לאחר העיכוב: חוק הגמ"חים אושר בקריאה שנייה ושלישית בוועדת הכספים

התסבוכת החלה כתוצאה מכך שיו"ר וועדת הכספים ח"כ משה גפני העלה הסתייגות שבמסגרתה ביקש להאריך הטבות מס ליישובים המוגדרים בעלי עדיפות לאומית • היועץ המשפטי של משרד האוצר התנגד להסתייגות, וגם כחלון התערב

משה גפני / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
משה גפני / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

חוק הגמ"חים אושר לפנות בוקר בקריאה שנייה ושלישית בכנסת רק לאחר שנמצא פיתרון לתסבוכת משפטית.

התסבוכת החלה כתוצאה מכך שיו"ר וועדת הכספים ח"כ משה גפני, שקידם את החוק, העלה הסתייגות שבמסגרתה ביקש להאריך הטבות מס ליישובים המוגדרים בעלי עדיפות לאומית. היועץ המשפטי של משרד האוצר עו"ד אסי מיסנג התנגד להסתייגות, וטען כי איננה קשורה לחוק וכרוכה בעלות תקציבית של 100 מליון שקל לשנה, מה שמחייב תמיכה של 50 חברי כנסת לפחות על מנת לאשר אותה.

בסופו של דבר התערב שר האוצר משה כחלון והודיע על תמיכתו בהארכת הפטור ממס, וחוק הגמ"חים אושר בהצבעה למליאה כולל ההסתייגות בתמיכתם של 17 ח"כים ללא מתנגדים.

גפני אמר לקראת ההצבעה על אישור החוק: "אנחנו עומדים לאשר את הצעת החוק שעמלנו עליה קשות במשך תקופה ארוכה ואני מברך עליה. אני מבקש להזכיר שמדובר בהצעת חוק ממשלתית שתסדיר לראשונה את הגמ"חים בישראל.

"לעניין ההסתייגות, מדובר בהטבות מס לישובי הפריפריה, מתוך אחריות עשינו את הוראת השעה הזו. יש לזכור שהחקיקה שקידמנו הגיעה במקום בו לא היה מענה לאותם ישובים, יש לזכור שהחקיקה שאיש לא ערער עליה והתבקשנו לעשות נוכח פסיקת בג"ץ הייתה גם היא כהסתייגות. אני מודה לכל השותפים, ולצוות הייעוץ המשפטי לוועדה".

שר הפנים אריה דרעי אמר כי "הממשלה שכחה את הפריפריה, היא שכחה את הטבות המס בקו העימות. אנחנו דואגים כאן לפריפריה. הממשלה תומכת בהסתייגות הזו, היא הסתייגות חשובה, בגלל הנסיבות שקרו לא היה ניתן לחוקק את זה בצורה מסודרת, הממשלה לא רצתה לפגוע בתושבים. אני חושב שאין לזה השלכה תקציבית כי סעיף 38ב חל, גם יועמ"ש משרד האוצר אמר שהוא חל. אבל גם אם הוא לא יחול, ויש לזה משמעות תקציבית, הממשלה מסכימה לסעיף הזה".

מלשכת שר האוצר הודיעו קודם לאישור חוק הגמ"חים כי מליאת הכנסת אישרה אמש (ג') את המשך מתן הטבות המס לתושבי הפריפריה שהיו אמורות לפוג ב-31 לדצמבר 2018. ההטבות במס יוארכו עד ל-30 ביוני 2019. ההארכה אושרה בוועדת הכספים ובמליאת הכנסת לאחר שהושגו הבנות בנושא, בהובלת סגן שר האוצר איציק כהן.

שר האוצר משה כחלון אמר כי "הטבות המס האלו הן חלק מהמהפכה החברתית-כלכלית שאנחנו מובילים במשרד האוצר בארבע השנים האחרונות. בשביל תושבים רבים בפריפריה, הטבת המס הזו היא ההבדל בין לסגור את החודש לכניסה לחובות. הארכת הטבת המס צודקת ותחזק את ההתיישבות בצפון, בדרום ובאזורי פריפריה נוספים. כולנו חזקה בממשלה תמשיך את המהפכה החברתית שמיטיבה עם תושבי המרכז, הפריפריה וכל מדינת ישראל."