הפיצול אולי מפתיע, אבל יו"ר התנועה ציפי לבני יוצאת ממנו עם כ-6 מיליון שקל

מבחינת כנסת ישראל, לבני מובילה מפלגה נפרדת, התנועה, ועם הפיצול שתי המפלגות חוזרות למצבן הקודם • בידי מפלגת העבודה יישארו 1.8 מיליון שקל במימון השוטף ויותר מ-12 מיליון שקל במימון מפלגות

ציפי לבני / צילום: איל יצהר
ציפי לבני / צילום: איל יצהר

בניגוד לפיצול שנעשה לפני מספר ימים במפלגת הבית היהודי, כאשר השרים נפתלי בנט, איילת שקד וח"כ שולי מועלם פרשו לפי אפשרות פיצול הסיעות (תוך 3 ימים מההכרזה על בחירות) ולכן לא קיבלו את סכום מימון המפלגות של הכנסת היוצאת, הפיצול של יו"ר העבודה אבי גבאי מיו"ר האופוזיציה ח"כ ציפי לבני הוא שונה.

ח"כ לבני מעולם לא הצטרפה למפלגת העבודה, לא התפקדה ולא השתתפה בוועידות של המפלגה-אחות. היא עמדה בראש מפלגת התנועה ועל אף שלא ערכה ישיבות סיעה נפרדות או קיימה פעילות מפלגתית, מבחינת כנסת ישראל, לבני מובילה מפלגה נפרדת ועם הפיצול, שתי המפלגות חוזרות כל אחת למצבה הקודם, לבד.

זה אומר שלרשות מפלגת העבודה עומדות 18 יחידות מימון מפלגות ולרשות לבני 6 יחידות מימון מפלגות.

המשמעות של כך היא 6 יחידות מימון שוטף עד להשבעת הכנסת הבאה (כמה ימים אחרי 9 באפריל) בסך כ-500 אלף שקל ומימון בחירות בסך כ-5.5 מיליון שקל ובסך הכל, עומד לרשותה תקציב של כ-6 מיליון שקל, אם תחליט להתמודד.

לבני קוראת לחיבורים במחנה השמאל-מרכז זה כמה שנים ולא מן הנמנע שהיא תפעל כדי לממש זאת כעת. בחודשים האחרונים היא קיימה פגישות והתייעצות עם ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק ועם אחרים מקרב ראשי המפלגות. 

כל חברי סיעת מפלגת העבודה, למעט ח"כ איתן כבל, תמכו בפיצול בין התנועה לבין העבודה. עם לבני ממשיכים יו"ר הסיעה יואל חסון, וחברי הכנסת איל בן ראובן, יעל כהן פארן וקסניה סבטלובה.

אחרי הפיצול יישארו בידי מפלגת העבודה 1.8 מיליון שקל במימון השוטף ויותר מ-12 מיליון שקל במימון מפלגות, אך למפלגת העבודה יש התחייבויות והוצאות שוטפות (ואף חובות) גדולים בהרבה, כיוון שהמפלגה תפקדה לאורך כל השנים כמסגרת חיה, עם ועידות ומנגנון גדול (וזאת להבדיל מן התנועה, שהיא שלד מפלגתי) ולכן לא ידוע בשלב הזה, מבחינת מאזני המפלגה מה הוא הסכום המדויק העומד לרשותם לקראת מערכת הבחירות לכנסת ה-21.