מטבע קריפטו לתעשיית הקנאביס בארה"ב? התוכנית השאפתנית של השלד הבורסאי גלילאו טק

חברת גלילאו טק, שהוקמה על גבי השלד הבורסאי וו.טי.פי, שנשלט בעבר על ידי אמיר ברמלי, דיווחה על מזכר כוונות עם מוסד פיננסי בארה"ב למתן שירותי בנקאות וסליקה לעסקי הקנאביס בקולורדו, קליפורניה, אורגון, וושינגטון ונבאדה • היו"ר ובעל השליטה, שלומי טופז, אומר כי הכוונה היא להנפיק מטבע דיגיטלי מגובה בדולר, שבאמצעותו ניתן יהיה לשלם על מוצרי הקנאביס

מפעל המיחזור של וו.טי.פי / צילום: אתר החברה
מפעל המיחזור של וו.טי.פי / צילום: אתר החברה

חברת גלילאו טק , הנסחרת בבורסת תל אביב, דיווחה היום (ב') על מזכר כוונות עם מוסד פיננסי למתן שירותי בנקאות וסליקה לתעשיית הקנאביס בארה"ב. מהדיווח עולה תוכנית שאפתנית למדי, בוודאי עבור חברה ישראלית קטנה יחסית, שרק לפני חצי שנה התחילה לפעול בתחום הפינטק ואשר בדוחותיה הכספיים האחרונים מתנוססת הערת "עסק חי". בעקבות הדיווח, זינקה היום מניית החברה בכ-20% ושיקפה לחברה שווי שוק של כ-12 מיליון שקל.

לדברי החברה, שנמצאת בשליטתו של עו"ד שלומי טופז, ביום ראשון השבוע "נחתם מזכר כוונות עם חברה פרטית זרה (ארה"ב) שהינה מוסד פיננסי בעלת רישיונות למתן שירותים פיננסיים שניתנו לה על ידי משרד האוצר הפדרלי בארה"ב ועל ידי מדינת פלורידה, אשר פיתחה באמצעות בית תוכנה שבבעלותה פלטפורמה בנקאית מתקדמת המאפשרת, בין היתר, באמצעות שימוש במטבעות וירטואלים ייעודיים שהמערכת מנפיקה באופן אוטומטי, וכן באמצעות הפלטפורמה הבנקאית, לתת שירותי בנקאות וסליקה ייחודית ומתקדמת לתעשיית הקנאביס בארה"ב".

על פי מזכר הכוונות, מדובר בשלב ראשון במתן השירותים במדינות קולורדו, קליפורניה, אורגון, וושינגטון ונבאדה, והוסכם כי "בכפוף לעמידת גלילאו ארה"ב ביעדים, כפי שייקבעו בהסכם המפורט, תינתן לה בלעדיות במדינות נוספות בארה"ב". כמו כן, "בכפוף לחתימה על הסכם מפורט, החברה מעריכה כי יהיה ניתן להתחיל לספק את שירותיו של המוסד הפיננסי בתוך 4-3 חודשים ממועד ההשלמה". 

טופז, המכהן כיו"ר ומנהל התפעול של גלילאו טק, אמר בשיחה עם "גלובס": "חתמנו את מזכר הכוונות מול מוסד בארה"ב שפיתח תוכנה שיודעת להנפיק מטבע וירטואלי מקומי. כל מטבע כזה מגובה בדולר אמריקאי, כך שבניגוד לביטקוין, הוא לא חשוף לתנודתיות גבוהה. המטבע הדיגיטלי הזה מיועד לא רק לשימוש בעסקי הקנאביס, אפשר לרכוש אותו גם דברים אחרים בארה"ב".

"תעשיית הקנאביס עובדת על בסיס מזומן בלבד"

החברה ציינה בדיווח כי "בשל קשיים רגולטורים החלים על הבנקים וחברות הסליקה בארה"ב, תעשיית הקנאביס למטרות פנאי בארה"ב עובדת על בסיס מזומן בלבד, בלי יכולת להפקיד ולסלוק את הכנסותיה בבנקים. עוד יצוין כי להערכת החברה, המבוססת על פרסומים ממשלתיים או עיתונאיים, היקף המכירות של קנאביס רפואי למטרות פנאי בחמש המדינות המובילות בארה"ב, שהן קולורדו, קליפורניה, אורגון, וושינגטון ונבאדה, עומד על כ-5.4 מיליארד דולר בשנת 2018 וצפוי לצמוח בשנים הבאות".

החברה מוסיפה כי "זכות השיווק הבלעדית של גלילאו ארה"ב חלה גם על עסקים אחרים בתעשיית הקנאביס בארה"ב, שאינם חנויות לממכר מוצרי קנאביס, כגון מגדלים, חברות הובלה וספקים ונותני שירותים אחרים. החברה מעריכה כי יהיה ניתן לגבות עמלות בשיעור של בין 1.5% ל-4% מכלל נותני השירותים". לדבריה, במסגרת ההסכם, גלילאו טק תקים בארה"ב חברה בת לצורך פעילות זו ("גליליאו ארה"ב), שתתחייב להשקיע במיזם לכל הפחות 600 אלף דולר.

עד לפני כחצי שנה גלילאו טק נסחרה בבורסת תל אביב תחת השם וו.טי.פי (W.T.P) ופעלה בתחום מיחזור הפסולת. ביולי האחרון שונה שם החברה לשמה הנוכחי. וו.טי.פי נכנסה לבורסה בשנת 2014, וחודשים ספורים לאחר מכן דיווחה כי קו הייצור של המפעל שלה למיחזור פסולת, הממוקם באזור התעשייה במפרץ חיפה, מוכן להפעלה מיידית. למרות זאת, החברה, שהיתה אז בשליטתו של אמיר ברמלי, התקשתה לייצר הכנסות משמעותיות וקרסה. ברמלי, בעלי קבוצת רוביקון, הואשם בשורה של עבירות בקרן ההשקעות קלע שהיתה בבעלותו, וביוני 2016 הוגש נגדו כתב אישום בגין גניבה, מרמה, זיוף והלבנת הון בהיקף של יותר מ-400 מיליון שקל. משפטו של ברמלי בבית המשפט המחוזי תל אביב עדיין לא הסתיים.

בעקבות ההליכים המשפטיים נגד ברמלי, הועברה השליטה בחברת וו.טי.פי לידי אבנר ארזי, וב-2016 הוכרז ארזי כפושט רגל, לאחר שצבר חוב של יותר מ-30 מיליון שקל. באפריל 2016 נמכרה וו.טי.פי לצד שלישי ב-3 מיליון שקל, וב-2018 נרכשה השליטה בחברה על ידי עו"ד טופז.