טבע | בלעדי

מכה לעובדי טבע בישראל: תרופה חדשה של החברה תיוצר בחו"ל

עובדי החברה גילו לאחרונה כי החברה מתכננת לייצר תרופה מורכבת, שחיכו לה זמן רב, במפעל בחו"ל ולא בכפר-סבא • ייתכן כי הדבר נובע ממאבק יצרי שמתקיים בין החברה לעובדים ביחס לתנאי העבודה במפעל האמור בכפ"ס • יו"ר ועד העובדים: "לא ניתן לפגוע במפעל"

מחאת עובדי טבע כפר סבא / צילום: אלון רון
מחאת עובדי טבע כפר סבא / צילום: אלון רון

בין מנועי הצמיחה לטווח הארוך שסימן מנכ"ל חברת התרופות טבע  ,  קאר שולץ, נמצאים תחומי הביוסימילר - גנריקה לתרופות ביולוגיות - ותחום הביולוגיה, שהופך לדבריו לפלטפורמה בליבת המחקר והפיתוח של טבע. בתחום הביוסימילר, לאחר שנים ארוכות של דשדוש של טבע, בחודשים האחרונים היא קיבלה אישור לשווק בארה"ב שתי גרסאות ביוסימילר לתרופות רבות-מכר. עם זאת, ייתכן שמי שהיה יכול ליהנות מהפריחה בתחומים אלה - עובדי אתר הייצור של טבע בכפר סבא - לא ייהנו מכך.

ל"גלובס" נודע כי עובדי האתר קיבלו הודעה על כך שבטבע הוחלט כי מוצר ביוסימילר חדש, שהיה עשוי להיות מיוצר בכפר-סבא, ייוצר באתר אחר של טבע בחו"ל. האתר בכפר-סבא מייצר כיום את הקופקסון, התרופה המקורית של טבע לטיפול בטרשת נפוצה, שהייתה מקור לרווחים עצומים בחברה בשנים קודמות. עם זאת, בשנים האחרונות מכירות הקופקסון נשחקות, בשל התחרות הגנרית לתרופה, ונראה כי האתר המקומי היה יכול לשמר את מעמדו בתוך טבע באמצעות ייצור של תרופות ביוסימילר ותרופות מורכבות אחרות.

ההערכות הן שמפעל טבע בכפר-סבא עלול להיפגע בעתיד מהחלטות דומות של הנהלת טבע בנוגע להיכן לייצר מוצרי ביוסימילר - משום שייתכן שהוא נתפס כאתר שבו יחסי העבודה אינם יציבים במיוחד. ההחלטה היכן לייצר כל מוצר כוללת שיקולי ידע, טכנולוגיה ועמידה ביעדים, וייתכן שסכסוכי העבודה התכופים יחסית בכפר-סבא (ביחס לאתרים אחרים בחברה) ישפיעו לרעה על החלטות מסוג זה. טבע היא חברה גלובלית ובראש הפירמידה שלה נמצאים מנכ"ל דני ומנהל תפעול איטלקי, שלא אמורים להיות להם סנטימנטים מיוחדים לאתר ישראלי ספציפי.

נכון להיום ישנו באתר זה סכסוך עבודה פעיל, שהוכרז לפני מספר ימים. זאת על רקע מה שהעובדים מגדירים כ"גרירת רגליים" בדיוני השכר מול ההנהלה. לעובדים הוצעה העלאת שכר של 1.4% ב-2019 (לעומת 0% ב-2018). העובדים טוענים גם כי ישנו באתר שימוש לרעה בהליכי משמעת, יחס בלתי הולם, כוחני ומתעמר בעובדים, וכי שינויים חד-צדדיים שבוצעו שם פוגעים בביטחון התעסוקתי שלהם. מנגד טענו בטבע כי העלאות השכר שהוצעו לעובדי כפר-סבא ממקמות את השכר שלהם מעל לנהוג בשוק.


אלירן קוזליק, יו"ר ועד העובדים בכפר-סבא, אמר היום כי "אין לנו רצון לפגוע בחברה, אבל לא נסכים שהחברה תפגע בנו. האתר הזה חשוב לנו יותר מאשר למנהלים שבאים לקדנציה או שתיים, אנחנו נשארים פה, זה הבית שלנו".