סיעת בל"ד מתפזרת; ח"כ חנין זועבי פורשת מן הכנסת: ייצגתי את העוול של עמי

לאחר שח"כ ג׳מאל זחאלקה הודיע לפני כמה ימים על פרישה, היום מצטרפת אליו זועבי ומודיעה כי לא תתמודד בבחירות לכנסת ה-21 • "באתי כנציגת מפלגה בשביל לערער על המציאות מין היסוד, העוול שנגרם לעמי ותחושת חוסר האונים שמאיימת על כל עם בשל העושק האכזר"

חנין זועבי / קרדיט: דוברות בל"ד
חנין זועבי / קרדיט: דוברות בל"ד

אף אחד משלושת חברי הכנסת שנכנסו לכנסת ה-20 מתוך מפלגת בל"ד והיוו חלק מן המפלגה הערבית המשותפת, לא ממשיך לכנסת ה-21. ח״כ באסל גטאס הורשע באמצע הקדנציה בעבירות ביטחוניות אחרי העברת טלפונים ניידים לאסירים והוא מרצה את עונשו, ח"כ ג׳מאל זחאלקה הודיע לפני כמה ימים על פרישה והיום (שבת) הודיעה ח"כ חנין זועבי שלא תמשיך לכנסת הבאה.

מבין נציגי המפלגה בכנסת ה-20 נותרה ח"כ ניבין אבו רחמון המתמודדת הלאה.

בישיבת הוועד המרכזי של בל"ד שהתקיימה היום אמרה זועבי: "אני מודיעה בזאת שאני לא אתמודד לבחירות לכנסת ה-21. מדובר ברגע בו נהוג בו לסכם תקופה לעשות חשבון נפש ולהביט אל העתיד. לא אחלק לעצמי ציונים. היו מי שהעריכו ואף תמכו במעשיי ובמה שייצגתי, והיו (ויש) רבים יותר ששנאו ונלחמו בי ובדעותיי.

"באהדה ובשנאה לא שלטתי, (ועוד פחות בקנאה ובמלחמה אישית סמויה מין העין). בדבר אחד שלטתי: שלא אשאיר אף אחד אדיש למה שאני מייצגת."

עוד אמרה זועבי שנעשה לה במשך השנים רצח אופי והציבור הוסת נגדה. "ההסתה המתמשכת והניסיון - חלקו גלוי חלקו נסתר - הבלתי נלאה להעלים אותי, להשתיק את קולי, לעוות את דעותיי ואף את דמותי, לפסול אותי, ולהרחיק אותי מהזירה הפוליטית, היו עבורי ציון "טוב מאוד" שניתן לי מטעם כל אלה נגדם ונגד דעותיהם אני נלחמת."

זועבי אמרה שהיא גאה בכך שנתנה את כולה. "באתי כנציגת מפלגה בשביל לערער על המציאות מין היסוד, העוול שנגרם לעמי ותחושת חוסר האונים שמאיימת על כל עם בשל העושק האכזרי. אני גאה בכל מה שעשיתי, והייתי חוזרת על אותם דברים שוב. ייצגתי את החזון של בל"ד, את הקול האותנטי של הקורבן, את האמת ואת הצדק של מאבקו של העם שלי, על פי היושר המוסרי ואינטלקטואלי שלי."

זועבי אמרה שהכנסת לא היתה מקום נוח עבורה, ואף מרחב עוין, כלפיה כפלסטינית וכאישה.

"מאווי מרמרה, לא הייתה שם של אוניה או של הפלגה פוליטית, אלא הייתה כותרת למאבק אותו הייתי חייבת לנהל, ויש לנהל באופן יומיומי נגד התייחסות ועשייה קולוניאליסטיות. אני גאה במפלגה שלי: בל"ד, בשל חזונה, "מדינת כל אזרחיה", ולא פחות בשל מוכנותה להציב מודל של קורבן, אותנטי ובטוח בעצמו."

חברי כנסת רבים שמעו על כוונתיה של זועבי לפרוש כבר לפני כשבועיים והחלו כבר אז לברך. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בירך באופן אישי על פרישתה ופרישת זאחלקה.