אפל מרעידה את השווקים: החשש העיקרי - תחילתה של מגמה שלילית

ענקית הטכנולוגיה הזהירה אמש לאחר המסחר מירידה בהכנסות ברבעון הראשון • מנייתה מגיבה בצניחה של 10% וגוררת לחץ על המדדים בניו יורק • סין, השוק השלישי בגודלו של אפל, הצביעה על האטה בפעילות הכלכלית והחשש של המשקיעים כי מלחמת הסחר כבר מחלחלת לכלכלה הריאלית וזו אולי רק ההתחלה

טים קוק והאייפון החדש / צילום: רויטרס
טים קוק והאייפון החדש / צילום: רויטרס

הדבר האחרון שהשווקים היו צריכים כעת זו אזהרה שכזו מצד החברה ששווייה נשק לטריליון דולר עד לא מזמן, וכעת מגיע ל-750 מיליארד דולר. אפל  האשימה הלילה את מלחמת הסחר מול סין בצפי המאכזב, ובשוק חוששים מפני פגיעה בחברות נוספות. קשה לומר שהכתובת לא הייתה על הקיר שכן ברבעון האחרון אפל הנמיכה את מחיר המכירה של האייפונים מהדגם החדש ונראה כי מלבד החשש מהחרפת מלחמת הסחר, התחרות מצד היצרניות בסין למכשיר הסמארטפונים הזולים יותר נותנת אותותיה.

אזהרת הרווח שפרסמה הלילה אפל למעשה מהווה האזהרה הראשונה של ענקית הטכנולוגיה מאז שנת 2002, ומהווה אזהרת רווח ראשונה בעידן האייפון, מה שמוסיף עוד קיסם למדורה בצל חששות המשקיעים מפני האטה בסין שמהווה השוק השלישי בגודלו למוצריה של אפל. מנכ"ל אפל, טים קוק, הצביע כי הכלכלה הסינית החלה בהאטה עוד במחצית השנייה של 2018 כאשר פרסמה בחודש ספטמבר את נתוני הצמיחה שהיו קרובים לשפל של 25 שנה.

רק אתמול פורסם כי פעילות הייצור במפעלים בסין רשמה האטה לראשונה מזה 19 חודשים בדצמבר. הסימנים הללו מהווים עדות לחלחול של מלחמת הסחר לפעילותה הכלכלה הריאלית. מדד הייצור בסין שפורסם אמול חשף כי הפעילות הכלכלית מתכווצת והחשש העיקרי הוא כי מדובר בתחילתה של מגמה.

האזהרה שהתחילה את הירידות

לאחר נעילה חיובית אמש במסחר של המדדים המובילים בוול סטריט, ענקית הטכנולוגיה אפל הזהירה הלילה מפני ירידה בהכנסות ברבעון הראשון של השנה, שנמוכה ב-7.5 מיליארד דולר מהתחזיות המוקדמות של השוק, ובכך טרפה את הקלפים למי שחשב שהעליות אתמול בניו יורק מאותתים על חזרה לנורמליזציה וסיום גל הירידות האגרסיבי שהשוק חווה מאז חודש אוקטובר.

מנייתה של ענקית הטכנולוגיה הגיבה לאזהרה שפרסמה החברה בירידות חדות של 7.5% בשלב של לאחר נעילת המסחר אמש, ומפלס הלחץ בקרב המשקיעים עלה בחדות. הירידה החדה במניית אפל גררה ירידה חדה בחוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט, שלאחריהם הביאו לצניחת המדדים כעת במסחר מאוחר יותר בניו יורק. הלחץ במדדים, ובעיקר במדד הנאסד"ק, נרשם בשל משקלה הגבוה יחסית של אפל במדד הנאסד"ק שמגיע ל-9.7%. בשעה זו מדד הנאסד"ק צונח בכ-2.7%.

מלבד אפל, מניות נוספות שנצבעו באדום בשלב שלאחר המסחר מכבידות על המדדים, כמו למשל מיקרוסופט, שמשקלה במדד הנאסד"ק עומד על 10.13%, הגבוה ביותר במדד, וגם מנייתה של אדובי שנפלה ביותר מ-4% לאחר המסחר, אך משקלה מהמדד מזערי יחסית (1.5%). גם מניית נטפליקס איבדה 2% בשלב המאוחר. האנליסטים בשוק חותכים המלצות למניות ה-FAANG (פייסבוק, אפל, גוגל, נטפליקס ואמזון) אך נזכיר כי מניות אלו רשמו עליות חדות בשיעור דו ספרתי בשנים האחרונות, עד חודש אוקטובר האחרון שסימן את תחילת גל הירידות הנוכחי.