טראמפ מתקפל? הוצאת הכוחות מסוריה תימשך 4 חודשים, לא חודש

היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון מגיע לישראל בשבוע הבא לדיון על המצב בסוריה • טראמפ: "אני מקבל דיווחים עוינים בתקשורת הפייק ניוז... לו הייתי משאיר את הכוחות למלחמה נצחית, התקשורת עדיין הייתה בלתי מרוצה"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בביקור המפתיע בבסיס האמריקני בעיראק / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בביקור המפתיע בבסיס האמריקני בעיראק / צילום: רויטרס

רק לפני שבועיים הודיע דונלד טראמפ כי הורה להוציא את הכוחות האמריקאים מסוריה בתוך 30 יום. אמש (ב') אמרו פקידי ממשל, כי הנשיא מסכים עתה לתת לצבא ארבעה חודשים לביצוע תהליך הוצאת הכוחות - כך לפי "ניו-יורק טיימס".

קודם לכן, בציוץ ספוג עוינות לתקשורת, רמז טראמפ שתהליך הנסיגה מסוריה אכן יתארך: "אם כל אדם אחר ששמו אינו דונלד טראמפ היה עושה מה שאני עשיתי בסוריה, הוא היה (נעשה) גיבור לאומי. דאעש נעקר כמעט לגמרי, ואנו מחזירים לאט את הכוחות הביתה כדי שהחיילים יוכלו לשוב למשפחותיהם, ובה בעת אנו מוסיפים להיאבק בשרידי דאעש..."

ובציוץ המשך: "במסע הבחירות שלי התחייבתי לצאת מסוריה וממקומות אחרים. עתה, כאשר אני מתחיל לצאת, תקשורת הפייק ניוז, או כמה גנרלים כושלים שלא הצליחו לבצע את התפקיד קודם כניסתי לתפקיד, אוהבים לבקר אותי ואת הטקטיקות שלי, שעובדות. לו הייתי משאיר את הכוחות למלחמה נצחית (בסוריה), התקשורת הייתה עדיין בלתי מרוצה. בסך-הכול אני עושה מה שאמרתי שאעשה".

אנליסטים התמקדו במילה "לאט" שלא אוזכרה בהצהרות קודמות של הבית הלבן על הנסיגה. הציוץ הוא, למעשה, מענה למותחי הביקורת הרבים על ההחלטה להסיג את הכוחות, ובראשם שר ההגנה, ג'ים מאטיס, שהתפטר במחאה על ההחלטה, וגנראל סטנלי מקריסטל, לשעבר מפקד הכוחות האמריקאים באפגניסטן, שהכריז, בראיון ל-ABC, כי "אינני מאמין שדאעש נחל תבוסה".

הוצאת הכוחות מעיראק ומסוריה "בהשעיה"

גם ראש מטה הבית הלבן, הגנרל בדימוס ג'ון קלי, לשעבר ראש פיקוד הדרום של צבא ארה"ב, שפורש מחר (ד') מתפקידו, ירה חיצים בתהליך קבלת ההחלטות האימפולסיבי של טראמפ, בראיון ל"לוס אנג'לס טיימס", והצהיר שהצלחתו כראש המטה תימדד על פי הדברים שמנע מטראמפ לעשות.

מקור בכיר בפמליית ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שמבקר עתה בברזיל, אמר אתמול כי נתניהו ביקש מטראמפ, בשיחת טלפון, שארה"ב תוציא את כוחותיה מסוריה בהדרגה, לא בבת-אחת, וכי הבית הלבן בוחן את הבקשה בחיוב.

"ניו-יורק טיימס" מגלה, כי בביקור בזק בעיראק בשבוע שעבר הודיע טראמפ למפקד הכוחות האמריקאים בעיראק ובסוריה, ליטננט גנרל פול לאקאמרה, כי לצבא יינתנו כמה חודשים לביצוע מסודר ובטוח של הנסיגה מסוריה. סנטור לינדסי גרהאם אמר ביום א' לכתבים, אחרי פגישה עם טראמפ בבית הלבן, כי הוצאת הכוחות נמצאת עתה "בהשעיה". דובר בפנטגון אמר: "מילות הנשיא מדברות בעד עצמן".

הארכת לוח הזמנים של הנסיגה מסוריה מאפשרת לטראמפ לדבוק בהתחייבותו לשים קץ למעורבות הצבאית האמריקאית רבת השנים בסוריה ובה בעת להתחשב באזהרות של אנשי צבא בכירים בהווה ובעבר מפני נסיגה חפוזה מדי. מאטיס, למשל, אמר במכתב ההתפטרות שלו, כי הוצאה מהירה של הכוחות עלולה לפגוע במאבק נגד דאעש, תיראה כבגידה בכורדים שלחמו לצד ארה"ב נגד ארגון הטרור ותגרום לכך שארה"ב תפקיר למעשה את החלק המזרחי של סוריה לבשאר אל אסד, לרוסיה ולאיראן.

מקורות בצבא ארה"ב נמנעו ממתן מסגרת זמן לסיום תהליך הנסיגה. הם אמרו, כי תמיד קיימת אפשרות שטראמפ ישנה את דעתו ויורה להחיש את התהליך.

היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון עומד להגיע לביקור קצר בישראל ובטורקיה בתחילת השבוע הבא כדי לדון על תוכניות טראמפ בסוריה. ייתלוו אליו יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, גנראל ג'וזף דאנפורד, וג'יימס ג'פרי, עוזרו של שר החוץ, מייק פומפיאו, לענייני סוריה. פופמפיאו עצמו ייפגש היום עם נתניהו בטקס השבעתו של הנשיא החדש בברזיל וידון עמו על המצב בסוריה.