"גל הירש מסכל את החקירה נגדו בסירובו להעביר מידע על חשבונות בנק שלו בשווייץ"

(עדכון) - חילופי האשמות בין תא"ל במיל' הירש למדינה: הגנרל בדימוס תוקף את רשויות החקירה על עינוי הדין הנגרם לו מהימשכות החקירה נגדו כ-3.5 שנים • זאת, בחשד כי חברת דיפנסיב שילד שבבעלותו זכתה שלא כדין במכרזים בגיאורגיה באמצעות שוחד • מנגד, בתום דיון בפרשה היום בביהמ"ש, גורם ברשויות האכיפה מפנה אצבע מאשימה כלפי הירש עצמו: "אין לו זכות להתלונן, כי הוא מתנגד לקיים את הצו שרשות המסים הוציאה לקבלת מידע בנוגע לחשבונותיו בשווייץ"

גל הירש בבית המשפט / צילום: ג'וזף
גל הירש בבית המשפט / צילום: ג'וזף

מדוע חקירתו של תא"ל במיל' גל הירש נמשכת מעל 3.5 שנים? זאת הייתה השאלה המרכזית שריחפה מעל הדיון שהתקיים הבוקר (א') בבית משפט השלום בראשון-לציון בבקשת המשטרה ורשות המסים להמשיך ולהחזיק במאות ואלפי מסמכים ששייכים לקצין הבכיר בדימוס, ושנתפסו במסגרת החקירה נגדו, למשך חצי שנה נוספת.

בעוד הירש תוקף את המדינה לאחרונה על העובדה שהחקירה נגדו נמשכת זמן רב וכוללת ליקויים רבים, גורם מרשויות האכיפה לא נותר חייב ואמר היום בתום הדיון שהתקיים כי חלק מרכזי מהימשכות ההליכים נובע מכך שהירש עצמו מסכל את החקירה. לדברי אותו גורם, הירש לא יכול לסכל את התקדמות החקירה מצד אחד - בין היתר על-ידי הסתרת מידע בנוגע לחשבונות בנק שלו בשווייץ - ומנגד לטעון כגד הימשכות הליכי החקירה נגדו.

"עינוי דין בלתי נתפס"

הירש שבאחרונה הודיע על כוונתו להצטרף לחיים הפוליטיים, נבחר לפני 3.5 שנים לתפקיד מפכ"ל המשטרה בידי השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן. אולם מהר מאוד התברר כי הירש לא ימונה למפכ"ל לאחר שעלו נגדו חשדות לפלילים. הירש נחקר בשתי פרשיות. אחת החקירות כבר הסתיימה בלא-כלום, ואילו החקירה השנייה - שעניינה חשד כי חברת דיפנסיב שילד שבבעלות הירש זכתה שלא כדין במכרזים בגיאורגיה באמצעות תשלום שוחד - נמשכת מאז.

הטענות נגד הימשכות החקירה נגד הירש עלו במסגרת תשובה שהגיש הירש לבית המשפט לבקשת המשטרה להאריך את צו תפיסת המסמכים. באמצעות סנגוריו, עורכי הדין נבות תל-צור, גיורא אדרת וטל שפירא, טען הירש כי הגיעה העת לשים סוף לחקירה נגדו, לדחות את הבקשה המאוחרת של היחידות החוקרות להארכת תוקף ההחזקה בתפוסים ולהורות להן לסיים את החקירה לאלתר.

"כיום, כשאנו מצויים כ-3.5 שנים מיום פתיחת החקירה, ובשים לב לבקשות המשטרה ורשות המסים להארכת ההחזקה בתפוסים (הרכוש של הירש שנתפס במסגרת החקירה, ח' מ') למשך חצי שנה נוספת (היינו, 4 שנים מיום פתיחת החקירה), הגיעה העת שבית המשפט יזמן את נציגי המשטרה ורשות המסים וידרוש מהם לתת הסברים לעינוי הדין הבלתי נתפס של תא"ל הירש בחקירה זו, משכה הבלתי סביר, ולהתנהלות גורמי החקירה לכל אורכה, ובכלל זה יתבקש בית המשפט לבחון את הצורך בהארכת משך החזקת התפוסים", כתב הירש לבית המשפט.

חיקורי דין בחו"ל

במהלך הדיון היום בבקשה לשחרור המסמכים שנתפסו עם פרוץ החקירה, חזר סנגורו של הירש, עו"ד אדרת, על הטענות נגד הימשכות החקירה, ובין היתר ביקש מהשופט כי יבקר את רשויות החקירה ולכל הפחות יעביר מסר לחוקרים כי אין לאפשר חקירה ללא סוף. "נכון שלבית המשפט אין מנדט להורות על סיום חקירה, והמנדט, אם נתון, נתון לגורמים אחרים - אך בית המשפט יכול להביע את דעתו על הימשכות בלתי סבירה של חקירה", טען. גם הסנגור השני, עו"ד שפירא, התייחס לדברים ואמר כי בתיק הזה קורים "כל הניסים והנפלאות", והוסיף כי "הגיע הזמן לבדוק מה קורה בתיק הזה".

נציגת התביעה, סגן-ניצב לילית טייבר מהיחידה הארצית לחקרירות הונאה (יאח"ה) של המשטרה, לא הרחיבה הרבה בנושא, אך השיבה כי "לעניין הימשכה של החקירה, חלק גדול מהמעשים נשוא החקירה התרחש בחו"ל, כאשר הירש יחד עם אחרים הקימו מערך של חברות שבאמצעותן הועברו כספים על פני מספר מדינות, וכדי למצות את החקירה ולקבל את החומרים, מובן מאליו שהוגשו בקשות לחיקורי דין". לדבריה, "כאן ההסבר המרכזי להימשכות החקירה".

מעבר לאמירה כי מדובר בחקירה מסועפת ומורכבת עם היבטים בינלאומיים, שהרבה מאוד מהתוצרים שלה תלויים בחומרים בחו"ל ובפעולות מול רשויות זרות, לא סיפקה המדינה עוד הסברים לשאלה מה מעכב את החקירה. הנושא נזנח לבסוף גם לאור העובדה שהצדדים הגיעו להסדר בנוגע לשחרור חלק מהמסמכים והחומרים שנתפסו במסגרת החקירה בחזרה לידיו של הירש (ראו מסגרת). השופט ציין כי לאור ההסכמות בין הצדדים על שחרור חלק מהתפוסים, אין לו כוונה להתייחס לכלל הטענות כנגד הימשכות החקירה.

"לא מוכן למסור מידע"

בתום הדיון מתח ביקורת על הימשכות הליכי החקירה נגדו. לדבריו, "אין לי אמירה נגד משטרת ישראל. אני מאוד מעריך את משטרת ישראל - הייתי אמור להיות מפקדה. יש לי אמירה קשה על שימוש לא מבוקר בכוח על-ידי רשויות האכיפה. עליי אתם שומעים. תחשבו מה עובר על האדם ברחוב עליו אתם לא שומעים - תחשבו על זה.

"אני בעד מערכת אכיפת החוק, אך אני נגד השימוש המפורז בכוח המשטרה, ואני בעד ריסון הכוח, וזה עניין מהותי בדמוקרטיה. וזו סוגיה שחייבת להיפטר, זה לא דבר סביר להחזיק אדם 3.5 שנים עם עינוי דין בלתי סביר ובלתי הגיוני לאורך זמן".

מנגד גורם בכיר ברשויות האכיפה שלא היה שלם עם הביקורת שמתח הירש על התנהלות החקירה הבהיר לאחר הדיון כי להירש אין שום זכות להתלונן על משך החקירה, כיוון שהוא עצמו פועל לסכל אותה. "הירש מתנגד לקיים את הצו שרשות המסים הוציאה בבית המשפט לקבלת מידע בנוגע לחשבונות שלו בשווייץ. הוא לא מוכן למסור מידע על החשבון, מי נהנה בחשבון, על-שם מי החשבונות ומה הפעילות שלו", אומר אותו גורם.

במסגרת החקירה עלו חשדות כי מעבר לחשבונות בנק מדווחים של הירש, קיימים גם חשבונות בנק שנפתחו על-שם חברות פיקטיביות ושאליהם התגלגלו כספים הקשורים לעסקאות בגיאורגיה. אולם הירש וחשודים אחרים בפרשה מסרבים לאפשר לחוקרי המשטרה ורשות המסים לבחון את חשבונות הבנק שלהם בשווייץ שנחשפו בחקירה. הירש מסרב לספק לחוקרים מידע על החשבונות, ולפיכך על המדינה לפנות בבקשות מתאימות לרשויות בשווייץ - הליך שלוקח זמן.

לדברי הגורם מרשויות האכיפה המצוי בפרטי החקירה, הכספים בחשבונות בשווייץ, התחילו את "חייהם" בגיאורגיה ועברו לעתים ב-4-5 תחנות לפני שהגיעו לחשבון בשווייץ. לדבריו, בנסיבות, שבהן צריך לעקוב אחר נתיב הכסף במספר רב של מדינות, החקירה הופכת למורכבת, קשה וממושכת יותר.  "החקירה עוסקת בפעילות שגל הירש ואחרים עשו בגיאורגיה ובכספים שנכנסו מהפעילות בגיאורגיה (החשודים כתשלומים שוחדיים ואסורים), שזו מהות החשדות, ואלה עברו בחשבונות בנק בכמה מדינות, ובין מערך חברות מורכב, חברות זרות. יש כספים שעברו 4-5 תחנות והגיעו בסוף לשווייץ", מסביר הגורם, שמבהיר כי רשויות החקירה היו הוגנות עם גל הירש לאורך כל החקירה.

"כשהמדינה עומדת מול מערך חברות כל-כך מורכב וכל-כך מסועף, אם היא רוצה לבדוק את הדיווחים של החברות הללו לרשות המסים ולבדוק אם חלק מהכספים שימש לתשלומי שוחד, שזה לב הפרשה, היא צריכה לקבל שיתוף-פעולה משורה של מדינות. במקרה הזה מדובר במספר לא מבוטל של מדינות, ולא רק שווייץ וגיאורגיה. לכל מדינה יש את שיטת המשפט שלה, לכל מדינה יש את מידת שיתוף-הפעולה שלה עם מדינת ישראל - כן או לא, ויש דברים שלא תלויים בנו".

לדבר אותו גורם, "הירש יכול היה לקצר את כל המהלך החקירתי, אם מהיום הראשון הוא היה מעביר את המסמכים שהחוקרים ביקשו ממנו. מהיום הראשון היה בידיו את הצו שמבקש את המסמכים הללו. הוא לא עושה זאת - וכל זה כדי למנוע מהרשויות בישראל לחקור. אז לבוא להציג היום תמונת מצב כאילו הרשויות מתעכבות בחקירה? אתה לא יכול להלין על המדינה שלוקח לה זמן לחקור, כשאתה מסכל את החקירה". 

*** חזקת החפות: גל הירש הוא בגדר חשוד בלבד במעשים המיוחסים לו, וכל עוד לא הורשע בדין, שמורה לו חזקת החפות.

באי-כוחו של הירש: "הטענה כי הוא סירב להעביר מידע אינה נכונה בלשון המעטה"

פרקליטיו של תא"ל (במיל') גל הירש, עורכי הדין גיורא אדרת וטל שפירא, מסרו בתגובה: "הגם שהיינו רוצים בכך, לצערנו אין באפשרותנו להתייחס לחקירה מתנהלת. בנסיבות אלה, כל שבאפשרותנו לומר בשלב זה הוא כי הטענה לפיה תא"ל הירש סירב להעביר מידע ליחידה החוקרת היא טענה לא נכונה בלשון המעטה.

"הירש הוא אדם נקי כפיים, אשר במשך 3 שנים משתף פעולה עם החקירה בתום-לב. יש להצטער על כך שכאשר גורמי האכיפה סופגים ביקורת קשה וחסרת תקדים מבית המשפט אודות התנהלותם בחקירה זו, בין היתר עקב סחבת בלתי נסבלת בטיפול בתיק, הם מוצאים לנכון לגלגל את אחריות לפתחו של הירש, ללא כל בסיס וללא כל הצדקה.

"אנו רואים בחומרה את המשך ההדלפות המגמתיות והמסולפות המיוחסים ל'גורמים ברשויות האכיפה' מתוך החקירה (כאשר אנו מנועים מלהגיב עניינית מחשש שייחסו לנו טענת שיבוש) וקוראים לעשות לכך סוף".

בעקבות ביקורת מצד בית המשפט: המשטרה סיכמה עם הירש על שחרור מרבית מסמכיו שנתפסו

באוגוסט 2015, המליץ השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, על מינויו של תא"ל במיל' גל הירש למפכ"ל המשטרה, אולם חודש לאחר מכן הוסרה מועמדותו, בעיקר בשל התנגדות בתוך המשטרה, בשל התנגדותם של משפחות שכולות ובשל חשדות שעלו לשוחד בעסקאות שונות הקשורות לחברת דיפנסיב שילד, הנמצאת בבעלות הירש, עודד שכנאי ואחרים. החברה מספקת שירותי ייעוץ ותכנון אסטרטגי וביטחוני לממשלות וחברות גדולות בארץ ובחו"ל.

בשנים האחרונות נחקר הירש בגין שתי פרשות בהן הייתה מעורבת חברת דיפנסיב שילד: האחת התייחסה לחשד להטיית מכרז של עיריית ראשון-לציון לפינוי נפלים מחופי העיר; והשנייה מתייחסת לחשד לשוחד, מרמה והלבנת הון בתמורה לביצוע פרויקטים בגיאורגיה. באוקטובר אשתקד פורסם ב"גלובס" כי פרקליטות מיסוי וכלכלה סגרה את תיק החקירה נגד הירש בפרשת פינוי הנפלים בחוף ראשון-לציון - וזאת בהיעדר אשמה. החקירה בפרשה השנייה נמשכת מאז.

עם פרוץ החקירה תפסו הרשויות מסמכים רבים של הירש, ובסך-הכל מדובר ב-64 קלסרי חומרים השייכים לקצין הבכיר בדימוס. בין היתר, מדובר במסמכים שהיו אצל רואי-החשבון של הירש, מסמכי בנק שלו ושל החברות שבשליטתו. כמו כן הרשויות תפסו את מחשבו האישי (לפטופ) של הירש שמכיל אלפי קבצים. עוד תפסו הרשויות את כל החומרים של הירש שהיו ביום פרוץ החקירה אצל עורך דינו האזרחי, דרור ברוטפלד, ממסמכים בנוגע לנכסים של הירש ועד טיוטות ומסמכים של תביעות לשון הרע שהירש שקל להגיש.

עוד נתפסו כל התכתבויות הדוא"ל האישיות של הירש ב-10 השנים האחרונות, שלדברי הירש לרובן ככולן אין שום קשר לחקירה, מסמכים מסחריים, מסמכי רישום חברות, מסמכים בנוגע לעסקאות ועוד. לדברי הירש, מדובר במסמכים שכלל לא קשורים לחקירה.

בתחילת הדיון היום בבית המשפט, שעסק בשחרור המסמכים שנתפסו, ביקש השופט גיא אבנון מנציגת המשטרה, סגן-ניצב לילית טייבר מהיחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) של המשטרה, להסביר לו היכן מקור התקלה לכך שבמשך כשנתיים וחצי היחידות החוקרות לא הגישו בקשות מתאימות להארכת תפיסת המסמכים של הירש.

לאחר דיון ממושך הבהיר השופט כי בכוונתו להורות על שחרור מרבית המסמכים לידי הירש, והמליץ לצדדים להגיע להסכמות בנושא. בעקבות דברי השופט הגיעו הצדדים להסכמות שלפיהן כל המסמכים שנתפסו מרואי-החשבון של הירש יוחזרו לו לאחר העתקתם, וכן מסמכים נוספים, למעט מעטפה עליה כתוב "דוד קזרשווילי", שתישאר מוחזקת בינתיים בידי המשטרה. כן, הוסכם כי פרטי המחשב יוחזרו לאחר העתקה וכי מיילים ותכתובות יעברו מיון. עוד נקבע כי בדיקת המיילים והמסמכים תיעשה על-ידי הירש ומה שאינו רלוונטי לחקירה, לא ייבחן על-ידי החוקרים. 

תא"ל במיל' גל הירש

אישי: יליד 1964, נשוי לדונה, אבא של מאורי, עופרי וניר

מגורים: ראש-העין

השכלה: בוגר תואר ראשון בלימודי המזרח התיכון (בהצטיינות) ותואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת תל-אביב, משמש כעמית בכיר במכון לחקר הטרור של המרכז הבינתחומי הרצליה (ICT)

עבר צבאי: שירת בצה"ל 25 שנים, בין השאר פיקד על יחידות צנחנים, על "שלדג"

עסקים: בנובמבר 2007 השתחרר בדרגת תא"ל והקים, יחד עם יוצאי צבא אחרים, את חברת דיפנסיב שילד, המספקת שירותי ייעוץ ותכנון אסטרטגי וביטחוני לממשלות וחברות גדולות בארץ ובחו"ל. החברה מצויה בליבה של החקירה הפלילית המתנהלת נגדו כיום

פוליטיקה: לפני 5 ימים הודיע כי הקים מפלגה חדשה בשם "מגן ישראל"

תפקידים נוספים: מייסד ומנכ"ל אג'יליטי-קונספט בע"מ, ויו"ר המכון למנהיגות העתיד