מהודעת הריבית של בנק ישראל ועד לנאום פאואל: 5 אירועים שייתנו את הטון השבוע בשווקים

מחלקת המחקר של בנק ישראל צפויה להנמיך את תחזיות הצמיחה • מחר ייפתחו שיחות בין סין לארה"ב בנוגע למלחמת הסחר • יו"ר הפד ינאם השבוע לאחר ההתבטאות ביום שישי ששלחה את המדדים לעליות חדות • בגולדמן זאקס ממליצים להמר נגד הדולר • בוול סטריט תיפתח עונת הדוחות לרבעון האחרון של 2018 • תחזית השווקים השבועית של "גלובס"

המסחר בשוקי העולם צפוי להיפתח מחר (יום ב') על רקע העליות החדות שנרשמו ביום המסחר האחרון בניו יורק לאחר נאומו של יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאואל, ולקראת תחילת הדיונים בין ארה"ב לסין סביב מלחמת הסחר.

בשוק המקומי, מחר אחר הצהרייים תפורסם הודעת הריבית של בנק ישראל, ולאחריה הנגיד החדש, פרופ' אמיר ירון, ייכנס מסיבת עיתונאים.

אם במסחר של יום חמישי האחרון המדדים בוול סטריט רשמו ירידות חדות בצל אזהרת הרווח של חברת אפל (שהאשימה את מלחמת הסחר בתחזית ההכנסות המאכזבת), אזי ביום שישי האחרון המדדים קפצו בחדות לאחר שיו"ר הפד, פאואל, אמר כי הפד "ערוך להתאמת מדיניות מהירה וגמישה", ובכך גילה גישה רכה יותר לגבי קצב העלאת הריבית וצמצום המאזן של הפד.

אמנם הנשיא דונלד טראמפ התקיף והזהיר בגלוי את פאואל מפני קצב העלאות הריבית שבו ניסה לדבוק, אך נראה כי הטלטלה בשווקים היתה זו שהביאה את היו"ר לגלות גמישות בעניין המשך העלאות הריבית, כשהשווקים הראו לפאואל מה יקרה אם קצב העלאות הריבית יימשך כמתוכנן, עם פתיחת השנה הגרועה ביותר מאז שנת 2000 בשוק המניות.

פאואל אמר בנוסף כי הפד יגלה גמישות בנוגע לקצב צמצום המאזן, וכי הוא קשוב לשווקים ומוכן לשנות את המדיניות בהתאם לצורך. האמירות הללו של פאואל הקפיצו את המדדים ביום שישי האחרון בעד 4.3%, כשמדד דאו ג'ונס זינק בקרוב ל-750 נקודות. נוסף על כך, דוח תעסוקה טוב מהצפוי בדצמבר אותת על שוק עבודה בריא. מנגד, שוק האג"ח עדיין מתמחר הפחתת ריבית של הפד.

הנה כמה מהאירועים שצפויים לעמוד במרכז השבוע בשווקים.

1. הודעת הריבית של בנק ישראל - צפי להנמכת תחזיות

לאחר העלאת הריבית בהודעה האחרונה של בנק ישראל לפני כחודשיים, הנגיד החדש, אמיר ירון, צפוי להכריז מחר על גובה הריבית ולערוך מסיבת עיתונאים. מחלקת המחקר של בנק ישראל צפויה לספק את תחזית המאקרו לשנים 2020-2019.

בלידר שוקי הון צופים כי מחלקת המחקר תעדכן את תחזית הצמיחה כלפי מטה. לדבריהם, "אם בתחזית הקודמת בנק ישראל צפה צמיחה של 3.6% בשנת 2019 (ו-3.7% בשנת 2018), נראה כי בבנק ישראל ינמיכו את התחזית ל-3.2% בכל אחת מהשנתיים הבאות".

לגבי האינפלציה, בלידר צופים כי זו תעודכן מטה מ-1.5% בשנת 2019 ל-1.3%-1.2% בשל התמתנות תחזית הצמיחה ו-1.5% בשנת 2020. לגבי הריבית, בלידר צופים כי בנק ישראל יציג שתי העלאות ריבית בשנת 2019 ועוד שתי העלאות ריבית בשנת 2020 לרמה של 1.25% בסוף שנת 2020. "תחזית ריבית אגרסיבית יותר עלולה לשקף גישה מוניטארית 'נצית' יותר של הנגיד החדש", כתבו בלידר.

לדברי דודי רזניק מלאומי שוקי הון: "הנגיד צפוי לאמץ גישה מעט ניצית יותר מהנגידה הקודמת אם כי המציאות של הפסקת העלאות ריבית בארה"ב לצד האטה מסוימת בפעילות הכלכלית בישראל צפויה למנוע, בשלב זה, תוואי העלאות ריבית מהיר. ציפיות השוק ל-2 העלאות ריבית השנה ובמקביל ציפייה למגמה של עצירה בהעלאות הריבית בארה"ב מעלה את קרנו של השקל בעיני המשקיעים. מוקדם עדיין לומר אם מדובר על שינוי מגמה, אך רוחות השינוי שאולי מתחילות לנשב, הופכות את מסיבת העיתונאים של בנק ישראל ביום שני הקרוב לחשובה מאד. למרות שהריבית צפויה להישאר ללא שינוי בהחלטה הקרובה. השינוי הצפוי במדיניות בנק ישראל בא לידי ביטוי בשבוע האחרון בעלייה של השקל מול הדולר למרות מגמה של ירידות שערים בשוקי המניות בעולם ובעיקר בארה"ב באופן ששובר את הקורלציה ביניהם בחודשיים האחרונים".

2. שיחות הסחר בין סין לארה"ב

מחר צפויים להתחיל הדיונים בין ארה"ב לסין בנוגע למלחמת הסחר בתקווה להשגת הסכם במשך הפסקת האש בת 90 יום, וזאת כאשר ארה"ב מגיעה לאחר אזהרת רווח מצד ענקית הטכנולוגיה אפל בשבוע שעבר, מה שהעיב על המדדים ביום חמישי האחרון בוול סטריט. ומנגד, סין מגיעה לשיחות לאחר נתוני ייצור חלשים בדצמבר והאטה בצמיחה שהחלה עוד בתחילת המחצית השנייה של 2018.

נזכיר כי ביולי האחרון ארה"ב הטילה מכסי יבוא על מוצרים סיניים בהיקף של 50 מיליארד דולר, ובספטמבר הוטלו מכסים על יבוא נוסף בהיקף של 200 מיליארד דולר.

"מלחמת הסחר פגעה עד כה בעיקר בייצוא מארה"ב לסין", כותבים בלידר שוקי הון. "למרות הטלת המכסים הייצוא הסיני לארה"ב עלה ב-12.3% באוקטובר-נובמבר. לעומת זאת, הייצוא האמריקאי לסין נפל ב-19%". עוד כותבים בלידר לקראת שיחות הסחר, כי "סין הצליחה להרחיב את היצוא שלה למדינות אחרות, כמו: ברזיל (ב-61%), אירופה (8.9%) ומדינות אסיה אחרות (10.5%). ובינתיים הטלת המכסים על יבוא סיני כמעט ולא השפיעה על האינפלציה בארה"ב. אולי הנזק העיקרי של מלחמת הסחר הינו ההשפעה על אי הוודאות קדימה לגבי מדיניות הסחר של ארה"ב, אשר פוגעת בנכונות של הפירמות להשקיע, כתבו בלידר".

3. בשוק המט"ח - גולדמן ממליץ שורט על הדולר

בהמשך להודעת פאואל בדבר גמישות המדיניות המוניטרית, מה שמרמז על האטה בקצב העלאת הריבית, ובזמן ששוק האג"ח מתמחר הורדת ריבית, בבנק ההשקעות גולדמן זאקס ממליצים להמר על היחלשות הדולר נוכח דבריו של פאואל.

בגולדמן זאקס כותבים כי "ההערה של יו"ר הפד פאואל ביום שישי האחרון העלתה את הסיכוי כי הפד יעצור את העלאות הריבית. פאואל ציין לדוגמא כי בשנת 2016 הריבית לא הועלתה כמתוכנן בצל החששות מפני האטה בסין. בגולדמן זאקס צופים כי הפד יהיה קשוב יותר לנתוני הכלכלה, וממליצים להמר נגד מדד האינדקס דולר (DXY) עד לרמה של 97.5 נקודות.

4. יו"ר הפד ינאם לאחר פרסום פרוטוקול 

ביום רביעי יפורסם פרוטוקול הפד מישיבתו האחרונה, ויום לאחר מכן היו"ר פאול צפוי לשאת נאום. מעניין יהיה לראות את התבטאויותיו בהמשך לכותרות שיצאו מפיו ביום המסחר האחרון בנוגע לגמישות של הפד בהמשך, מה שהקפיץ כאמור את המדדים. בלידר שוקי הון צופים כי הפד ימתין לרגיעה מסוימת בשווקים וילה את הריבית שוב ברבעון השני של 2019, ולאחר מכן צפויה יציבות בריבית עד סוף השנה.

פאואל צפוי לשאת נאום לאחר ההתבטאות בסוף השבוע האחרון לפיה קצב העלאות הריבית לא יהיה גבוה כפי שחשבו קודם לכן. "מצד אחד, שוק המניות אומר למעשה שאם הפד לא יעלה את הריבית אז המשק יצליח לחמוק מהאטה. מצד שני, שוק האג"ח שמניח כבר תקופה ארוכה שהריבית לא תועלה יותר מתמחר הפחתת ריבית ב-2020, מהלך שלא נדרש, אלא אם המשק בהאטה", כתב אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות בסקירתו השבועית.

לדבריו, "כמובן, רק ימים יגידו מי משני השווקים צודק (ההיסטוריה מראה יתרון ברור לשוק האג"ח) אך לעת עתה אנו נשארים עם אי וודאות גבוהה. אם יש משהו לקחת מהשבוע האחרון זה שסימני השאלה רק הולכים ומתרבים. מלחמת הסחר לא הולכת לשום מקום, הממשל האמריקאי עדיין מושבת ומדיניות הפד אולי תהיה פחות ניצית אך גם פחות ברורה ושקופה", כתב גרינפלד. "לכן, ניתן בהחלט להניח שהתנודתיות החדה צפויה להמשיך ללוות את השווקים עוד זמן מה".

5. פתיחת עונת הדוחות לרבעון האחרון של 2018

בארה"ב יפורסמו מחר נתוני ההזמנות בתעשייה, וגם מדד ISM במגזר הלא-יצרני בחודש דצמבר (צפי הכלכלנים עומד על קריאה של 59.6 נקודות, בהמשך לקריאה של 60.7 נקודות בחודש נובמבר). בסין יפורסם ביום רביעי מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר.

דוח התעסוקה האמריקאי שפורסם ביום שישי האחרון היה חזק במיוחד והבליט את תוספת המשרות לצד עלייה בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה ועלייה של השכר לשעה בקצב שיא של קרוב לעשור. תוספת המשרות החודשית עמדה על 312 אלף, לעומת הצפי לתוספת של 184 אלף בלבד. גם נתוני השכר היו חיוביים כאשר השינוי בשכר עלה ל-3.2% ושיעור ההשתתפות עלה ל-63.1% ושיעור האבטלה הגיע ל-3.9%.

בתוך כך, השבוע תיפתח בארה"ב עונת הדוחות לרבעון הרביעי של 2018.