דמוקרטים הפילו חוק פרו-ישראלי בסנאט – במחאה על השבתת הממשל

הסנאטורים הדמוקרטים הכריזו כי הקדימות הראשונה במעלה צריכה להיות סיום השבתת הממשל, וסירבו להעביר כל יוזמת חקיקה שאינה קשורה לסיום ההשבתה • גם ידידים מושבעים של ישראל הצביעו נגד הצעת החוק • עוזר למחוקק: בפועל, מדובר בדחיית ההצבעה למועד חדש

גבעת הקפיטול  / צילום: Shutterstock צ א.ס.א.פ קרייטיב
גבעת הקפיטול / צילום: Shutterstock צ א.ס.א.פ קרייטיב

כצפוי, הפילו אמש (ג') רוב הסנאטורים הדמוקרטים יוזמת חקיקה פרו-ישראלית בהצבעה הראשונה בסנאט ה-116. גם ידידים מושבעים של ישראל הצביעו נגד הצעת החוק - לא בגלל תוכנה הפרו-ישראלי אלא בגלל החלטה עקרונית של הדמוקרטים שהקדימות הראשונה של מחוקקים על גבעת הקפיטול צריכה להיות סיום השבתת הממשל, שנכנסה לשבוע השלישי שלה.

הדמוקרטים הודיעו יום קודם לכן שהם מסרבים להעביר כל יוזמת חקיקה שאינה קוראת לשים קץ ללא דיחוי להשבתת הממשל ושאינה מקציבה כספים למימון פעילויות כל משרדי הממשל שמושבתים עתה.

במקרה או שלא במקרה, הצעת החוק הראשונה שהרפובליקאים הניחו על שולחן הסנאט היא פרו-ישראלית מובהקת. בגלל עיתויה עלה עליה הכורת. אבל עוזר למחוקק דמוקרטי אמר אמש ל"גלובס", כי יוזמת החוק אפילו לא הוכנסה למגירה אלא רק הוזזה לקצה השולחן, והיא תעלה שוב להצבעה - "וכמובן תאושר" - כאשר "הטירוף" בוושינגטון יתפוגג.

המחוקקים הדמוקרטים בשני הבתים גויסו למאמץ לסיים את השבתת הממשל, שפוגעת במישרין ב-800 אלף עובדים פדרליים ברחבי ארה"ב. דונלד טראמפ מסרב לחתום על כל הצעת תקציב שלא תכלול מימון בסך 5.7 מיליארד דולר להקמת החומה לאורך הגבול עם מקסיקו.

על גופותינו, מצהירים הדמוקרטים. החומה הזו לא תקום, ואם צריך לתקוע מקלות בגלגלי הסנאט לצורך זה - כך יהיה. לדבריהם, הסנאט צריך להצביע תחילה על הצעת חוק לתקצוב משרדה הממשל המושבתים - בלי מימון לחומה - כדי להחזיר את מאות העובדים פדרליים לעבודה. אחר-כך יהיה אפשר לדבר על הצעות חוק אחרות. הרפובליקאים בסנאט דחו זאת על הסף.

הרפובליקאים אמנם מוסיפים לשלוט בסנאט, אבל תקנותיו נותנות למיעוט הדמוקרטי נשק רב עוצמה: פיליבאסטר, תרגיל פרלמנטרי שיכול לעכב כל הצעת חוק. יש צורך ב-60 סנאטורים כדי לנתץ פיליבאסטר. לרפובליקאים 53 סנאטורים, לדמוקרטים - 47 (לרבות שני עצמאים שמצביעים עימם). המשמעות היא ש-41 מתוך 47 המחוקקים הדמוקרטים יוכלו לסכל מאמץ רפובליקאי לשים קץ לפיליבאסטר דמוקרטי. במילים אחרות: הדמוקרטים יכולים להרשות לעצמם שישה עריקים.

בסופו של דבר, רק ארבעה סנאטורים דמוקרטים ערקו: רוברט מננדז, דאג ג'ונס, ג'ו מנצ'ין וקרסטן סינימה. הרפובליקאים לא הצליחו להשיג רוב של 60 מחוקקים - ויוזמת החקיקה הפרו-ישראלית כשלה, עד להודעה חדשה.

החוק שהובס הוא בעצם חוק מטריה, שמסוכך על כמה חוקים פרו-ישראליים ופרו-מערביים: חוק שמעודד ונותן תוקף חוקי למאבקים נגד תנועת BDS, בעיקר תקנות של רשויות אמריקאיות נגד מיזמי סנקציות וחרמות; חוק להסדרת הסיוע האמריקאי לישראל בסך 38 מיליארד דולר ל-10 שנים; חוק להטלת סנקציות על ממשלת סוריה בגין הפרות של זכויות האדם במדינה; וחוק להגברת שיתוף הפעולה בין ארה"ב לירדן.

צריך להדגיש, עם זאת, כי האגף השמאלי של המפלגה הדמוקרטית, שבראשו הסנאטור ברני סנדרס, וכמה מהמחוקקים החדשים בבית-הנבחרים, מתנגד לכל מאמץ להגביל את פעילויות BDS בארה"ב וממילא גם להצעת החוק שנדחתה אמש.