מחירי הנפט הגולמי סיימו את 2018 בירידה של 25%

בשבועות האחרונים התהדק הקשר בין מחירי הנפט למחירי המניות בוול סטריט, וזה אפשר לנפט הגולמי לסגור את יום המסחר אתמול בעלייה קלה • עם זאת, שנת 2018 לא היטיבה עם הנפט: כמעט כל ירידות הנפט ב-2018 התרחשו בשלושת החודשים האחרונים של השנה, ומחירי WTI צללו ב-38% מאוקטובר ועד סוף דצמבר

קידוח נפט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
קידוח נפט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

מחירי הנפט רשמו אתמול (ב') עליות קלות, הודות להתאוששות בוול סטריט, אך מחירי הנפט הגולמי האמריקאי סיימו את 2018 בירידה של 25% בגלל הגידול בתפוקתן של יצרניות הנפט הגדולות, והחששות מהאטה כלכלית שתקטין את הביקוש לנפט.

החוזים העתידיים על הנפט הטקסני הקל (WTI), שמחירו משמש כמדד ייחוס למחירי הנפט האמריקאי, נסגרו אתמול בעלייה של 0.2% ובמחיר של 45.41 דולר לחבית בבורסת הסחורות של ניו-יורק. מחיר הסגירה בסוף 2018 היה נמוך ב-25%, או 15.01 דולר, מהמחיר בתחילת השנה.

הנפט הגולמי מסוג ברנט - מדד הייחוס העולמי למחירי הנפט - סיים את המסחר בעלייה של 1.1% ובמחיר של 53.80 דולר לחבית בבורסת ICE בלונדון. מתחילת 2018 ירד הברנט ב-20%.

נקודות מפתח

מניות: בשבועות האחרונים התהדק הקשר בין מחירי הנפט למחירי המניות בוול סטריט, וזה אפשר לנפט הגולמי לסגור את יום המסחר אתמול בעלייה קלה, ולסיים בנימה אופטימית את 2018. מדד דאו ג'ונס עלה ב-185 נקודות, או 0.8%, לרמה של 2347 נקודות.

צניחה ברבעון הרביעי: כמעט כל ירידות הנפט ב-2018 התרחשו בשלושת החודשים האחרונים של השנה, ומחירי WTI צללו ב-38% מאוקטובר ועד סוף דצמבר - הירידה האחוזית החדה ביותר מאז קריסת מחירי הנפט ברבעון הרביעי של 2014. "הגורמים השליליים שמפילים את המחירים כוללים את הפטור שהוענק לכמה מדינות מציות לסנקציות נגד איראן, סכסוך מכסי המגן בין ארה"ב וסין, חוסר הבהירות לגבי ציות לקיצוצי מכסות, החששות מירידה בביקוש העולמי ומהיחלשות כלכלת ארה"ב, וצמיחתן הנמשכת של היצרניות האמריקאיות", לדברי אנליסטים ב-Drillinginfo, הפועלת מאוסטין.

הביקוש לנפט: ב-2019 יעקבו המשקיעים בקפדנות אחר הנתונים הכלכליים כדי לזהות סימני האטה שעלולים לפגוע בצמיחת הביקוש לנפט.

"קרוב לוודאי שכבר עברנו את שיאה של ההתאוששות הכלכלית הממושכת הזאת", אמרו אנליסטים ב-JBC Energy. הם הוסיפו שתחזיות הביקוש לנפט אופטימיות ברובן, "אבל האמת היא שלשילוב של מחירים גבוהים והאטה בצמיחה הכלכלית הייתה השפעה משמעותית על הביקוש לנפט בשנה הנוכחית (על פי האופן שבו אנו מפרשים את הנתונים), בייחוד כשמדובר בהשפעת היחלשות המט"ח ברבים מהשווקים המתעוררים".

אופ"ק: המשתתפים בשוק הנפט יעקבו השנה בשבע עיניים אחר ארגון המדינות המייצאות נפט (אופ"ק) ובני בריתו, ובראשן רוסיה. הקרטל, שאותו מנהיגה למעשה סעודיה, הגיע בתחילת דצמבר להסכמה עם יצרניות הנפט שאינן חברות בקרטל לצמצם את תפוקת הנפט הגולמי באמצעות קיצוץ קולקטיבי של 1.2 מיליון חביות ליום החל מראשית ינואר. הסכם זה אמור למנוע היצע יתר בשוק בשנה הנוכחית, כך לדברי ג'יבאני סטאונובו, אנליסט ב-UBS Wealth Management.

בשל חופשת הסילבסטר אליה יצאו בורסות העולם, יפרסם מכון הנפט האמריקאי את הדוח השבועי שלו על מלאי הנפט של ארה"ב ביום חמישי הקרוב ולא כפי שתוכנן היום, ומנהל מידע האנרגיה של ארה"ב יפרסם את דוח המלאים הרשמי שלו ביום שישי במקום מחר.