אדומים נעלמו, והכל שקר, הונאה וכזב.

הנה, ככה בערך זה הולך להיראות בצד האפל: בפיד שלכם ברשת אתם תוצפו בפייק סרטונים עם אפקטים של סאונד צורם, מוזיקה דרמטית וטקסט אדום שיזעק "איפה הייתם כשישראל הפכה למדינה דו-לאומית" או פייק סרטונים בערבית עילגת שבהם מתחזים שחקנים להיות תומכים של המפלגה שלכם. לסמסים שלכם או לוואטסאפ יגיעו פייק דיווחים אנונימיים על דילים מזרי אימה שרקחו מועמדים שחשבתם עליהם, למשיבון הקולי בטלפון שלכם יגיעו פייק הודעות מטעם הקרן החדשה או מטעם שלום עכשיו, ישמור השם, שמביעות תמיכה בדיוק במועמד שחשבתם להצביע לו. פייק פייק ופייק, ככה הולכים להיראות החיים שלנו בחודשים הקרובים.

התחזית העגומה אינה דמיון פרוע, אלא תיאור של פייק קמפיינים אמיתיים, שהתרחשו במערכת הבחירות המוניציפלית לפני חודשיים. וכל מה שהיה שם הוא רק קדימון לעומת המשחק הגדול על הכנסת וראשות הממשלה. הטכנולוגיות המשוכללות שפותחו בשנים האחרונות, שבימים כתיקונם משמשות למכירה ושיווק על בסיס מידע מפולח ומדוייק על כל אחד מאתנו, מגוייסות עכשיו לשלוח אלינו את מנת השקרים והלכלוכים במינון המדוייק כדי לערער את בטחוננו במועמדים שחשבנו עליהם ואולי לגרום לנו להדיר רגלינו מהקלפי כליל.

צבאות של חשבונות מזוייפים רדומים מתעוררים עכשיו, בוטים שמופעלים מרחוק נושאים איתם מסרי זדון, מאגרי המידע המוכחשים עם כל הפרטים שלנו שנמצאים בהם, נשלפים כעת מהמעמקי הדיסקים, ולא לשכוח את יכולות הסייבר ההתקפי שפותחו בישראל, שמגוייסות עכשיו ל"טרגט" כמו שקוראים לזה היום, את המצביעים המדוייקים להשגת האפקט. זה עומד להיות לא קל.

הבעיה היא שמי שינסה להיות הוגן בבחירות האלה ימצא עצמו קורבן של מתקפה, שאין לו סיכוי להתמודד איתה. לך תוכיח למצביעים שלא הבטחת לערבים להקים מדינה פלסטינית אם הם רואים את הפייק סרטונים של דוכנים שהקמת במרכזי כפרים ערבים, עוד סיפור שהיה באמת. אז מה נותר לעשות? מפלגות מכל הצדדים שוכרות עכשיו את טובי מומחי הטכנולוגיה, התכנים והקמפיינים כדי לייצר פייק נגד פייק, להמציא עובדות כוזבות ולהגות רעיונות להונאת המצביעים.

רשויות המדינה חסרות אונים מול התופעות, מהמשטרה למערך הסייבר, ממשרד המשפטים לוועדת הבחירות המרכזית. פייסבוק, שמואשמת תמיד בהיותה צינור להונאות בחירות, עושה מאמצים למנוע זיופים, חשבונות בדויים ופרסום שקרים, אבל אלה נראים פתטיים מול היקף התופעה שזה מדובר.

מה שנותר זה לא להאמין לאף אחד. אל תאמינו למה שאתם קוראים ברשת, אל תאמינו לשום מקור, אל תקנו שום סיפור, אל תקשיבו בכלל לשמועות, אל תצפו בסרטוני בחירות, צאו מקבוצות הוואצאפ והטלגרם, תחסמו את דפי הפייסבוק, תאנפרדו את כל אנשי הקשר באינטגרם, הודיעו לחברת הסלולר לחסום את כל הסמסים שנשלחים אליכם. קחו ארבעה חודשים חופש מהרשת, לא תצטערו.

וכן, את המידע שלכם מומלץ לצרוך מהעיתונות המקצועית. כי עם כל הביקורת על התקשורת, היא עדיין הדרך היחידה לדעת מה באמת קורה, לא פייק קורה.